Skumpe Skumpe skrev:
Här får man slåss för kung och fosterland för att ens få en hantverkare att svara i telefon och än mindre ta ett jobb medan du inte bara tar dig an jobb som tar en timme utan dessutom skottar kundens uppfart gratis.... Jag måste göra något fel.
Ja du svaret ligger kanske i min personlighet. Kortavjobb och många kunder är detjag trivs med. Andra vill inte lämna sin "byggstbetsplats" på flera år. Sedan så skaffar man sig med åren en kundkrets som man trivs med. Ibland så får man träffa på en ny bekantskap som inte är så trevlig, men så funkar det. Inte alls ovanligt att jag försöker " sälja" jobb hos vissa kunder.

Hos andra så blir man som en bekant som återkommer med jämna mellanrum.

Vet inte var du bor men ett tips är att försöka hitta en liten firma och om det känns bra även förklara att man kommer ringa igen, om det nu funkar bra. Lycka till .
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 2 till
  • Laddar…
C Citrona skrev:
Om man är egen företagare betalar firman/bolaget kaffet. Men man fakturerar inte sina kunder för det
Jo, det är klart att man gör. Det finns ju inga andra pengar. Om det syns eller inte syns på fakturan kan vara egalt.
 
Skumpe
E Elajomannen skrev:
Ja du svaret ligger kanske i min personlighet. Kortavjobb och många kunder är detjag trivs med. Andra vill inte lämna sin "byggstbetsplats" på flera år. Sedan så skaffar man sig med åren en kundkrets som man trivs med. Ibland så får man träffa på en ny bekantskap som inte är så trevlig, men så funkar det. Inte alls ovanligt att jag försöker " sälja" jobb hos vissa kunder.

Hos andra så blir man som en bekant som återkommer med jämna mellanrum.

Vet inte var du bor men ett tips är att försöka hitta en liten firma och om det känns bra även förklara att man kommer ringa igen, om det nu funkar bra. Lycka till .
Haha ja detta är inte ett nytt problem utan något som hela Sverige lidit av i åratal. Överkokad marknad för hantverkare tillsammans med fack som slåss med näbbar och klor mot utrikes påverkan. På det statliga subventioner och du har förklaringen i hand. Kul att du är hjälpsam men jag gissar att dina kollegor tjänat betydligt mer pengar. Vi behöver fler som du!
 
Med tanke på att vissa som tydligen ÄR hantverkare i den här tråden tycker att det är ok och till och med självklart att kunden betalar fikat på räkningen kanske vi som faktiskt bjuder på fika ska sluta med det.....
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
R Rullle skrev:
40% kan man få i rabatt men 400 vet jag inte hur det skulle gå till.
Jag har 60% och jag har aldrig köpt en pinal då det är billigare på vilket annat ställe som helst,
inte ens deras så kallade värsting går att handla där. Ska man ha rabatt som går att försvar så måste det till mycket mer.
 
