Hej,
Flyttade in i ett parhus förra hösten och samma höst/vinter bytte grannen framför oss tak. Jag och maken reagerade redan den vintern på att snön från grannens tak rasade ner på vår tomt och vår arbetsbord. Vi påtalade detta och föreslog lite försiktigt att det skulle sätta rasskydd eller liknande. Men grannen bara skakade av sig det med kommentaren att det aldrig behövts tidigare.

Nu väntar vi vårt första barn och idag rasade snö från deras tak igen. Det har ju varit snökaos så är mer än normalt men jag inser att vår kommande knodd kommer inte kunna leka i snön på vår tomt om inte grannen gör något. Har vi rätt att kräva att det sätter upp något? Hur tar vi upp det med grannen?

Bilder för att visa raset som blev och som man ser har vi ganska liten tomt
 
  • Vinter, snöbelagd trädgård och uteplats, kvällsbelyst husfasad, tunt snötäcke på tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett trähus och förråd täckt med snö nattetid; snötäckta möbler i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Du kan inte rakt av kräva att han sätter upp ett rasskydd men snö från hans tak får INTE rasa ner på din tomt, hur är upp till han.
 
  • Gilla
ElFredde och 14 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Du kan inte rakt av kräva att han sätter upp ett rasskydd men snö från hans tak får INTE rasa ner på din tomt, hur är upp till han.
Tack Rickard! Då ska jag bara ta mod till mig och prata med grannen om detta.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
J Jforce skrev:
Tack Rickard! Då ska jag bara ta mod till mig och prata med grannen om detta.
Jag vet inte hur snörikt du bor men det behöver kanske inte vara så märkvärdigt, ett antal bärläktssteg eller varför inte någon variant snökrok är kanske allt som behövs. Varför inte erbjuda att hjälpa till montera dom nästa sommar, det har troligtvis bättre effekt än att dra upp rätter,ansvar och skyldigheter för grannen;)
 
  • Gilla
Pytt och 6 till
  • Laddar…
Är det ägande hur eller BRF eller vad har ni för ägande form? Sedan blir det nog svårt juridiskt att kunna kräva att åtgärda snö som faller från ett tak... samma sätt som det kan komma regnvatten eller löv från hans tak på er tomt. Jag skulle gå och prata med honom och hjälpa till att fixa det som Richard var inne på, Är det en BRF så är marken troligtvis föreningens mark som snön faller på.
 
  • Gilla
Swant1 och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Du kan inte rakt av kräva att han sätter upp ett rasskydd men snö från hans tak får INTE rasa ner på din tomt, hur är upp till han.
Nja snö får rasa ner på tomten, och grannen är faktiskt inte ens tvingad att snöröja. men om det uppstår en skada pga OAKTSAMHET, vilket inte är en självklarhet pga uteblivet snörasskydd, så kan grannen bli skadeståndsskyldig.
 
  • Gilla
kjellinge och 5 till
  • Laddar…
Barn i all ära och så, men när det kommer till mark så är iaf jag helt vansinnigt bestämd. Det som tillhör mig är mitt, och det som är mitt tillhör inte dig. Så ser jag på saken. Om så mycket som en snöflinga skulle falla ner på min mark från hans tak så fick ambulansen hämta upp hans kvarlevor samma dag.
Du får be honom förklara vad han tror sig ha rätt till att göra. Tänk om jag skulle leda bort mitt vatten från taket ner på någon annans mark. Sablar vad arg jag blir.
 
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
perra i skogen och 10 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Barn i all ära och så, men när det kommer till mark så är iaf jag helt vansinnigt bestämd. Det som tillhör mig är mitt, och det som är mitt tillhör inte dig. Så ser jag på saken. Om så mycket som en snöflinga skulle falla ner på min mark från hans tak så fick ambulansen hämta upp hans kvarlevor samma dag.
Du får be honom förklara vad han tror sig ha rätt till att göra. Tänk om jag skulle leda bort mitt vatten från taket ner på någon annans mark. Sablar vad arg jag blir.
Skönt att jag inte har dig som granne.
 
