Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Beroende på hur man ser på risk och förkylningar är det mer sannolikt att det är vanligt förkylning eller så tycker man den relativa risken att det trots allt kan vara covid är 33%, vilket kanske leder till vaccination.

Think you have Covid? It’s more likely to be a cold
A study suggests around 0.3 per cent of people in Britain are currently fighting off colds, compared with about 0.1 per cent for Covid-19

People feeling under the weather are three times more likely to be suffering from a cold than coronavirus, new figures suggest... (låst artikel)

[länk]
Javisst brukar det vara vanligare med förkylningar än covid och är så även i Sverige. Fohm gjorde PCR-test för covid på ett statistiskt urval av människor under slutet av september och då var 1,5 % som lämnade ett positivt prov, vilket är ungefär som i slutet av mars. Enligt deras Hälsorapporten var det ungefär 5 % som ansåg sig ha någon sorts luftvägsinfektion. Så proportionerna är ungefär samma men nivåerna betydligt högre.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...att-hoga-nivaer-av-sars-cov-2-i-befolkningen/
https://www.halsorapport.se/sv/resultat/resultat-veckovis-presentation-av-akut-luftvagsinfektion/

Är man tämligen nära 10 personer med förkylningssymtom om dagen i kollektivtrafiken så är det ju rätt sannolikt att någon av dem är smittsam.

Influensan verkar vara på uppgång också: https://www.folkhalsomyndigheten.se...orter/webbsok-for-influensa/sasong-202120222/
 
Redigerat:
I usa har några av mina bekanta nu tagit 5:e sprutan och hädanefter kommer de få den tillsammans med den årliga influensasprutan.
 
Fick corona i veckan, 39.9 grader i tisdags, haft feber varje dag sen dess. Luktsinnet satt ur funktion, smaksinnet funkar inte vidare bra då heller. Har idag lyckats få tillbaka litet av luktsinnet idag då jag sköljt ur näsan med sambons neti pot och även varit i bastun då jag inte hade feber längre.

Haft tre vaccinationer men den sista måste varit i 2021.
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Fick corona i veckan, 39.9 grader i tisdags, haft feber varje dag sen dess. Luktsinnet satt ur funktion, smaksinnet funkar inte vidare bra då heller. Har idag lyckats få tillbaka litet av luktsinnet idag då jag sköljt ur näsan med sambons neti pot och även varit i bastun då jag inte hade feber längre.

Haft tre vaccinationer men den sista måste varit i 2021.
Krya på dig, vissa funktioner kan ta ett tag på sig innan de rättar till sig :/

Maken hade ingen feber direkt, men snuvig och hostig.. hostan höll i sig i minst ett par veckor.. :thumbdown:
 
Jag har troligen haft nån släng av det i somras (en av döttrarna testade positivt, så jag kommer, som rekommenderat, inte att vaccinera mig fler gånger förrän jag blir riskgrupplacerad nån gång i framtiden. Pappa hr fått sin femte.

Så sjuk som DennisCA var blev jag inte ens första gången, före första sprutan.

Även här i Sverige kommer det att bli årlig spruta för riskgrupper, samma som för influensan. Dock ska man ta max två vaccin samtidigt, så de som även vaccinerar mot tex lunginflammation årligen måste ta två gånger framöver.
 
galento
Både jag och min bror har inte fått positivt på några tester fast vi haft
familjemedlemmar med positivt covid svar flera gånger. Har själv 3 doser
vaccin och bror 2 men vi har båda blodgrupp 0 om det har nån betydelse.
 
galento galento skrev:
Både jag och min bror har inte fått positivt på några tester fast vi haft
familjemedlemmar med positivt covid svar flera gånger. Har själv 3 doser
vaccin och bror 2 men vi har båda blodgrupp 0 om det har nån betydelse.
Intressant artikel hur vi idag kan påverkas utifrån hur våra anfäder varit sjuka.
Men skulle kunna finnas substans även för hur vi idag påverkas av virus.
https://www.svt.se/nyheter/arvet-fran-pesten
Jag har hitintills aldrig fått det som benämns "influensa" och som det finns vaccination för, peppar, peppar......, eller så är det så lindrigt att de bara blir en snuva.
 
