imported_Benno imported_Benno skrev:
Tja, varför flyttar vitvarutillverkarna sin produktion och struntar i kvalitén? Livslängden minskas från 25 till 5 år.
Om man tjänar 1000 kr på en maskin som håller i 25 år eller 300 kr på en som håller i 5 år... väljer de att tillverka en som håller i 5 år (50% mer vinst över samma tid). Pris och tid för installation/bortforsling och att kunden får sitta utan maskin ett tag spelar ingen roll för företaget.
 
Krokben
Haft min LN25 Hero sedan januari 2019 och den har fungerat felfritt. Har fem andra grannar med mitsubishi pumpar och ingen har varit strul, vissa installerades efter min men de flesta innan.
 
  • Gilla
RickardAvara och 2 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Tråkigt. Förr var ju Mitsubishi likställt med kvalitet. Mina föräldrar köpte sin försat LLVP 1995. Då visste man knappt vad det var. Undrade om det var magi, eller försäljare scam:)
Den pumpen snurrade på utan påfyllning till 2008. De bytte då till en Panasonic, som snurrade till i år så de höll ungefär lika länge. Själv köpte jag min första LLVP 2005, en Mitsubishi. Den fick ett lagerhaveri i fläkten inne efter några år, efter garantin. Kostade dock inte många hundra, med eget jobb. Den går fortfarande, så 17 år nu. Aldrig fyllt, värmer på för fullt. Så frågan är om ni haft extrem otur, med en dålig modellserie etc. Elelr om Mitsubishi faktiskt tappat det.

Som anekdot,
Jag säljer projektorer. Mitsubishi var vår största leverantör av projektorer i över 10 år. Man valde dom för att de ansågs ligga bland de bästa kvalitetsmässigt i det övre mid segmentet. Sen flyttade de som många andra tillverkning till Kina. Några år senare började de få extrema kvalitetsfel på sina DLP chip, vilket var oreparerbart. Det resulterade kort därpå, 2012/2013 att de som en av marknadsledarna helt stoppade sin tillverkning av projektorer, och försvann för gott från denna marknaden.
Så jag är den första att skriva under på att bara för att man en gång varit extremt bra, så behöver det inte gälla idag..

Jo vi köpte just Mitsubishi för att de var bland de bästa i tester och sen fick vi ett bra erbjudande på dom
 
H Harald Blåtumme skrev:
Men är det fastställt att det är ett fel på produkten? Dessa produkter är som sagt helt beroende av en professionell installation enligt konstens alla regler, fallerar det där så blir konsumentens upplevelse exakt samma: det fungerar inte. Exakt vad är orsaken till den misslyckade installationen i detta fall, svårt utreda.

Det är därför vi installerar dylika system via ackrediterade firmor som ger full garanti hela vägen. Vi behöver inte bekymra oss om huruvida det var fel på produkten eller hur den installerades, firman fixar på garantin.

Jo det är fastställt iaf på min pump att det var kompressorn som läckte. Det gjordes med någon form av gas som innehöll spårmedel och en ty av lampa UV? Grannens kan jag inte svara för men det var samma service tekniker som var hos henne och konstaterade felet.
 
  • Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
M Matteshus skrev:
Jo det är fastställt iaf på min pump att det var kompressorn som läckte. Det gjordes med någon form av gas som innehöll spårmedel och en ty av lampa UV? Grannens kan jag inte svara för men det var samma service tekniker som var hos henne och konstaterade felet.

Sen installationerna utfördes av ackrediterade företag med goda renomeer. Service tekninkerna som kom verkade iaf både kunniga och seriösa med vaccumsugning och annan kontroll på ev läckage. De sökte bla efter oljiga kopplingar provade dra åt det mesta osv.
 
  • Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
M Matteshus skrev:
Jo det är fastställt iaf på min pump att det var kompressorn som läckte. Det gjordes med någon form av gas som innehöll spårmedel och en ty av lampa UV? Grannens kan jag inte svara för men det var samma service tekniker som var hos henne och konstaterade felet.
Att se att det är fel på kretskortet behövs ingen raketforskning. Det är bara att lukta på det och dessutom ser man det även visuellt att det är bränt/gått varmt längst till höger om man står framför ytterdelen.
Så felen är konstaterade och inte bara hörsägen.
 
  • Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
Sen ska påpekas att FH35 är inte Ninja, utan den heter FT35. FH35 är väl en äldre som heter
Kirigamine.
 
  • Gilla
nuco och 4 till
  • Laddar…
A
imported_Benno imported_Benno skrev:
Tja, varför flyttar vitvarutillverkarna sin produktion och struntar i kvalitén? Livslängden minskas från 25 till 5 år.
follow the money.
Aktieägarna / riskkapitalisterna vill ha snabb avkastning, långsiktighet är inte ekonomiskt försvarbart
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Magnus E K
S sjoelund skrev:
Om man tjänar 1000 kr på en maskin som håller i 25 år eller 300 kr på en som håller i 5 år... väljer de att tillverka en som håller i 5 år (50% mer vinst över samma tid). Pris och tid för installation/bortforsling och att kunden får sitta utan maskin ett tag spelar ingen roll för företaget.
Om det stämmer är det kanske dags för (host host!) EU (eller motsvarande) att lagstifta om minimal livslängd för denna typ av produkter, eller kanske införa något slags bonus-malus-system där tillverkare vars produkter har kort livslängd bötfälls och tillverkare vars produkter har riktigt lång livslängd får skatterabatter.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Kolla om du hittar något tillverkningsår på utbytespumpen. Tycker det låter som om du kan ha fått en "renoverad" utbytespump. Inte alls ovanligt och inget fel med det men den kan ju ha fraktats fram och tillbaks åtskilliga gånger och fel på elektronik kan då uppstå av vibrationer från frakten.
Den nya pumpen är tillverkad 2018 i Thailand
 
M Matteshus skrev:
Att se att det är fel på kretskortet behövs ingen raketforskning. Det är bara att lukta på det och dessutom ser man det även visuellt att det är bränt/gått varmt längst till höger om man står framför ytterdelen.
Så felen är konstaterade och inte bara hörsägen.
 
Hur många Mitsubishi säljs varje år och hur många går sönder? Vore ju intressant med lite statistik som kan visa om en varning är befogad eller inte.

Jag menar om det är två trasiga pumpar på tiotusen sålda exemplar är det väl att betrakta som en liten felmarginal men om det är två av fyra stycken som går sönder efter fem års användning så är det ju riktigt dåligt.
 
  • Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Hur många Mitsubishi säljs varje år och hur många går sönder? Vore ju intressant med lite statistik som kan visa om en varning är befogad eller inte.

Jag menar om det är två trasiga pumpar på tiotusen sålda exemplar är det väl att betrakta som en liten felmarginal men om det är två av fyra stycken som går sönder efter fem års användning så är det ju riktigt dåligt.
Har inte sett några siffror på papper men vill minnas att jag hört att det räknas med någon form av åtgärd på 1,5% av installerade luftvärmepumparna av dom stora kända drakarna under garantitiden.
Vi ligger rätt säkert under den prognosen om jag nu minns rätt på procentsatsen.
FH serien måste vara den modell som tillverkades/såldes längst av alla innan den ersattes, måste ha funnits 6-8år.
Det enda jag kommer på som var lite strul ett tag med FH är att ” ormboet” av rör och plast på vänster sida hade för lite fett och det blev mera knäppningar i plasten än normalt så man fick komplettera med smörjmedel.
 
  • Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Har inte sett några siffror på papper men vill minnas att jag hört att det räknas med någon form av åtgärd på 1,5% av installerade luftvärmepumparna av dom stora kända drakarna under garantitiden.
Vi ligger rätt säkert under den prognosen om jag nu minns rätt på procentsatsen.
FH serien måste vara den modell som tillverkades/såldes längst av alla innan den ersattes, måste ha funnits 6-8år.
Det enda jag kommer på som var lite strul ett tag med FH är att ” ormboet” av rör och plast på vänster sida hade för lite fett och det blev mera knäppningar i plasten än normalt så man fick komplettera med smörjmedel.
Med andra ord är Mitsubishis, och andra större tillverkares, luftluftvärmepumpar ett bra köp?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
galento
Keiller Keiller skrev:
Med andra ord är Mitsubishis, och andra större tillverkares, luftluftvärmepumpar ett bra köp?
Har inte haft nåt problem med våran och inte våra bekanta heller men
svägerskans Daikin hade kompressorbyte efter nån månad och reparatören
hade bytt denna på flera Daikin så det kan nog vara problem med flera märken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.