N
Cheesen Cheesen skrev:
Min erfarenhet är då precis tvärtom. Har ett "utedass" i stugan där jag har ett oljeelement på 750W. Alltid behaglig temperatur när vi är där vintertid. Provade med ett 750w konvektorelement först, det var endera iskallt inne efter tre minuter när elementet slagit av eller kokhett när det värmde. Du får ingen jämn och behaglig temperatur.
Hade samma upplevelse i villan i Arjeplog där vi hade moderna konvektorelement i två rum för att stötta luftvärmepump. När jag ställde in samma portabla oljeelement som jag har på dasset nu så blev värmen behaglig och jämn.
Där ser man! Så bra då att vi båda hittat den lösning som passar oss bäst.
Har du även undersökt skillnaden i elförbrukning.
(Jag kör konvektorelementet på läge 750 W eftersom det räcker till. Går även att köra på 1250 eller 2000 W).
 
Cheesen
N Nalleman64 skrev:
Där ser man! Så bra då att vi båda hittat den lösning som passar oss bäst.
Har du även undersökt skillnaden i elförbrukning.
(Jag kör konvektorelementet på läge 750 W eftersom det räcker till. Går även att köra på 1250 eller 2000 W).
Förbrukningen är i princip samma. I huset blev den något lägre med olja, troligen på grund av att termostaten blev ställd på en lägre temperatur då man inte behövde elda på lika mycket för att få behagligt inne... Det var mätbart men kunde lika gärna bero på vädrets makter år till år... 13500 kwh/ år eller 14000 är för lite för att kunna säga något specifikt. Byta fönster gjorde dock 6000kwh/år.
 
F forummannen skrev:
Konvektorplåt?
Konvektorplåten är en veckad plåt som är placerad på baksidan av radiatorn för att bättre sprida värmen ut i rummet. Istället för att värmen på baksidan av radiatorn går in i väggen, sprider konvektorplåten varmluften uppåt och ut i rummet. (Konvektorplåten utökar inte distansen ut från väggen vid fast installation)
Den praktiska vinsten är att elementet får en större värmeavgivande yta. Mer luft kommer i kontakt med värme och elementet behöver inte vara brännhett för att värma rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.