harka harka skrev:
det är just det – mer kraftproduktion hade kunnat sänka elpriset, men sen om den kom från kärnkraft eller vindkraft spelade mindre roll

det jag skrev (eller i alla fall tänkte...) var att om vi hade behållit alla 12 reaktorerna och inte byggt någon fjollig vindkraft, så hade vi haft en lägre elproduktion än den höga nivå som vi upplevt med den produktionsmix som vi nu har på 20-talet

–ja, men man kan ju haft kvar de gamla 12 reaktorerna plus lagt till en massa vindkraft... men då behöver man också ta i beaktande kostnaden för att hålla alla gamla reaktorer i drift och den dåliga lönsamheten för hela kraftindustrin med låga elpriser orsakade av konstant överproduktion (nej, kärnkraftreaktorerna hade inte varit lönsamma...)
Jo 1,8GW kärnkraft eller 3,5GW havsbaserad vind hade kunnat göra stor skillnad på priset förra hösten, det fick du absolut inte fram i ditt inlägg.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
F Fdriver skrev:
Hur tänker du nu när det är höga elpriser över hela landet, Se2 =Se4 med den skillnaden att S1 och Se2 har typ -20 grader på vintern, det finnes inte en chans i hvetet att en barnfamilj i Se2 som hade runt 2000kWh i november kommer överleva den här vintern ekonomiskt om det ska fortsätta såhär.
Du tänker som Ebba och det är synd, ha lite framförhålling för tusan, elpriserna kommer att öka och det du kallar elpristöd är bara en återbetaling som måste göra enligt någon EU-regel, annars så hade det inte blivit så här dåligt. Något elpristak som det talades om innan valet är "Puff" borta och det beror på att staten fortsätter råna medborgarna på många miljarder, förstår du inte det?
Nej, jag förstår inte hur du resonerar. Men jag tror att jag förstår hur SVK resonerade, och det är klart vettigare.
 
D Daniel 109 skrev:
Läste du texten du svarade på alls?
Jag både läste och citerade i #5426
Har inte du fattat att mer kraftproduktion hade sänkt elpriset förra hösten enligt Enerigiforsk?
 
F fribygg skrev:
Jo 1,8GW kärnkraft eller 3,5GW havsbaserad vind hade kunnat göra stor skillnad på priset förra hösten, det fick du absolut inte fram i ditt inlägg.
Jag har då inget problem att uppfatta det i inlägget.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag förstår inte hur du resonerar. Men jag tror att jag förstår hur SVK resonerade, och det är klart vettigare.
Förklara gärna hur SVK resonerar!
 
F Fdriver skrev:
Förklara gärna hur SVK resonerar!
Jag har flera gånger förklarat det kortfattat. Jag skulle tro att det framgår på https://www.svk.se/stod-till-elanvandare/ om man vill läsa mer. Men om man ska få fram ett enkelt snabbt sätt som inte tar bort incitament att spara vid brist är det här upplägget rimligt.

Om man tittar på hur vintern blev i efterhand så finns det säkerligen andra fördelningar som skulle varit bättre. Tex att utgå ifrån prisskillnader den härvintern i stället för förra. Men då kan man inte få ut pengarna nu.
 
F fribygg skrev:
Jo 1,8GW kärnkraft eller 3,5GW havsbaserad vind hade kunnat göra stor skillnad på priset förra hösten, det fick du absolut inte fram i ditt inlägg.
med risk för att det här blir en pseudo-diskussion i den annars så strukturerade tråden...

det jag gjorde i mitt inlägg #5424 var att jag jämförde:
– {elproduktionen i Sverige 2021-2022} med
– {de föregående 48 åren av svensk elproduktion}
och noterade att elproduktionen var högre i de omnämnda månaderna, jämfört med samma månader i de föregående 48 åren

det Energiforsk skrev en rapport om var ett par hypotetiska fall:
– {elproduktionen i Sverige hösten 2021} jämfört med
– {densamma, plus ytterligare elproduktion i form av kärnkraft eller havsbaserad vindkraft}

(och då sjönk elpriset på grund av det ökade utbudet, men studien tittade varken på kostnaderna för gamla och tillkommande produktionsanläggningarna, lönsamheten för investeringarna eller den totala samhällsnyttan)

det jag hävdade i #5424 var att vi skulle haft högre elpriser än de vi upplevt om vi hade haft kvar {den svenska produktionsapparaten med 12 reaktorer, och noll vindkraft}, även om jag förstår att många drömmer sig tillbaka till den tiden och tror att elpriset idag skulle varit lägre om det hade hade fått förbli på det sättet
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
- vi hade näppeligen haft lägre elpriser med de tolv reaktorerna i drift och struntat i den fjolliga vindkraften
Vi hade haft lägre elpriser förra hösten om vi haft mer elproduktion, jag tolkar ditt inlägg här ovan som om du vill påstå nått annat. 3,5GW vindkraft hade ju gjort stor skillnad enl Enerigiforsk.
 
J jawen skrev:
Som vi tidigare sagt så.........
Mest faller elpriset om exportkablarna kapas

[länk]

Kunde läsa artikeln på mobilen, men den var låst på datorn.

Denna kanske funkar!

[länk]
SWECO glömde dock att utreda det tredje alternativet, som skulle innebära oförändrad export men svenska elpriser här hemma.
 
F fribygg skrev:
Vi hade haft lägre elpriser förra hösten om vi haft mer elproduktion, jag tolkar ditt inlägg här ovan som om du vill påstå nått annat. 3,5GW vindkraft hade ju gjort stor skillnad enl Enerigiforsk.
Men Energiforsk själva säger ju att man inte ska använda deras rapport på det sättet.
Vad du försöker leda i bevis med den rapporten är att det är en framkomlig väg att producera oss ur ett systemfel med marginslprissättning i kombination med godtyckligt antal exportkablar × 70%.
Vilket är fel och dessutom ett rörligt mål eftersom ännu fler kablar planeras av giriga investerare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
SWECO glömde dock att utreda det tredje alternativet, som skulle innebära oförändrad export men svenska elpriser här hemma.
Sannolikt för att det inte är ett allternativ.
 
F fribygg skrev:
Vi hade haft lägre elpriser förra hösten om vi haft mer elproduktion, jag tolkar ditt inlägg här ovan som om du vill påstå nått annat. 3,5GW vindkraft hade ju gjort stor skillnad enl Enerigiforsk.
Jag tycker att Harkla är tydlig i sin förklaring. Ändå lyckas du feltolka den gång på gång.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tycker att Harkla är tydlig i sin förklaring. Ändå lyckas du feltolka den gång på gång.
Så hur ska texten om näppeligen lägre priser tolkas då?
 
F fribygg skrev:
Så hur ska texten om näppeligen lägre priser tolkas då?
Att om vi går tillbaka till det tidigare läget med mer kärnkraft men utan vindkraft. Så var produktionen lägre. Om vi skulle haft den produktionen nu skulle inte priset ha varit lägre.

Gå tillbaka och läs Harklas inlägg. Han har framfört det tydligt flera gånger.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
om vi går tillbaka till det tidigare läget med mer kärnkraft men utan vindkraft. Så var produktionen lägre.
Även under perioder med lite vind?
 
  • Haha
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.