D Daniel 109 skrev:
Ja, men vilka skattemedel menar ni att de får? Jag känner inte till några.
Om du med ni menar mig så brukar jag inte svara ni sägare men gör ett undantag.
https://ff.se/medlemsformaner/stod-och-bidrag/
svenska företag är Sveriges största bidragstagare alla kategorier. Men där fuskas ju aldrig så det är tyst om dessa bidrag.
 
K kortis skrev:
Om du med ni menar mig så brukar jag inte svara ni sägare men gör ett undantag.
[länk]
svenska företag är Sveriges största bidragstagare alla kategorier. Men där fuskas ju aldrig så det är tyst om dessa bidrag.
Hur menar du att detta är relevant i tråden 'Elräkning på 16000kr för december'?
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, men vilka skattemedel menar ni att de får? Jag känner inte till några.
De kan ses som ett ”förskott från elkunderna” för återupprättande av produktionsbalansen, menar Svenska kraftnäts finansdirektör Peter Wigert i Second Opinions andra artikel om flaskhalsintäkter.

https://second-opinion.se/intakterna-som-ingen-ager/
 
K kortis skrev:
Ja och så är ju oxå fasta avgifterna en påtaglig del och vi skattebetalare står ju för en del av notan den vägen oxå medan energibolagen blir rika som troll
Hur menar du att det är relevant i den här tråden om elräkning på 16000
 
J jawen skrev:
De kan ses som ett ”förskott från elkunderna” för återupprättande av produktionsbalansen, menar Svenska kraftnäts finansdirektör Peter Wigert i Second Opinions andra artikel om flaskhalsintäkter.

[länk]
Det är inte skatt och den går inte till elföretagen.
 
Först och främst är dagen elstöd en retroaktiv betalning för de som betalat för mycket förra vintern, och det är väl rättvist tycker man, Men de sjuka vinster Elproducenterna gör just nu är sinnessjukt och vår kära stat är med i detta och de tar ca 70% i vinst av överpriserna med överföringsavgift, energiskatt och moms på de hela.

Så varför gör man inte något åt de höga elpriserna? Svaret är att staten tjänar så jäkla bra just nu på att dränera deras egna medborgare på miljarder samtidigt säger de att vi gör det för att minska El-förbrukningen med X antal %. Det som pågår är ett RÅN på svenska hem.
Imorgon kan den Svenska regeringen ändra detta för EU har gett direktiv att det är ok att se den inhemska energiförsörjningen i första rummet. Men det händer inget och i Norrland börjar man frysa....för vi har inte råd att betala 5kr per kwh när det är -20 grader ute och det hjälper inte att vi får tillbaka 25% nästa år.
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
F Fdriver skrev:
Först och främst är dagen elstöd en retroaktiv betalning för de som betalat för mycket förra vintern,
Nej, där har du fel. Vi fick redan stöd förra vintern. Det nya stödet (50/75 öre till SE3/4) är en ersättning för den vinter vi just påbörjat - det är bara så att beräkningen är BASERAD på förra årets förbrukning.
 
  • Gilla
Öckeröhus och 4 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det nya stödet (50/75 öre till SE3/4) är en ersättning för den vinter vi just påbörjat
Många påstår detta, men jag har inte hittat detta påstående i någon text, så källa på det?
 
F Fdriver skrev:
Först och främst är dagen elstöd en retroaktiv betalning för de som betalat för mycket förra vintern, och det är väl rättvist tycker man, Men de sjuka vinster Elproducenterna gör just nu är sinnessjukt och vår kära stat är med i detta och de tar ca 70% i vinst av överpriserna med överföringsavgift, energiskatt och moms på de hela.

Så varför gör man inte något åt de höga elpriserna? Svaret är att staten tjänar så jäkla bra just nu på att dränera deras egna medborgare på miljarder samtidigt säger de att vi gör det för att minska El-förbrukningen med X antal %. Det som pågår är ett RÅN på svenska hem.
Imorgon kan den Svenska regeringen ändra detta för EU har gett direktiv att det är ok att se den inhemska energiförsörjningen i första rummet. Men det händer inget och i Norrland börjar man frysa....för vi har inte råd att betala 5kr per kwh när det är -20 grader ute och det hjälper inte att vi får tillbaka 25% nästa år.
Staten tar inte in några 70%. Det är rent påhitt.
Ersättningen är för den hör vintern inte förra.
 
D Dilato skrev:
Många påstår detta, men jag har inte hittat detta påstående i någon text, så källa på det?
Har du hittat någon dom säger något annat då.

SVK skriver.

”Alla elanvändare med eget elnätsavtal i södra Sverige kommer att få stöd för att hantera onormalt höga elpriser. Med södra Sverige avses elområde SE3 och SE4.”

”Att hålla ner elförbrukningen är en viktig signal till elanvändarna. Stödet ges utifrån historisk förbrukning just för att elanvändare inte ska kunna tjäna på att avstå från energibesparing och energieffektivisering eller rent av på att öka sin förbrukning framåt.”

Är det tydligt nog åt dig?
 
  • Gilla
hablam och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du hittat någon dom säger något annat då.
Bevisbördan ligger på den som påstår något, att jag skulle hitta något som aldrig sagts blir ju bara löjligt. Jag har letat och letat men inte sett påståendet i någon officiell text.

Så, det finns inget som säger att stödet avser framtid eller hur långt in i framtiden det avses vara till för.
Det finns däremot stöd för påståendet att det är ett stöd för kostnader man haft.

Stödet kommer utgå retroaktivt till alla kunder i elområde 3 och 4 för den elkonsumtion de hade under perioden den 1 oktober 2021 till den 31 september 2022.
https://www.energi.se/artiklar/2022/november-2022/gront-ljus-for-elstodet/

55 miljarder kronor ska användas till återbetalning till kunderna i en retroaktiv ersättning för perioden oktober 2021 till september 2022.
Men eftersom elstödet gäller redan betalda elräkningar saknar det koppling till kommande förbrukning.

https://www.di.se/ledare/fyra-problem-med-elstodet-att-ha-koll-pa/
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 3 till
  • Laddar…
Ja, journalister som missförstått det. Läs källan dvs SVK. Det stämmer att det baseras på förbrukningen förra året. Men det är inte ersättning för de kostnaderna. Det var ett annat stöd då. (Fullständigt idiotiskt utformat)
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men det är inte ersättning för de kostnaderna. Det var ett annat stöd då. (Fullständigt idiotiskt utformat)
Ja det är ju mycket bättre utformat nu när samtliga elområden har samma höga pris men det är bara elområde 1 och 2 som får bidrag.:rolleyes:
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Periodvis är det så. Men hittills har område 3 och 4 haft koart högre priser. Det stora felet med det förra var att det tog bort incitament att spara på el. Vissa tjänade på att bränna el.
 
D Daniel 109 skrev:
Läs källan dvs SVK.
Jag har läst källan men inte sett det du sett.
Kan du inte bara tala om var och vad det står ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.