BirgitS
galento galento skrev:
Både jag och min bror har inte fått positivt på några tester fast vi haft
familjemedlemmar med positivt covid svar flera gånger. Har själv 3 doser
vaccin och bror 2 men vi har båda blodgrupp 0 om det har nån betydelse.
Kommer inte ihåg hur det är med just blodgrupp men det är känt att vissa gener gör att man klarar av covid bättre och vissa gener gör att man blir sämre.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Blodgrupp är kopplat till gener så något indirekt samband kan finnas, eller förefalla finnas i någon studie , som kanske inte kan upprepas, eller så är skillnaden så liten att sambandet inte är intressant.

Rätt neandertalargenuppsättning kunde väl ge ett 10%-igt skydd medan fel kan ge sämre skydd.

Nyligen publicerades en intressant studie där man med ett stort underlag analyserat genuppsättning hos folk som inte blivit sjuka med symptom trots de infekterats. Förklaringen, eller sambandet, fanns i MHC/HLA och en viss typ av immunförsvarets T-celler som kunde upptäcka en cell infekterad utan att antikroppar var inblandade.
Det är samma typ av T-celler som upptäckter främmande celler om de inte är kompatibla med den egna kroppens och som skapar problem vid organtransplantation. Det finns 10~tusentals varianter av dessa gener.

Det är alltså inte samma sorts T-cell som skapar immunitet som man får efter en infektion eller vaccination.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
davveno1 davveno1 skrev:
Argument att vaccinera sig för att skydda sig mot långtidscovid kan strykas.

[länk]
Nej, det är inte vad studien kom fram till. I studien står det:
No differences were found in the self-reported PASC-symptoms dyspnea, fatigue, smell/taste changes or concentration problems, or the EMQ-13 score between unvaccinated and vaccinated participants 3-15 months after the positive test. Less memory problems were reported among vaccinated than unvaccinated participants.
https://www.ijidonline.com/article/S1201-9712(22)00596-3/fulltext

Alltså det gick att se en skillnad när det gällde symtomet minnesproblem. Alltså bra att vara vaccinerad vid insjuknandet för att minska risken för att få postcovid med minnesproblem.

Sen så går ju inte forskning riktigt till så, alltså att man stryker något för att en enda studie kommer fram något. Särskilt inte när det gäller en studie med endast 5 självrapporterade symtom och som bara omfattar 360 vaccinerade och 1060 ovaccinerade (ledde till att ett av symtomen bara gällde 6 personer). Jag noterar också att för de vaccinerade har det i snitt gått 110 dagar sen de hade covid men för de ovaccinerade hela 293 dagar. Det är ju normalt att postcovidsymtom avtar med tiden. Man har inte heller studerat om symtomens svårighetsgrad skiljer sig åt mellan de två grupperna.

Man kan också notera att hela 6 % av de ovaccinerade behövde sjukhusvård men bara 1 % av de vaccinerade.
 
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är inte vad studien kom fram till. I studien står det:
[länk]

Alltså det gick att se en skillnad när det gällde symtomet minnesproblem. Alltså bra att vara vaccinerad vid insjuknandet för att minska risken för att få postcovid med minnesproblem.

Sen så går ju inte forskning riktigt till så, alltså att man stryker något för att en enda studie kommer fram något. Särskilt inte när det gäller en studie med endast 5 självrapporterade symtom och som bara omfattar 360 vaccinerade och 1060 ovaccinerade (ledde till att ett av symtomen bara gällde 6 personer). Jag noterar också att för de vaccinerade har det i snitt gått 110 dagar sen de hade covid men för de ovaccinerade hela 293 dagar. Det är ju normalt att postcovidsymtom avtar med tiden. Man har inte heller studerat om symtomens svårighetsgrad skiljer sig åt mellan de två grupperna.

Man kan också notera att hela 6 % av de ovaccinerade behövde sjukhusvård men bara 1 % av de vaccinerade.
Samt, många vill diskutera i absoluta termer men vaccin fungerar ju så att de minskar risken att bli sjuk och om du blir sjuk minskar de risken att bli allvarligt sjuk. Men inget vaccin garanterar någonting.
 