  • Gilla
  • Haha
Mossman och 84 till
  • Laddar…
F
J Jontha skrev:
Om så mycket som en snöflinga skulle falla ner på min mark från hans tak så fick ambulansen hämta upp hans kvarlevor samma dag.
Mycket kan man skriva men en del är bäst att låta bli.
Hoppas verkligen inte att du inte har några grannar. :(
 
  • Gilla
Alfredo och 24 till
  • Laddar…
V
J Jontha skrev:
Barn i all ära och så, men när det kommer till mark så är iaf jag helt vansinnigt bestämd. Det som tillhör mig är mitt, och det som är mitt tillhör inte dig. Så ser jag på saken. Om så mycket som en snöflinga skulle falla ner på min mark från hans tak så fick ambulansen hämta upp hans kvarlevor samma dag.
Du får be honom förklara vad han tror sig ha rätt till att göra. Tänk om jag skulle leda bort mitt vatten från taket ner på någon annans mark. Sablar vad arg jag blir.
Sök vård idiot
 
  • Gilla
  • Haha
Bamboozled och 34 till
  • Laddar…
F
J Jontha skrev:
Barn i all ära och så, men när det kommer till mark så är iaf jag helt vansinnigt bestämd. Det som tillhör mig är mitt, och det som är mitt tillhör inte dig. Så ser jag på saken. Om så mycket som en snöflinga skulle falla ner på min mark från hans tak så fick ambulansen hämta upp hans kvarlevor samma dag.
Du får be honom förklara vad han tror sig ha rätt till att göra. Tänk om jag skulle leda bort mitt vatten från taket ner på någon annans mark. Sablar vad arg jag blir.
skaffa ett liv.
 
  • Gilla
Mats-S och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
J Jforce skrev:
Men grannen bara skakade av sig det med kommentaren att det aldrig behövts tidigare.
Då har han helt enkelt inte förstått att snön släpper mycket lättare på ett nytt tak.
Runt omkring mig har ungefär hälften av husen originaltak från slutet av 60-talet och hälften har bytt, oftast de senaste 5 åren. Det syns väldigt tydligt nu vilka som har gamla tak och vilka som har nya. Nytt tak i stort sett snöfritt, med rasmassor nedanför, äldre tak 25 cm snö på.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Då har han helt enkelt inte förstått att snön släpper mycket lättare på ett nytt tak.
Runt omkring mig har ungefär hälften av husen originaltak från slutet av 60-talet och hälften har bytt, oftast de senaste 5 åren. Det syns väldigt tydligt nu vilka som har gamla tak och vilka som har nya. Nytt tak i stort sett snöfritt, med rasmassor nedanför, äldre tak 25 cm snö på.
Fast, då borde det ha behövts rasskydd när husen var nyare.
 
A
H hempularen skrev:
Fast, då borde det ha behövts rasskydd när husen var nyare.
Fast det är ju inte säkert att nuvarande ägare bodde där när det var nya pannor på huset sist. Dessutom, när jag växte upp, så fick vi lära oss att se upp, det kunde rasa snö från taket (45 graders tak med eternitpannor), det gjorde det då och då. Hade troligen gjort ont som fan om man fått det på sig, men alla visste att man skulle låta bli att bygga snögubbarna där, så det fick rasa. Man blev bara sur om det rasade någonstans där man just skottat.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J Jforce skrev:
Hej,
Flyttade in i ett parhus förra hösten och samma höst/vinter bytte grannen framför oss tak. Jag och maken reagerade redan den vintern på att snön från grannens tak rasade ner på vår tomt och vår arbetsbord. Vi påtalade detta och föreslog lite försiktigt att det skulle sätta rasskydd eller liknande. Men grannen bara skakade av sig det med kommentaren att det aldrig behövts tidigare.

Nu väntar vi vårt första barn och idag rasade snö från deras tak igen. Det har ju varit snökaos så är mer än normalt men jag inser att vår kommande knodd kommer inte kunna leka i snön på vår tomt om inte grannen gör något. Har vi rätt att kräva att det sätter upp något? Hur tar vi upp det med grannen?

Bilder för att visa raset som blev och som man ser har vi ganska liten tomt
Var går tomtgräsen? Varför har ni ert arbetsbord direkt mot grannens fasad?
Ni kan som sagt inte tvinga grannen att sätta upp snörasskydd, men ni kan försöka och få en sur granne för livet på halsen, och det kan alltid bli värre. Alternativt litar ni på att blivande barnet lär sig att undvika just den metern där snön rasar några få ggr per år...
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.