Det är ju fullt möjligt att köra ett chickenrace till lantmäteriet och se vem som ger sig först. Även om det känns mer sannolikt att grannen kanske inte fattat vad det kostar.
 
GoC GoC skrev:
Löste du länken? Det var från den jag hämtade prisuppgiften. Men du kan så klart alltid påvisa så höga kostnader du vill.
Ok, de gjorde lite mer än en skrivbordsförrättning och skickade ut mättekniker som är mer effektiva och mer rimligt prissatta (den delen kanske hade kostat 5000 med privat mätfirma), men det väsentliga var att det fanns ett modernt koordinatsatt underlag i exempel 1. I exempel 2 saknades bra underlag och det skulle göras en fastighetsbestämning som lantmäteriet inte ville lämna offert på. Risken är nog stor att det kostar 100-250000 och tyvärr är nog sannolikheten för att det kostar mer än så större än sannolikheten att det klarar sig med 40000.
 
F Falckman skrev:
Om ett påstående vitsordas behövs inga bevis för påståendets sanningshalt. Så länge TS inte tänkt försöka stjäla sin grannes växthus och helt plötsligt börjar ljuga i sin kontakt med diverse rättsvårdande instanser så föreligger ingen tvist vad gäller vem som äger växthuset, varför det inte är något som kommer behöva bevisas.

Vad som kan vara värt att veta vad gäller fastighetsbestämning är att det inte kommer hjälpa i det här fallet. En gräns betyder inget om den inte respekteras och TSs granne har ju redan visat att denne medvetet ignorerar fastighetsgränsen, eftersom TS ju redan "har så mycket mark". TSs granne har redan bestämt sig för att denne i alla lägen ska kunna nyttja TSs mark, därför håller TSs granne på med detta eviga flyttande av målstolparna. Först hette det att det alltid är okej att bygga på en befintlig grund. När det sedan visade sig att detta resonemang är vansinne och inte stämmer ville TSs granne ha ett servitut för växthuset, när TS låtit grannen förstå att det inte är aktuellt har TSs granne helt plötsligt kommit på att gränserna är oklara...

När LM visat vart gränsen går och TS granne slås av det uppenbara, att växthuset måste flyttas, kommer TS granne att leta efter ytterligare ett skäl att få behålla sitt växthus där han uppfört det, trots att det skett mot markägarens vilja. TSs granne skulle nog inte dra sig för att försöka tvångsreglera (fastighetsregleringen behöver, i teorin, inte baseras på köp eller andra frivilliga överlåtelser) marken om han trodde att det skulle kunna ge framgång. Så tro för allt i världen inte att en fastighetsbestämning kommer att lösa det här. Grundproblemet är att TS granne tycker att TS ska bjuda på lite extra kvadratmeter och så länge så inte sker kommer TS granne krångla på olika sätt.
Och när TS granne fått ett finger kommer han att fortsätta att försöka ta hela handen och armen med. Med säkra gränsmarkeringar i ryggen kan det dock gå enklare och snabbare att få hjälp från kronofogden och andra myndigheter.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Och när TS granne fått ett finger kommer han att fortsätta att försöka ta hela handen och armen med. Med säkra gränsmarkeringar i ryggen kan det dock gå enklare och snabbare att få hjälp från kronofogden och andra myndigheter.
Ja givetvis ska man (om man har möjlighet åtminstone) inte ge grannen något. Min poäng var att en fastighetsbestämning egentligen inte gör något för att stoppa grannen, särskilt eftersom det enligt TS redan är så att grannen fram tills nyligen ansåg att han faktiskt nyttjade sin TSs mark, men att det inte var mer än rätt eftersom TS ju hade så mycket mark i övrigt. Så om grannen menar allvar med en fastighetsbestämning och gränsen är oklar kan det kosta en slant, även för TS. Beroende på hur oklar gränsen är och hur markvärdet ser ut för den mark som tagits i anspråk av växthuset är det inte uteslutet att TS får betala mer till Lantmäteriet än vad han skulle ha fått om han sålde marken till grannen. Helt plötsligt kanske ett servitut eller att bara släppa frågan är det ekonomiskt mest rationella lösningen på konflikten, vilket var vad jag tänkte mig att TS granne var ute efter. Om vi inte antar att TS granne inte vet vad han håller på med och bara desperat greppar efter halmstrån, då lär TS granne backa.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det håller jag för det mest troliga. Alternativt att grannen hotar att göra kostsamma saker som han i verkligheten inte är villig att fullfölja.
Jag är nog benägen att hålla med när allt kommer omkring. Men icke desto mindre tycker jag det kan vara av värde att TS åtminstone har den här omständigheten i bakhuvudet.

För övrigt tycker jag den här tråden är ett exempel på att det verkar ligga något i jänkarnas uttryck om att "Good fences make good neighbors."
 
  • Gilla
TommyK72 och 2 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Ok, de gjorde lite mer än en skrivbordsförrättning och skickade ut mättekniker som är mer effektiva och mer rimligt prissatta (den delen kanske hade kostat 5000 med privat mätfirma), men det väsentliga var att det fanns ett modernt koordinatsatt underlag i exempel 1. I exempel 2 saknades bra underlag och det skulle göras en fastighetsbestämning som lantmäteriet inte ville lämna offert på. Risken är nog stor att det kostar 100-250000 och tyvärr är nog sannolikheten för att det kostar mer än så större än sannolikheten att det klarar sig med 40000.
Och vad baserar du ditt antagande om sannolikheten bakom dina siffror i TS fall ?
 
S
F Falckman skrev:
För övrigt tycker jag den här tråden är ett exempel på att det verkar ligga något i jänkarnas uttryck om att "Good fences make good neighbors."
Riktiga jänkare behöver inget staket. Det räcker med en skylt: "Intruders will be shot. Survivors will be shot again."

