hahalj
Jag har en accesspunkt på altanen vars räckvidd nätt och jämnt når till parkeringen. Har idag en del smarta brytare på eluttag vid parkeringen som ibland tappar anslutning till wifi pga låg signalstyrka, och i framtiden blir det troligen också laddare för elbil som kommer få samma problem.

Det skulle behövas kanske 5-10 dB högre signalstyrka vid parkeringen för att ha marginaler.
Eftersom den befintliga accesspunkten har antenner som går skruva loss så går det sätta i andra antenner med högre signalförstärkning, men frågan är vad?
Någon med liknande problem som vill berätta hur ni löst det?
 
Vad sitter det för ap där idag?
 
Kolla också vilka kanaler som används för ap som ska täcka parkering om det skulle finnas grannar i närheten med wifi som använder samma.
 
hahalj
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vad sitter det för ap där idag?
En TP-Link EAP110-Outdoor, kör bara 2.4 GHz utomhus.

A AndersS skrev:
Kolla också vilka kanaler som används för ap som ska täcka parkering om det skulle finnas grannar i närheten med wifi som använder samma.
Det är bra avstånd till grannarna, men har koll på deras kanaler så det inte blir problem.
 
Enklaste alternativet är nog att sätta ap:n lite högre och se till att du har fri sikt till mottagarna. Annars kan du kanske uppgradera till ett par EAP225 med en vid parkeringen och mesha mellan dem. Byta antenn är ju inte gratis det heller och svårt att veta hur bra det blir.
 
hahalj
H hapazard skrev:
Enklaste alternativet är nog att sätta ap:n lite högre och se till att du har fri sikt till mottagarna. Annars kan du kanske uppgradera till ett par EAP225 med en vid parkeringen och mesha mellan dem. Byta antenn är ju inte gratis det heller och svårt att veta hur bra det blir.
Det är fri sikt där ap:n sitter nu, flyttar jag den högre så kommer taket på altanen vara ivägen med bjälkar och allt. Kanske jag kan optimera antennernas vinkel lite bättre, ska testa det.
Hm, EAP225 outdoor kostar väl runt 1000-lappen?
Kollade spec:en på EAP110, den har två 3dBi antenner, om man byter den ena till en sådan här för 225 kr:
https://www.dustinhome.se/product/5011222787/wifi-antenn-9dbi-rp-sma
borde inte det bli bättre?
 
hahalj hahalj skrev:
Det är fri sikt där ap:n sitter nu, flyttar jag den högre så kommer taket på altanen vara ivägen med bjälkar och allt. Kanske jag kan optimera antennernas vinkel lite bättre, ska testa det.
Hm, EAP225 outdoor kostar väl runt 1000-lappen?
Kollade spec:en på EAP110, den har två 3dBi antenner, om man byter den ena till en sådan här för 225 kr:
[länk]
borde inte det bli bättre?
OK

Kanske kan bli bättre men tror inte den antennen är avsedd för utomhusbruk?

Ett annat alternativ som är billigt är annars en CEP210 i AP läge, den har riktad antenn och är främst avsedd som brygga men går att köra som AP.
 
hahalj
H hapazard skrev:
OK

Kanske kan bli bättre men tror inte den antennen är avsedd för utomhusbruk?

Ett annat alternativ som är billigt är annars en CEP210 i AP läge, den har riktad antenn och är främst avsedd som brygga men går att köra som AP.
Spelar det någon roll om antennen sitter helt regnskyddad under tak på altanen? Kan inte se om den är tänkt för inne eller ute.

Ok, får kolla på CEP210, kanske går köra som repeater istället för AP? Så jag slipper dra kabel till den.
 
hahalj hahalj skrev:
Spelar det någon roll om antennen sitter helt regnskyddad under tak på altanen? Kan inte se om den är tänkt för inne eller ute.

Ok, får kolla på CEP210, kanske går köra som repeater istället för AP? Så jag slipper dra kabel till den.
Kasnke inte spelar så stor roll då, du kan ju fetta in kontakten. CEP210 går att köra som repeter ja, men tänkte mer att du kunde ersätta rakt av, men du kanske använder nuvarande AP i trädgården med.
 
tommib
Dra ut kabel till parkeringen och sätt en AP där också :)

Helt rimlig lösning om du frågar mig. Jag har en AP i friggeboden...
 
hahalj
tommib tommib skrev:
Dra ut kabel till parkeringen och sätt en AP där också :)

Helt rimlig lösning om du frågar mig. Jag har en AP i friggeboden...
Tanken fanns där en kort sekund, men känner inte för att gräva och strula med kabelgenomföringar i fasad eller stengrund på huset. Annars hade väl det varit den optimala lösningen.

