K Korsfarare skrev:
nedre kassetten i altandörren
Tjyven skruvar inte ut de 6 skruvarna som håller listen som klämmer fast kassetten, de sparka in den, och kryper sedan in. Har lagat några stycken.Alltid altandörr på baksida.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
De flesta "vanliga" inbrott sker från baksidan av huset där man ofta har en medioker altandörr. På baksidan har man också oftast höga häckar eller staket som insynsskydd (vilket busarna är tacksamma över) för att man vill sitta ifred vid grillen/uteplatsen. Det är också riktigt att de flesta inbrott sker på dagen numera i.a.f. till Coronan gjorde att vi arbetade hemifrån.
Att ha en god belysning och gärna med eskalerande effekt ju närmare huset buset kommer är bra.

Larm kopplat till en larmcentral kan också vara bra men även om väktaren hinner fram innan buset har lämnat platsen och nämnda väktare upptäcker ett pågående inbrott får de av arbetsmiljöskäl inte konfrontera buset ensamma. I väktarbilen sitter i de flesta fall bara en väktare på grund av kostnadsskäl. Väktaren ropar alltså upp sin larmcentral och ber om förstärkning, vilket oftast tar en stund att få fram. Tillkallas Polis tar även det en bra stund om de över huvud taget har resurser vid det tillfället. Innan det är klart har buset oftast försvunnit.
Väktaren själv har inga andra befogenheter än vem som helst av oss och ordningsvakter kostar dessvärre för mycket för att ha i rondbilar.

Då är det effektivare att ha en god grannsamverkan där man vet vad ens grannar är kapabla till.

När det gäller larm är det viktigt att ha en lokal "skrika" utomhus som verkligen låter. Det man är ute efter är att göra det så komplicerat, svårt och obekvämt som möjligt för buset att göra inbrott, så att de hellre väljer ett annat hus.
En liknelse från 70-talet när man i de bättre bemedlade förorterna skaffade larm med tydliga skyltar på grindstolparna där det stod "Tjuvalarm", vilket ofta fick tjyven att välja ett annat hus. Just det var nog effektivare förr...

Detta är alltså generellt beskrivet...


Angående de mera utstuderade fallen i de bättre bemedlade områdena så kunde buset förut bevaka ett hus för att schemalägga när de boende åkte hemifrån och när de kom hem, för att passa på när huset var tomt. Idag har vi en annan typ av bus.

Idag är det ganska vanligt (i de bättre bemedlade förorterna) att man fortfarande kartlägger vanorna hos de boende men med syftet att göra ett kombinerat inbrott/rån när de kommit hem istället. Då kan man tvinga av dem koder till kassaskåpen, bilnycklarna för att ta med sig en dyr bil och i dessa fall är det relativt vanligt med en stor portion våld, dessvärre.


Mot den luttrade tjuven som ägnar sig åt inbrott/rån räcker inte det utan då krävs det en signal som talar om att någon är på väg in på tomten, en rutin som gör att man inte ska öppna ytterdörren utan gärna tala via en porttelefon, och ett bra panic room inne i huset.
I de fallen bör man givetvis även bytt samtliga dörrar och gärna fönster mot säkrare sådana så att man har tid att traska iväg till det säkra rummet.
I de här fallen handlar det mera om att köpa sig tid från det att angreppet börjar till det att man kan sätta sig i säkerhet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Synd att man inte får ha automatiska kanontorn med dna painball kulor & som styrs av IR/radar i Sverige.
In men lite AI och lära den känna igen människor. (så man slipper få den att skjuta på ekorrar/grannes katt/fåglar o annat )
Larmet på = Sensorer på och kommer det då in nån icke inbjuden. Brap brap brap med paintball kulor.
Skulle lätt spendera pengar på en sådan anläggning eller tre.
Men men tyvärr förbjudet som sagt.
 
