Låter oroande. Jag har själv två Hero LN35 och i natt fick jag ett mail om att appen tappat kontakten med pumpen på övervåningen i garaget. Vid en koll i appen så ser det normalt ut förutom att temperaturen är låg och vid en koll på morgonen så verkar pumpen vara igång och blåser luft men det är kall luft. Har kollat till utedelen (MUZ-LN35VGHZ) några gånger idag men den har aldrig varit igång då. Inköpta hösten 2020 så strax över två år gamla så trist om dom börjar krångla redan :(

Nån som har en gissning vad det kan vara? Låter ju väldigt likt TS problem
 
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Jag har besökt Mitsubishi i Japan. Stort som en mindre stad där man tillverkade allt från komponenter till rymdfarkoster. Hög kvalitet helt igenom. Men nu tillverkas väl grejerna i något låglöneland av simpla komponenter.
 
  • Gilla
Johan_F och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Min Mitsubishi FH-35 är tillverkad i Thailand och har gått felfritt sedan 2017. Vinter som sommar. Importerad via Estland. Värmer ensam ett 114m2 hus från 1926, med undantag av ett rum längst bort.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag har besökt Mitsubishi i Japan. Stort som en mindre stad där man tillverkade allt från komponenter till rymdfarkoster. Hög kvalitet helt igenom. Men nu tillverkas väl grejerna i något låglöneland av simpla komponenter.
Varför skulle företag från Japan av tex luftvärmepumpar eller andra produkter använda simpla komponenter för att dom tillverkas i ett så kallat låglöneland?
Det är tillverkaren som bestämmer kvaliten och inte landet där dom tillverkas .
Mitsubishi har tillverkning i tex Thailand , Skottland , Turkiet och Japan beroende på modell.


Sen verkar flera i denna tråden bli helt nojiga för att trådskaparen beskriver ett par problem som inträffat och man vet inte ens om det är tillverkningsfel på tex kompressorn eller installationsfel då man bara har en hörsägen från någon montör
 
  • Gilla
  • Arg
Nyfniken och 14 till
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Har en ninja som sattes in våren 2020. I garaget satte jag in en ap25. Valde mitsubitshi pga det vanligtvis höga kvaliten.
Min gamla panasonic höll i 11 år och blåste bättre än min nya ninja.

Panasonic kanske det blir nästa gång. Är det så illa som framkommer här blir det nog snart
Du får jämföra luftflöden på olika fläkthastigheter så ser du eventuella skillnader mellan den gamla och ninjan.
Dom olika modellerna från tillverkarna har olika luftflöden som min och Max nivåer.
 
C Comfort Thomas skrev:
Du får jämföra luftflöden på olika fläkthastigheter så ser du eventuella skillnader mellan den gamla och ninjan.
Dom olika modellerna från tillverkarna har olika luftflöden som min och Max nivåer.
Trodde inte det slulle skilja så mycket som det gjorde. Den gamla klarade sig utmärkt i auto läget på fläkten. Mitsubitshin gör allt för att vara tyst på båda lägena så den får man manuellt ställa på max vilket gör att den låter mer efter som den då alltid går på max.
 
  • Haha
Jockebanan
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Trodde inte det slulle skilja så mycket som det gjorde. Den gamla klarade sig utmärkt i auto läget på fläkten. Mitsubitshin gör allt för att vara tyst på båda lägena så den får man manuellt ställa på max vilket gör att den låter mer efter som den då alltid går på max.
Autoläget tycker jag oftast väljer för lågt flöde så bättre att ställa in så högt som man själv står ut med oavsett modell, då slipper man även rusningar upp på högsta läget nattetid om det skulle behövas.
Max skulle jag personligen inte stå ut med på ninja.
Ganska liten innerdel och då får man andra ”ljudnivåer” jämfört med tex stora innerdelen som RW25 SUMO har.
 
En faktor man aldrig får glömma vad gäller LLVP och så mycket annat: det krävs att installatören verkligen klarar att göra alla dessa anslutningar på korrekt sätt, åstadkomma absolut gastäta rörkopplingar. Finns tyvärr gott om "noobs" som missat denna grundkurs med godkänt resultat... och detta är bara ett av de kritiska momenten. Finns fler.

Missar installatören det grundläggande finns det inget värmepumpumpsmärke som klarar sig, felen kommer att uppenbara sig förr snarare än senare.
 
