Min förbrukning har rakat i höjden då det blivit kallare…absolut, Mobilskärmdump visar stapeldiagram över elförbrukning i kWh, temperaturkurva och total förbrukning för november 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
men så mkt? min tanke är att elpatronen kan ha gått in? Men hur vet jag i så fall det?
 
Hur ska någon kunna svara på det när du inte ens skriver vad du har för värmekälla?
 
  • Gilla
Blodsoppen och 1 till
  • Laddar…
Antar att det är en värmepump av något slag, då brukar det så antal timmar tillskottet har gått, ex "TS-tid: 900h", notera vad det står nu och kolla om det ökar.
 
  • Gilla
JÖRGEN VIKLUND
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur ska någon kunna svara på det när du inte ens skriver vad du har för värmekälla?
Helt rätt, chocken gjorde att jag skrev rakt ut :surprised: det är en CTC Eco El 1550 med VP
 
Läser jag det rätt att temperaturen har gått från +13 till -3 i ditt diagram? I så fall kan det vara fullt möjligt med en sådan ökning bara av att värmepumpen får jobba betydligt mer.

Den 11/11 var det 15 grader varmt här. Under den dagen gick kompressorn i vår bergvärmepump ca 4 timmar. Igår låg temperaturen kring noll. Då gick kompressorn i 15 timmar.

Men som det redan har nämnts är det enklast om du letar reda på drifttiden i menyerna, skriver upp och jämför om ett par dagar. Skriv upp drifttid för både kompressor och elpatron så kan du följa båda.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Är det inte bara att titta på antal timmar under Historisk driftsinfo på Eco El-pannan ikväll och sedan igen imorgon och se hur många timmar den gått däremellan?
 
M mrsnhp skrev:
Läser jag det rätt att temperaturen har gått från +13 till -3 i ditt diagram? I så fall kan det vara fullt möjligt med en sådan ökning bara av att värmepumpen får jobba betydligt mer.

Den 11/11 var det 15 grader varmt här. Under den dagen gick kompressorn i vår bergvärmepump ca 4 timmar. Igår låg temperaturen kring noll. Då gick kompressorn i 15 timmar.

Men som det redan har nämnts är det enklast om du letar reda på drifttiden i menyerna, skriver upp och jämför om ett par dagar. Skriv upp drifttid för både kompressor och elpatron så kan du följa båda.
Det stämmer att temperaturen "droppat" smått extremt på kort tid....
 
S sepani skrev:
Det stämmer att temperaturen "droppat" smått extremt på kort tid....
Jo - från sommar på SMHIs årstidskarta till riktiga vintertemperaturer - på mindre än en vecka.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Jo - från sommar på SMHIs årstidskarta till riktiga vintertemperaturer - på mindre än en vecka.
Ökningen i förbrukning är dessvärre ett faktum, men ökningen känns ändå (?) extrem…jag menar -1C är ju inte direkt arktisk kyla…
 
S sepani skrev:
Ökningen i förbrukning är dessvärre ett faktum, men ökningen känns ändå (?) extrem…jag menar -1C är ju inte direkt arktisk kyla…
Men det är en stor ändring i differensen mellan utomhustemperatur och inomhustemperatur. Vid +13 ute behövs det ganska lite för att hålla kring 20 grader inne, speciellt om det råkar vara lite soligt också. Skillnaden mellan ute och inne är då ca 7 grader. Vid -3 är skillnaden 23 grader, så det är inte konstigt om det går åt tre gånger så mycket till uppvärmningen.

Har ni bergvärme eller luft/vatten?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Men det är en stor ändring i differensen mellan utomhustemperatur och inomhustemperatur. Vid +13 ute behövs det ganska lite för att hålla kring 20 grader inne, speciellt om det råkar vara lite soligt också. Skillnaden mellan ute och inne är då ca 7 grader. Vid -3 är skillnaden 23 grader, så det är inte konstigt om det går åt tre gånger så mycket till uppvärmningen.

Har ni bergvärme eller luft/vatten?
värmesystemet är CTC Eco El 1550 med en VP utedel, luft/vatten. Vattenburen värme i huset. En del med (vattenburen) golvvärme 20 m2 samt resterande 100 m2 radiatorer
 
S sepani skrev:
värmesystemet är CTC Eco El 1550 med en VP utedel, luft/vatten. Vattenburen värme i huset. En del med (vattenburen) golvvärme 20 m2 samt resterande 100 m2 radiatorer
En luftvärmepump tappar ju verkningsgrad när det blir kallare och den behöver frosta av sig mer. Så dels behövs det mer värmeproduktion när det blir kallare, och dels går det åt mer el för att producera samma mängd värmeenergi
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag haft möjlighet undersöka pannan. Larm utlöst ”Pressostat lågtryck ” . Gick att ”trycka bort” men det lär ju inte lösa problemet…några tips? Så här såg driftinfo ut o VP verkar inte ha startat alls… Digital kontrollpanel med display som visar driftinformation, knappar under, grön indikeringslampa till vänster, finger synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du se driftstid eller kWh-åtgång på elpatronen i menyerna?
 
Om den löser på lågtryck är risken att du har ett läckage i köldmediekretsen alternativt att fläkten i utedelen står still. Du kan kolla synglaset i utedel om det bubblar om du får igång den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.