Är det någon som satt upp mineritskivor i badrum.(eller något annat rum)
Hur är de att jobba med,kapa o.s.v.
Vad använder man för skruv?
 
De kan knäckas, men de är lite svårare än gips. Se till att ha en bra kant att knäcka över och ritsa ordentligt. Går också att såga, men sliter förstås lite på verktygen. De ska skruvas med särskild Mineritskruv, men mig veterligen går det också bra med spånskruv.
 
Går nog bra att limma eller typ spakla på osb om du har det under.....
 
Hurdå spackla menar du?
 
Backa bandet... spackla dit mineritskivan?... Det var tillräckligt bökigt att skruva dit skivorna hemma...
 
ang OSB bakom Minerit VT skiva så har jag fått denna info ifrån tillverkaren

Det räcker med en VT-skiva som underlag för kaklet. För att hänga upp inredningar, handfat etc skall du använda fixturer av plåt eller förstärka med kortlingar.

Du skall inte ha OSB-skiva bakom Minerit VT. Den rör sig för mycket. Du kan ha en Minerit Normalskiva som tål vatten om det är brandklassen eller ljudegenskaper du är ute efter att förbättra.
 
Kan man ritsa men en vanlig hobbykniv?
Cirkelsåg är inget man kan använda eller ryker det för mycket?
 
JanneSjo skrev:
ang OSB bakom Minerit VT skiva så har jag fått denna info ifrån tillverkaren

Det räcker med en VT-skiva som underlag för kaklet. För att hänga upp inredningar, handfat etc skall du använda fixturer av plåt eller förstärka med kortlingar.

Du skall inte ha OSB-skiva bakom Minerit VT. Den rör sig för mycket. Du kan ha en Minerit Normalskiva som tål vatten om det är brandklassen eller ljudegenskaper du är ute efter att förbättra.
Hummm. ok fan vår hantevceerkare har osb bakon 8mm minerit som han typ spaklat på.........Någon annan som vet om detta är ett stort eller litet bekymmer?

Vem skall man kolla det med? De som tillverkar mineritskivorna?

Vam ringde du för att få denna info?
 
KE skrev:
Kan man ritsa men en vanlig hobbykniv?
Cirkelsåg är inget man kan använda eller ryker det för mycket?
Jepp, det går med vanlig kniv. Cirkelsåg fungerar också, men utomhus företrädesvis. Och inte den nya fina sågen heller.

Åsa, ring Tepro och fråga. Snackade vi inte om detta i en tråd för ett tag sedan och jag rekommenderade dig att kolla med dem redan då, eller var det kanske någon annan?
 
jon_h skrev:
Jepp, det går med vanlig kniv. Cirkelsåg fungerar också, men utomhus företrädesvis. Och inte den nya fina sågen heller.

Åsa, ring Tepro och fråga. Snackade vi inte om detta i en tråd för ett tag sedan och jag rekommenderade dig att kolla med dem redan då, eller var det kanske någon annan?
Jo, den tråden handlade om osb på golvet. Vad som framgick då var att osb på vägg var ok. Men kanske inte med limmad minerit då?

Jag skall ringa tepro imorgon.
 
Just det ja, det var det vi pratade om.

Ja, gör det. Berätta vad de säger.
 
jag matade in en fråga på tepors hemsida och fick då svaret ang bl a ej OSB bakom Minerit skivan
 
Hej.

Intressant jag pratade med Tepro precis enligt deras bygg kille på skivor var osb helt ok, inga problem. Limma på minerit med S48 ardex så är det ok......

Intressan när man som kund får olika svar beroende av vem man pratar med. För att man skall kunna kräva att en firma skall göra om bör man ju få informationen skriftligt.

Får luska vidare.

De verkar ju inte ha någon konsensus på TEPRO så det kanske inte är väldigt allvarligt att ha osb och minerit. Killen jag pratade med sa att det tom var ok att hänga mindre saker på minerit utan stös bakom. Toalettstol och handfat var undantaget.
 
JanneSjo skrev:
jag matade in en fråga på tepors hemsida och fick då svaret ang bl a ej OSB bakom Minerit skivan
Fick du namn på den som svarat?

OCH vad rekommenderar de bakom skivan?
 
  • Gilla
BoC011
  • Laddar…
Jag ahr nu fått detta skriftligen:

"VT-skivorna går endast att limma med Ardex S48, det är ett mycket speciellt "fix" som härdar utan fuktdustning om man försöker limma med ett traditionellt fix så kommer inte fukt att kunna absorberas eller dunsta eftersom VT-skivan är tät och otroligt fukttrög. "

Det tolkar jag som att det är ok att limma på minerit på osb. Det var min fråga. Har bett om förtydligande vad gällande osbn......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.