Om vaccinet minskar risken för lång covid med 10% kan man då säga att vaccinet skyddar mot lång covid?
Det blir lite lek med ord och definitioner.

Vaccinen skyddar jättebra mot svår sjukdom men lång covid kan uppkomma tidigt eller sent under infektionen, vid svår eller mild covidinfektion, och även vid asymtomatisk smitta, så då är det väl inte förvånande om vaccinen har dålig effekt mot lång covid?


Det fanns fall där vaccinerade fick lång covid symptom , som de tyckte orsakats av vaccinet, men det skrevs det inte om. Jag har faktiskt inte vågat skriva om det pga risk för bli avstängd. :oops: Nu var det inga studier utan enskilda händelser och källan inte någon medicinsk erkänd/trovärdig källa,

Men lek med tanken att det skulle vara spikproteinet som på något sätt orsakar lång covid. Då skulle det vara möjligt att vaccinet både skyddar mot covid och långtidscovid och samtidigt finns möjligheten att vaccinet orsakar långtidscovid. :oops: Skyddseffekter är dock något större.


Vad hände med de två svenska forskarna som skrev om vaccinn och spikprotein? Minns inte riktigt vad det var för typ av preprint/artikel. De drog iaf tillbaka den. Det kanske fick satsa på att rädda karriären. :thinking:
Men de tyckte (då) att covid-19-vaccin inte borde baseras på spikproteintet, iaf inte hela proteinet utan i så fall bara delar av det, samt andra virusproteiner.

Det kanske trots allt tar 10 år att forska fram ett bra vaccin?
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Det fanns fall där vaccinerade fick lång covid symptom , som de tyckte orsakats av vaccinet, men det skrevs det inte om.
Innan ens vaccinet började användas så fanns det folk som hävdade att de hade postcovid fast när man undersökte dem så hade de inte haft covid, alltså inga antikroppar, inga T-celler etc. Man måste alltså vara väldigt försiktig med tolkningen av folks symtom och vad de kan bero på.

blackarrow blackarrow skrev:
Vad hände med de två svenska forskarna som skrev om vaccinn och spikprotein? Minns inte riktigt vad det var för typ av preprint/artikel. De drog iaf tillbaka den. Det kanske fick satsa på att rädda karriären. :thinking:
Eller så visade det sig att granskarna kom fram till att det fanns ett allvarligt fel med studien. Jag vet inte men tycker det är dumt att spekulera i vad orsaken skulle vara eftersom det så lätt växer till konspirationsteorier.

blackarrow blackarrow skrev:
Vaccinen skyddar jättebra mot svår sjukdom men lång covid kan uppkomma tidigt eller sent under infektionen, vid svår eller mild covidinfektion, och även vid asymtomatisk smitta, så då är det väl inte förvånande om vaccinen har dålig effekt mot lång covid?
Det finns också de med postcovid som anser att de blev bättre av att vaccinera sig.

Postcovid har ju symtom som beror på många olika saker, det finns de med skador på lungor eller hjärtat, de med nedsatt lukt eller smak och de med mer neurologiska problem som extrem trötthet. Man kan nog inte klumpa ihop allt sånt i en grupp i forskningen. Man har inte heller gjort någon heltäckande studie om postcovid när man bara undersöker fem (egenrapporterade) symtom som den nu aktuella norska studien.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Här är alla typ lika sjuka, oavsett vaccinering el ej (vissa med 2 doser.. andra med 5).

Tack och lov verkar de flesta klara sig igenom covid med en ”redig förkylning” (peppar peppar)

Mamma klarade sig igenom alla åren på jobbet (jobbar inom vård) och var på fester o handlade i butikerna.. utan att få covid. En vecka in i sjukskrivning fick hon covid :oops: (var dålig i tre dagar, sen ok)

Maken har covid nu.. efter en konferens :( han bor i uthuset i hopp om att jag ska slippa få det.. (han äter härnere, men jag fixar/lägger upp mat. Han munskydd (han har hosta) och sitter en bit bort /framför mig när han är nere.

Hoppas jag klarar mig !
Tråkigt. Inte konstigt att han är nere då han måste bo i uthuset!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.