Fram med frontlastaren, fördela ut gruset över den gamla vägen och tacka för hjälpen med upprustningen av den!



Not: Ja, jag vet att jag tidigare i tråden avrått från sådana barnsligheter. F’låt.
 
  • Gilla
  • Haha
Klantskalle och 14 till
  • Laddar…
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fram med frontlastaren, fördela ut gruset över den gamla vägen och tacka för hjälpen med upprustningen av den!



Not: Ja, jag vet att jag tidigare i tråden avrått från sådana

barnsligheter. F’låt.
Har god lust att göra det faktiskt!
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
Gör det, och betala grannen för gruset, ej olagligt!
 
  • Gilla
TommyK72 och 1 till
  • Laddar…
T
Blir att skicka in ansökan om särskild handräckning på måndag. Har lust att ta en traktor och bara meja ned växthuset nu.

någon som skickat in en sån ansökan? Det finns en kolumn för kostnader. Är lite fundersam på hur man ska fylla i där :thinking:
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Har du anmält bygget till kommunen? Pågår det ett tillsynsärende hos byggnadsnämnden?
 
M MetteKson skrev:
Har du anmält bygget till kommunen? Pågår det ett tillsynsärende hos byggnadsnämnden?
Det är ju inte fastighetsägaren som gör fel här, så jag tror inte att ett tillsynsärende skulle hjälpa så mycket.
 
T
M MetteKson skrev:
Har du anmält bygget till kommunen? Pågår det ett tillsynsärende hos byggnadsnämnden?
ja bygget är också anmält till kommunen. Jag berättade att han lovat att ta bort det inom en månad, de bad mig återkomma med bilder då växthuset var borta. Men eftersom han inte hållit löftet får jag väl återkomma med nya bilder på växthuset :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Blir att skicka in ansökan om särskild handräckning på måndag. Har lust att ta en traktor och bara meja ned växthuset nu.

någon som skickat in en sån ansökan? Det finns en kolumn för kostnader. Är lite fundersam på hur man ska fylla i där :thinking:
Du skriver i kostnaden för ansökan samt det fasta extra beloppet som man kan få "för besväret". Tror det blir typ 720 kr totalt. Min erfarenhet är att KFM kommer besluta till din fördel, så det är bara att begära det man kan. Fy tusan för trilskande grannar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T
A Annaet skrev:
Du skriver i kostnaden för ansökan samt det fasta extra beloppet som man kan få "för besväret". Tror det blir typ 720 kr totalt. Min erfarenhet är att KFM kommer besluta till din fördel, så det är bara att begära det man kan. Fy tusan för trilskande grannar.
tusen tack!
 
  • Gilla
Annaet
  • Laddar…
Nu har jag läst igenom hela den här tråden. Tyvärr drunknar lätt korrekta råd i floden av åsikter och känslosvall från kreti och pleti. Lider med dig, vi har en likadan granne, fast utan krokodiltårar.
Om gränsmarkeringarna inte går att hitta, men det gick att hitta dem tidigare med metalldetektor enligt förra ägarens son, så varför inte hyra en sådan och leta fram gränsrören? På avstyckningskartan lär det vara utmärkt vilken typ av gränsmarkering som står i respektive punkt.
Råd inför kontakten med KFM. Var noga med att beskriva allt tydligt, gärna med bilagor i form av karta med gränser och växthus markerade. Du kan vänta med att begära verkställande av KFM, det går att göra senare. Det viktiga är att de får tydlig information om vad som är fel, att du har pratat med grannen och att datumet som ni kom överens om är passerat utan att något hänt.
Dokumentera själv alla turer för din egen skull, kommunicera skriftligt med grannen så att det går att följa alla turer efter hand.
Mvh Luttrad fastighetsägare
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 7 till
  • Laddar…
Ring kommunen och säg att du behöver en plankarta inflr en bygglovsansökan, se till att vara på plats när de mäter in och slå ner pinnar där du känner för det.
Nin kommun har en lista med godkända nätfirmor som får användas för lägesbestämning, billigare än kommunen om det är mindre uppdrag.
Angående gruset, ring åkaren och be dem hämta upp gruset från din mark, bör gå på deras ansvarsförsäkring om inte annat.
 