H hapazard skrev:
Kasnke inte spelar så stor roll då, du kan ju fetta in kontakten. CEP210 går att köra som repeter ja, men tänkte mer att du kunde ersätta rakt av, men du kanske använder nuvarande AP i trädgården med.
Precis, nuvarande AP behövs för wifi på altan och andra delar av trädgården.

Kollade lite snabbt på CEP210, men TP-Link säger:
"CPE devices, such as CPE210 and CPE510, are equipped with powerful directional antennas, and mainly designed for PtP or PtMP long-distance transmission. For an outdoor wireless network extension, we recommend Outdoor-AP series products, such as EAP225-Outdoor and EAP110-Outdoor. Working with the Omada controller, the strong performance and seamless roaming of the MESH network will provide you a much better experience"

Eftersom resten av mina AP är Omada EAP* så börjar jag med att testa en ny antenn så får jag se hur det blir.
 
Jag hade samma typ av problem och drog mig för att gräva fram en kabel till garaget. Jag köpte en elnätsrepeater (home plug) på chans och den funkar väldigt bra. Trots separat undercentral i garaget direkt från servisen så hittar signalen fram.
https://www.kjell.com/se/produkter/...7517-kit-tradlos-homeplug-1-gbs-2-pack-p65109
Jag har några brytare, LLVP, elbilsladdare och växelriktare som går på wifi eller kabel.
 
hahalj
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag hade samma typ av problem och drog mig för att gräva fram en kabel till garaget. Jag köpte en elnätsrepeater (home plug) på chans och den funkar väldigt bra. Trots separat undercentral i garaget direkt från servisen så hittar signalen fram.
[länk]
Jag har några brytare, LLVP, elbilsladdare och växelriktare som går på wifi eller kabel.
Hm, den lösningen hade jag inte tänkt på. Men det blir ett helt eget wifi på denna då?

Fast ett problem är ju temperaturområdet 0-40°C. Hos mig skulle den behöva sitta i elskåpet vid parkeringen.
 
Redigerat:
hahalj hahalj skrev:
Tanken fanns där en kort sekund, men känner inte för att gräva och strula med kabelgenomföringar i fasad eller stengrund på huset. Annars hade väl det varit den optimala lösningen.


Precis, nuvarande AP behövs för wifi på altan och andra delar av trädgården.

Kollade lite snabbt på CEP210, men TP-Link säger:
"CPE devices, such as CPE210 and CPE510, are equipped with powerful directional antennas, and mainly designed for PtP or PtMP long-distance transmission. For an outdoor wireless network extension, we recommend Outdoor-AP series products, such as EAP225-Outdoor and EAP110-Outdoor. Working with the Omada controller, the strong performance and seamless roaming of the MESH network will provide you a much better experience"

Eftersom resten av mina AP är Omada EAP* så börjar jag med att testa en ny antenn så får jag se hur det blir.
En CPE210 funkar ju bara i en specifik rikting (om du inte är nära) så den ersätter självklart inte funktionen hos en EAP225-Outdoor ex, men för ditt syfte kan den funka fint tror jag (täckning i en specifik riktning).

Annars kan du ju brygga över med två CPE210 till en omada accesspunkt där. Borde vara stabilare än homeplug men oavsett så kan du köra den under samma omada-controller tilsammans med övriga wifi.

Men ska du ändå kosta på pengar skulle jag tro det smidigaste är att ersätta EAP110 med en EAP225 och sätta en till EAP225 vid garaget och mescha mellan dem.
 
Redigerat:
hahalj
H hapazard skrev:
En CPE210 funkar ju bara i sen specifik rikting (om du inte är nära) så den ersätter självklart inte funktionen hos en EAP225-Outdoor ex, men för ditt syfte kan den funka fint tror jag (täckning i en specifik riktning).

Annars kan du ju brygga över med två CPE210 till en omada accesspunkt där. Borde vara stabilare än homeplug men oavsett så kan du köra den under samma omada-controller tilsammans med övriga wifi.

Men ska du ändå kosta på pengar skulle jag tro det smidigaste är att ersätta EAP110 med en EAP225 och sätta en till EAP225 vid garaget och mescha mellan dem.
Ja, det går att spendera massor av pengar på detta... :cool:
Jag börjar med en bättre antenn, funkar inte det så får jag planera för en större utgift helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.