D Dimitris76 skrev:
Nu är det allt ändrad.

Grohe först, filtret sen - för säkerhets skull!
Snyggt och snabbt jobbat... Tänk om jag var lika snabb att föra tanke till handling, min har legat i en låda i kanske 2 år... :D

Nyfiken då om du har mikroläckdetektion på, jag antar du börjar med det, om den kommer tro det är läckage för att filtret "stör" tryckmätningen?

Som jag förstår stänger den vattnet på tider när man normalt inte förbrukar något och mäter hur lång tid det tar för trycket att sänkas. Men både varmvatten och annat lär ju kunna göra att vattentrycket ändras litegranna, så viss tolerans måste det ju finnas i den algoritmen...
 
Johhhan
Filtret skulle också kunna göra mikroläckagedetektionen för okänslig.

Ibland gör man installationen av filtret så att vattnet kan ledas förbi medan det är avstängt för filtret vid patronbyte eller annat underhåll. Det slog mig att en sådan förbikoppling också skulle göra att mikroläckagedetektionen lätt kan aktiveras tillfälligt när/om man vill göra en sådan kontroll. Det är iallafall en idé om du skulle bli sugen på att pyssla lite mer med rörinstallation.
 
Johhhan Johhhan skrev:
Filtret skulle också kunna göra mikroläckagedetektionen för okänslig.

Ibland gör man installationen av filtret så att vattnet kan ledas förbi medan det är avstängt för filtret vid patronbyte eller annat underhåll. Det slog mig att en sådan förbikoppling också skulle göra att mikroläckagedetektionen lätt kan aktiveras tillfälligt när/om man vill göra en sådan kontroll. Det är iallafall en idé om du skulle bli sugen på att pyssla lite mer med rörinstallation.
Jag har funderat mycket innan jag bestämma mig för ändringen för jag ville inte tappa Microläckagefunktionen.

Grohen detekterar mikroläckage genom att stänga av vattenventilen kl.03 varje natt och kolla hur länge håller sig trycket i husets rör.

Men enligt Darcy-Weisbachs ekvation (se bifogad bild!):

https://en.wikipedia.org/wiki/Darcy–Weisbach_equation

är tryckfall proportionellt till förträngningens längd L (som är väldigt kort på en igensatt filterpatron), reverse-proportionellt till förträngningens yta D (som är väldigt stor på en filterpatron) och kvadratisk till vätskans hastighet (som är extremt låg vid ett mikroläckage).

Jag tror inte att funktionen kommet att negativpåverkas alls tills det blir nästan totalstopp i filtret.
 
  • Formel för Darcy-Weisbachs ekvation angående tryckfall i rör på en vit bakgrund.
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Nyfiken då om du har mikroläckdetektion på, jag antar du börjar med det, om den kommer tro det är läckage för att filtret "stör" tryckmätningen?
Uppstår det problem pga filtret, då är det tvärtom. Groheapparaten kan inte detektera eventuellt mikroläckage för vattentrycket håller sig högt mellan Grohens trycksensor och ett igensatt filter.

Men jag tror inte att det kommer att bli problem i mitt fall.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Haha, ett av de mest avancerade svar jag sett på forumet. Som teknisk fysiker borde jag väl kunna förstå mig på detta, men har inte tid och ork just nu... Men förstår du funderat kring det och tagit ett klokt beslut. :D
 
  • Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
Det funkar!
Bekräftad kl.03:30 natten till igår när jag lämnade en kran knappt öppen - rinnande vattenstråle var tunn som ett hår (se bifogad bild!)
 
  • Smartphone-skärm visar varning om tryckfall i hushållsvattenledningar kl 03:30.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
D Dimitris76 skrev:
Min dotter duschade igår kväll - hade vattenkranen öppen i full fart - och Grohe Sense Guard låter så här.
Är det normalt? Sitter något löst i apparaten?
[länk]

Det låter inte lika mycket vid lagom vattenflöde och är helt tyst när ingen vatten passerar givetvis.
Fick du någon ordning på ljudet? Min ca 2 år gamla har börjat låta likadant.
 
D DanneH skrev:
Fick du någon ordning på ljudet? Min ca 2 år gamla har börjat låta likadant.
Nej. Den låter fortfarande vid högflöde fast ingen bryr sig för den ligger monterad på motionsrummet på nedre plan.
 
Min är installerad nu och låter åxå lite, jag ska lyssna vid olika driftsfall och återkoppla om det liknar din. Den sitter i källaren så jag står sällan där, men hört att det tickar och viner lite ibland,
 
  • Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
D Dimitris76 skrev:
Nej. Den låter fortfarande vid högflöde fast ingen bryr sig för den ligger monterad på motionsrummet på nedre plan.
Ok, för mig transporteras ljudet ganska bra i rören och man hör det tydligt i badrum och tvättstuga. Fundera på att byta till någon annan vattenfelsbrytare då jag är trött på alla buggar i appen som konstant kraschar och loggar ut sig själv. Får inga direkta kvalitets vibbar.
 
D DanneH skrev:
Ok, för mig transporteras ljudet ganska bra i rören och man hör det tydligt i badrum och tvättstuga. Fundera på att byta till någon annan vattenfelsbrytare då jag är trött på alla buggar i appen som konstant kraschar och loggar ut sig själv. Får inga direkta kvalitets vibbar.
Ah, min app (androidtelefon med version 11) har funkat bra, men jag kan säga att jag inte kollar appen som en tonåring kollar tick-tock. Ljudet hörs bara i rummet mätarn sitter.
 
  • Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
D DanneH skrev:
Ok, för mig transporteras ljudet ganska bra i rören och man hör det tydligt i badrum och tvättstuga. Fundera på att byta till någon annan vattenfelsbrytare då jag är trött på alla buggar i appen som konstant kraschar och loggar ut sig själv. Får inga direkta kvalitets vibbar.
Appen har aldrig loggas ut av sig själv eller kraschat hittills.
Är du säkert att det inte mobilens fel?
 
Har appen installerad på både android och iPhone, ingen större skillnad. Med tanke på betyget på appen och kommentarerna på både play och App Store så skulle jag vilja påstå att det inte är någon succé app…
Det har blivit bättre med dom senaste uppdateringarna. Värst var nog förra året när Wi-Fi uppkoppling tappades och enheten var tvungen att startas om hela tiden. Det problemet fixade dom :)
Och om man byter router får man väldiga problem att koppla in den igen.
Märks att det är ett företag som håller på med VVS och inte apputveckling.
 
Och nu blir appen helt vit och hänger sig :crysmile:. Dax att installera om den igen för 311:e gången…
 
D DanneH skrev:
Och nu blir appen helt vit och hänger sig :crysmile:. Dax att installera om den igen för 311:e gången…
Min App är rocksolid sedan den installerades för något år sedan...
 
  • Skärmbild av en app visar vattenkonsumtion och kostnad för en vecka i SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en app som visar vattenförbrukning och kostnad, inga varningar eller larm aktuell dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.