  • Gilla
TommyK72 och 1 till
  • Laddar…
T
A Annaet skrev:
Nu har jag läst igenom hela den här tråden. Tyvärr drunknar lätt korrekta råd i floden av åsikter och känslosvall från kreti och pleti. Lider med dig, vi har en likadan granne, fast utan krokodiltårar.
Om gränsmarkeringarna inte går att hitta, men det gick att hitta dem tidigare med metalldetektor enligt förra ägarens son, så varför inte hyra en sådan och leta fram gränsrören? På avstyckningskartan lär det vara utmärkt vilken typ av gränsmarkering som står i respektive punkt.
Råd inför kontakten med KFM. Var noga med att beskriva allt tydligt, gärna med bilagor i form av karta med gränser och växthus markerade. Du kan vänta med att begära verkställande av KFM, det går att göra senare. Det viktiga är att de får tydlig information om vad som är fel, att du har pratat med grannen och att datumet som ni kom överens om är passerat utan att något hänt.
Dokumentera själv alla turer för din egen skull, kommunicera skriftligt med grannen så att det går att följa alla turer efter hand.
Mvh Luttrad fastighetsägare

Tack! Många bra tips och råd!
Det var en lantmätare här för en vecka sen som jag talade med, och han har slagit ned käppar i alla hörn på grannens fastighet där hans tomt slutar. Så det är väldigt tydligt nu var gränserna går!
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
T
Mejlade kommunen idag alla foton på växthus, pinnar där tomtgränsen går osv.
Min vän som är jurist sa att kommunen ibland tar hjälp av kronofogden för att reda ut denna typen av ärenden. Så hon sa att det kanske är onödigt mycket jobb för mig att också kontakta kronofogden. Jag har bett vår handläggare på kommunen att ringa mig så snart som möjligt.

Som om det inte var nog med den där grushögen som dök upp på vår mark, så har nu även gänget som utför dräneringen runt grannens hus varit flera meter in på vår mark med grävmaskinen och grävt. Grannen har ett gammalt servitut för att dra avloppsrör över vår åker som ligger intill huset (det är även anlagt en gammal 3kammarbrunn på vår mark som tillhör grannen. Enl lantmäteriet finns inget servitut för grannen att anlägga en hel avloppsanläggning på vår mark, men det är en annan fråga)
Hursomhelst, så har grannen nu beslutat att byta ut de gamla porslinsrören som går från hans hus till 3-kammarbrunnen i samband med dräneringen.

Jag undrar, än om det finns servitut, borde inte vi som markägare bli kontaktade och tillfrågade innan vår åker grävs upp? Än fast det kanske bara handlar om 10-15 m men ändå.

Jqg gick ut och talade med grävmaskinisten när jag upptäckte att de grävde på vår mark. Han hade ingen aning om detta. Jag påtalade även att de parkerade sin grävare och sina firmabilar på vår mark. Samt att den stora grushögen till dräneringen också var på vårat. Grävmaskinisten verkade helt förbluffad över att grannen inte ens påtalat detta för dem. De hade tagit för givet att de befann sig på hans mark.

sen sa grävmaskinisten att hans chef hade ringt honom precis innan jag dök upp, chefen hade bett dem att skynda sig att slutföra arbetet hos min granne för att han var så fruktansvärt besvärlig. Han ringde och skällde och klagade hela tiden på minsta lilla. Skönt att höra att vi inte är de enda som blir utsatta för hans totala idioti
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Wow
Serafim Dahl och 11 till
  • Laddar…
En blir ju arg och vill gå ut och starta igång traktorn och hjälpa till bara en läser om eländet...

Jag tycker inte du ska lägga fingrarna emellan mer nu, TS. In med ansökan till Kronofogden så fort du kan!
 
  • Gilla
  • Älska
Klass0n och 7 till
  • Laddar…
T
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En blir ju arg och vill gå ut och starta igång traktorn och hjälpa till bara en läser om eländet...

Jag tycker inte du ska lägga fingrarna emellan mer nu, TS. In med ansökan till Kronofogden så fort du kan!
Ja jag är så jävla irriterad börjar på allvar fantisera om sätt att hämnas nu. På riktigt hämnas. Typ som i att ta en traktor och putta omkull växthuset. Riva vedförrådet vi är snälla och lånar ut till dem, och tippa en stor jordhög på den gamla vägen han använder som sin personliga parkeringsplats.

du har helt rätt. Tummen ur nu och kontakta kronofogden! SEN hämnas. Oj vad jag vill jävlas tillbaka. Ska bara fundera ut bästa sättet.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.