  • Gilla
Halvtum och 4 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Varför skulle företag från Japan av tex luftvärmepumpar eller andra produkter använda simpla komponenter för att dom tillverkas i ett så kallat låglöneland?
Det är tillverkaren som bestämmer kvaliten och inte landet där dom tillverkas .
Mitsubishi har tillverkning i tex Thailand , Skottland , Turkiet och Japan beroende på modell.


Sen verkar flera i denna tråden bli helt nojiga för att trådskaparen beskriver ett par problem som inträffat och man vet inte ens om det är tillverkningsfel på tex kompressorn eller installationsfel då man bara har en hörsägen från någon montör
Tja, varför flyttar vitvarutillverkarna sin produktion och struntar i kvalitén? Livslängden minskas från 25 till 5 år.
 
  • Gilla
MR Wein och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Tja, varför flyttar vitvarutillverkarna sin produktion och struntar i kvalitén? Livslängden minskas från 25 till 5 år.
Är dom seriösa så ska kvaliten vara densamma oavsett tillverkningsland.
Nu kan det vara så att ”klistermärket” från ett välkänt märke hamnar på ett helt annans tillverkares produkt och är det lite lurigt.
Tex Electrolux luftvärmepumpar är inte tillverkad dom.

sjukt mycket mer elektronik jämfört med förr så några 25år lär man inte uppleva framöver och dessutom vill många kunder ha billiga grejer så då lär det prutas på kvalite för att få ner priser.
Miele håller höga priser så dom jagar nog inte kunder som vill ha billigast möjligast och kanske deras prylar håller betydligt längre ?

dock lite felaktig jämförelse att jämföra ” vitvarutillverkarna” med tex Mitsubishi tycker jag men det är upp till var och en.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Men är det fastställt att det är ett fel på produkten? Dessa produkter är som sagt helt beroende av en professionell installation enligt konstens alla regler, fallerar det där så blir konsumentens upplevelse exakt samma: det fungerar inte. Exakt vad är orsaken till den misslyckade installationen i detta fall, svårt utreda.

Det är därför vi installerar dylika system via ackrediterade firmor som ger full garanti hela vägen. Vi behöver inte bekymra oss om huruvida det var fel på produkten eller hur den installerades, firman fixar på garantin.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Är dom seriösa så ska kvaliten vara densamma oavsett tillverkningsland.
Flyttar man tillverkning till ett låglöneland så innebär det nästan alltid att personalen i låglönelandet har mycket lägre utbildningsnivå än den personal som fanns i t.ex. Japan. Så att kvaliteten blir lidande kommer oftast på köpet. Just japaner är väl också kända för hög arbetsmoral.
 
  • Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
Snailman
Behöver inte ens ha att göra med om det är låglöneland eller inte. Tex Teslas bilar har bäst kvalitet när de tillverkats i Kina och sämst i USA (särskilt Fremont) och min gissning är att arbetarna på Tesla tjänar mer i USA än i Kina.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Flyttar man tillverkning till ett låglöneland så innebär det nästan alltid att personalen i låglönelandet har mycket lägre utbildningsnivå än den personal som fanns i t.ex. Japan. Så att kvaliteten blir lidande kommer oftast på köpet. Just japaner är väl också kända för hög arbetsmoral.
Att montera ihop saker som kommer från tex Mitsubishis fabriker runt om i värden behöver man inte direkt vara raketforskare för oavsett vilket land fabriken ligger.
Tillverkaren av ”egna” produkter har troligen egen i det här fallet Japansk personal/chef i landet som ska upprätthålla deras satta kvalitetsmål.
Skulle din teori hålla så skulle nu Mitsubishis modeller tillverkade i Japan vara hålla högre kvalite på utförandet och materialet och mindre fel men det kan jag själv inte se oavsett om den kommer från Japan eller Thailandsfabriken.
Väldigt få fel oavsett ”tillverkningsland” och det tror jag det är generellt på dom stora Japanska märkena när det gäller luft/luft.

Japaner har kanske lite högre arbetsmoral än många andra länder men har ingen koll på hur det ligger till där nuförtiden eller i andra länder men kvalitetskollen innan förpackning av färdig produkt är den viktiga .
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Snailman Snailman skrev:
Behöver inte ens ha att göra med om det är låglöneland eller inte. Tex Teslas bilar har bäst kvalitet när de tillverkats i Kina och sämst i USA (särskilt Fremont) och min gissning är att arbetarna på Tesla tjänar mer i USA än i Kina.
Det kan ju vara så att arbetarna har samma lön... Därav den lägre kvaliteten i Fremont (den fabriken har då vart okänd för sin dåliga personalpolitik)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.