För att vara lite seriös igen så är kommunen första alternativet, kronofogden andra och lantmäteriet bara om det faktiskt blir en tvist om var gränsen går. Om jag förstår TS beskrivning så behövs ett missförstånd på ganska många meter för att få in växthuset på grannens tomt. Därför känns det osannolikt att tvisten skulle kräva en gränsutsättning.

Kommunen kanske har möjlighet att ge TS ett föreläggande att ta bort växthuset. Det innebär ju lite jobb, men i det här fallet skulle det jobbet nog kunna betraktas som ett nöje. Gör han det försiktigt kanske det går att sälja på blocket.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men båda parter är ju fullkomligt överens om vem som uppfört och äger växthuset.
Så långt är vi överens.
 
  • Gilla
Morkl
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Vad som kan vara värt att veta vad gäller fastighetsbestämning är att det inte kommer hjälpa i det här fallet. En gräns betyder inget om den inte respekteras och TSs granne har ju redan visat att denne medvetet ignorerar fastighetsgränsen, eftersom TS ju redan "har så mycket mark". TSs granne har redan bestämt sig för att denne i alla lägen ska kunna nyttja TSs mark, därför håller TSs granne på med detta eviga flyttande av målstolparna. Först hette det att det alltid är okej att bygga på en befintlig grund. När det sedan visade sig att detta resonemang är vansinne och inte stämmer ville TSs granne ha ett servitut för växthuset, när TS låtit grannen förstå att det inte är aktuellt har TSs granne helt plötsligt kommit på att gränserna är oklara...
Gränsen som TS hänvisar till är vad jag förstått utritad på en "karta" från LM och behöver enligt en annan tråd inte vara pålitlig. Därför är det intressant för TS att verkligen veta innan han går vidare, det kan straffa sig annars. Än så länge verkar det bara vara gissningar från båda sidor.
Om sedan gränsen respekteras eller inte i fortsättningen när gränsen är fastlagd kan vi bara gissa oss till.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Grannens fastighet är bara några decennier gammal (var det 1980-tal?); det finns inga särskilda skäl att ifrågasätta den på samma vis som det inte finns skäl att ifrågasätta att växthuset är grannens.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Grannens fastighet är bara några decennier gammal (var det 1980-tal?); det finns inga särskilda skäl att ifrågasätta den på samma vis som det inte finns skäl att ifrågasätta att växthuset är grannens.
Nu har det skrivits en hel del inlägg och jag kommer inte ihåg alla, men menar du alltså att det har funnits personer som ifrågasatt ägarförhållandena vad gäller växthuset?
 
Nej, de menar nog främst att TS ska ljuga och hävda att det är hans för att straffa grannen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K
T TommyK72 skrev:
Jag tänker att han inte borde kunna protestera när fogden tvingar honom att flytta växthuset, han har ju inte bara byggt på vår mark utan även struntat i att fråga oss om lov att bygga närmre än 4,5m från tomtgräns (om han skulle hävda att det är byggt på hans mark alltså)
Ärendet ligger även hos kommunen och de inväntar foton från mig på att växthuset är bortplockat och grunden riven. Jag har gett kommunen datumet jag och grannen kom överens om som slutdatum.
Hej! Hur har det gått? Är växthuset borta?
 
T
Kakelugnen56 skrev:
Hej! Hur har det gått? Är växthuset borta?
efter att han bett om servitut fick han en vecka extra på sig att ta bort växthuset (vi funderade på saken i 7 dagar innan vi sa nej till servitut)
Det är 4 dagar kvar tills det ska vara borta och han har inte rört ett finger för att flytta det ännu såvitt jag sett :rolleyes:

Det verkar som att grannen ska dränera nu också. Det har nämligen idag tippats en hel latbilslast med grus.. trumvirvel.. på vår mark.
Är så trött på den jäveln.
 
  • Arg
  • Ledsen
  • Gilla
Serafim Dahl och 7 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Det verkar som att grannen ska dränera nu också. Det har nämligen idag tippats en hel latbilslast med grus.. trumvirvel.. på vår mark.
Är så trött på den jäveln.
Jag kan inte annat än att beklaga, tyvärr verkar det som att din granne är av det mer hänsynslösa slaget... Med risk för att låta en aning repetitiv, upprepa samma agerande avseende gruset som du gjort med växthuset (utom att ge honom en extra vecka för ett servitut då ;) ) så bör du nog bli av med förr eller senare i alla fall. Sen är det frågan om ni inte bör överväga ett redigt stängsel ändå, verkar som att det annars kan bli en del vändor hos myndigheterna framöver...
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
T
F Falckman skrev:
Jag kan inte annat än att beklaga, tyvärr verkar det som att din granne är av det mer hänsynslösa slaget... Med risk för att låta en aning repetitiv, upprepa samma agerande avseende gruset som du gjort med växthuset (utom att ge honom en extra vecka för ett servitut då ;) ) så bör du nog bli av med förr eller senare. Sen är det frågan om ni inte bör överväga ett redigt stängsel ändå, verkar som att det annars kan bli en del vändor hos myndigheterna annars...

Bredvid grannens hus går en föredetta samfälld väg (på vår mark alltså) och denna gamla vägen går precis bredvid grannens hus. Han använder vägen som parkeringsplats (självklart utan att ha bett om lov) och nu när det var en lastbil där och tippade gruset så förmodar jag att chauffören trodde vägen tillhörde grannen då den är så nära huset. Förväntade mig ett sms eller liknande från grannen gällande gruset. Men har så klart inte hört nåt.

Jag blir så trött så trött. Får ta tag i problemet med grushögen imorgon. :rolleyes:
 
  • Ledsen
  • Gilla
Stolpskott och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.