  • Gilla
Kicki_B
  • Laddar…
Kicki_B Kicki_B skrev:
Med tanke på att vissa som tydligen ÄR hantverkare i den här tråden tycker att det är ok och till och med självklart att kunden betalar fikat på räkningen kanske vi som faktiskt bjuder på fika ska sluta med det.....
Om ett företag bjuder sina anställda på fika så kommer kunderna att få betala det. Det kommer vanligen inga pengar från andra ställen än från just kunderna. Om det syns eller inte syns på fakturan har ingen betydelse för just det. Sedan kanske det kan vara problematiskt av andra skäl.
Om man själv sedan bjuder på fika, lunch, middag eller ostron och champagne så är det ett sätt att skapa god stämning. Att firman kommer att "tjäna" 15 kr extra på det (i sparade kaffepengar) kanske inte spelar så stor roll.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Om ett företag bjuder sina anställda på fika så kommer kunderna att få betala det. Det kommer vanligen inga pengar från andra ställen än från just kunderna. Om det syns eller inte syns på fakturan har ingen betydelse för just det. Sedan kanske det kan vara problematiskt av andra skäl.
Om man själv sedan bjuder på fika, lunch, middag eller ostron och champagne så är det ett sätt att skapa god stämning. Att firman kommer att "tjäna" 15 kr extra på det (i sparade kaffepengar) kanske inte spelar så stor roll.
Kan man inte fakturera lunchen också?
Är ju också pengar som kommer från kunderna om du är egenföretagare/ägare till firman.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Om ett företag bjuder sina anställda på fika så kommer kunderna att få betala det. Det kommer vanligen inga pengar från andra ställen än från just kunderna. Om det syns eller inte syns på fakturan har ingen betydelse för just det. Sedan kanske det kan vara problematiskt av andra skäl.
Om man själv sedan bjuder på fika, lunch, middag eller ostron och champagne så är det ett sätt att skapa god stämning. Att firman kommer att "tjäna" 15 kr extra på det (i sparade kaffepengar) kanske inte spelar så stor roll.
Ha för att vända på det så kan jag berätta att ibland så bjuder jag mina kunder på lunch. Man kanske går igenom vad som skall göras och lägger plan framåt. Brukar vara uppskattat.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Kan man inte fakturera lunchen också?
Kunderna betalar för allting. De betalar för luchen du bjuder på och för Teslan du kör ungarna till dagis i - så länge du inte använder pengarna du ärvde av dina förfäder till allting och bara jobbar för att det är kul...
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Ha för att vända på det så kan jag berätta att ibland så bjuder jag mina kunder på lunch.
Naturligtvis men i slutänden är det kunderna som betalar även för det.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Kunderna betalar för allting. De betalar för luchen du bjuder på och för Teslan du kör ungarna till dagis i - så länge du inte använder pengarna du ärvde av dina förfäder till allting och bara jobbar för att det är kul...
Lika bra att fakturera allt... dagis, hus, underhåll..
Det är ju därifrån pengarna kommer från. :crysmile:
 
  • Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
Hantverkare ska man vara rädd om och vara tydlig med om vad som ska göras, hantverkare är mirakelfolk inte tankeläsare.
Fika, lunch, laga deras verktyg, traktorgrävare, paddor allt har jag hjälpt mina hantverkare med, bara för att de ska kunna göra det dem är bra på.
Ploga och skotta är väl såjävlainehellvette självklart att det ska vara gjort när de kommer!!
Fika, prata och nå konsensus om vad som skall göras gör det hela smidigare bättre och billigare.
Men..... jag har skickat hem hantverkare och några har blivit utan betalning för de visat sig tämligen värdelösa på det ena eller andra..... Det gäller bara att se det i tid.
Det har säkert slunkit igenom kaffe, verktyg å annat som jag aldrig sett, men har det överenskomna priset hållits så vafaen låt det vara så, det har ändå alltid blivit bättre och billigare och man har ofta fått en vän på kuppen.
Jag kanske har haft tur också.

/W
 
  • Gilla
Byggtips och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Lika bra att fakturera allt... dagis, hus, underhåll..
Det gör du väl redan??? Vad som sedan syns på fakturan kan vara en annan sak... Eller tror du pengarna kommer någon annanstans ifrån?
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Det gör du väl redan??? Vad som sedan syns på fakturan kan vara en annan sak... Eller tror du pengarna kommer någon annanstans ifrån?
Precis, det ska så klart inte stå med på fakturan.
Lika självklart som inget av de andra sakerna som nämns.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Alla dessa kommentarer men ingen som ifrågasätter faktumet att man köpt fika på ett byggvaruhus?
På Beijers har dom alltid en pall med bryggkaffe och en hylla full med kakor och bullar i butiken. Jag har alltid undrat varför dessa varor återfinns på byggvaruhus, men nu när jag läst den här tråden inser jag att efterfrågan finns.
Dessutom bjuder dom ju "yrkesfolk" på gratiskaffe också, ingen har dock ännu anmärkt på att jag som privatperson också häller upp en kopp. Kanske för att jag brukar ha varseljackan på mig när jag är där :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.