D droopy skrev:
Slår man en knölpåk i huvudet på en tjuv så lär man få skaka galler och betala skadestånd.
Slå hårt så de inte kommer till mig nästa gång, du känner dig väl fysiskt hotad av tjuven och agerar för att freda dig, din familj och ert hem? Fängelserna lär vara så fulla att varken du eller inbrotttjuven lär få skaka galler...
 
Ska ni ha kameror, se till att dom är gömda och inte syns.
Inga skyltar som varnar.

Vet tjuven om kameran så maskerar man sig bara, och då är ju kameran helt meningslös...

Se till att en kamera med rörelsesensorer & push notiser, så ni får ett meddelande på mobilen istället, och larma därefter!


Det bästa är självfallet att investera i en "riktig" kamera lösning med kontinuerlig inspelning 24/7, istället för dom som finns på elektronikbutikerna och som endast spelar in vid upptäckt rörelse (som den kan missa)

Med tanke på vad ett hus kostar så är det ju i sammanhanget en struntsumma.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag önskar att folk ska inse att utebelysning inte hjälper. Möjligtvis rörelsestyrd till viss del.
Ja delar den.. utebelysning gör att .den som vill ta något .. från en bil eller. Jobba sig in i ett hus inte behöver egen belysning .. så rörelsestyrd är bättre .. då lyser det när nåt händer
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Per Johansson8 Per Johansson8 skrev:
Ja delar den.. utebelysning gör att .den som vill ta något .. från en bil eller. Jobba sig in i ett hus inte behöver egen belysning .. så rörelsestyrd är bättre .. då lyser det när nåt händer
Å andra sidan blir man jätterädd varje gång lampan tänds.
 
Wifi till kamerorna tror jag inte på. De störs väldigt lätt ut, trådat med poe ska det vara. Kontinuerlig inspelning 30 dagar. Inga pushnotiser, man blir ju paranoid av dem och vad ska man göra om man ser ett pågående inbrott? Ringa grannen som förväntas konfrontera tjuven?

Har skyltar med varning för cctv (tror att svenska inte alltid fungerar) och hunden (stor men numera döv). Jag tror på prevention, ungefär som billarmen som blinkar, kanske väljer man annat objekt eller så tänker man att det verkar finnas något att skydda, jag hoppas på det första. Att tjuvarna drar över huvan när de ser skyltarna stämmer säkert men det gör de nog oavsett.

6 kameror varav 3 utomhus (fullt synliga) plus en ringklocka med video men den pratar inte med nasen, inte lätt att hitta med onvif har jag, kanske blir det fler, de är bra på flera sätt, för att se när paket- och pizzabud kommer exempelvis.

Skulle ett läge där bild/video behövs i bevissyfte uppstår får man maska eller krympa (crop) bort det som behövs av vägen osv. men först ett snack med polis på plats om nödvändighet.

Angående hunden. Blev biten en gång när jag skulle avbryta ett hundslagsmål, satan vad ont det gjorde och det gör jag inte om, bestämde jag mig för innan tänderna släppte greppet om min hand, förhoppningsvis har tjuvarna lärt samma läxa.

Så tycker jag.

Jo just ja, övervägde först larm men Verisures säljstrategier fick mig att förstå att det var fel väg att gå. Och om nån går i tankarna att införskaffa Verisure, det går att pruta rejält på både hårdvaran och månadskostnaden, jag blev väldigt förvånad över hur mycket. Och tro inte ett ord av vad säljaren säger. "budget", "du måste bestämma dig innan... för vi måste montera innan månadsskiftet".

Hur går inbrottet till? Ja, jag har inte haft inbott själv men mamma ett och ett försök. Lyckat genom ett fönster, knäckte gångjärn på fönster. Bröt upp dokumentskåp och stal guld men lämnade kuvertet med sedlarna. Misslyckat efter bryt på fönster plus altandörr... kanske blev de störda, allt på baksida med rätt skaplig insyn på det förstnämnda. Dagtid.
Syrran, inbrott källarfönster mot väg och där var man inte speciellt ivrig att komma iväg, barskåpet tömdes på plats och man bröt upp ett olåst skåp, oklart om det skedde innan bartömningen, blodigt var det också. Dagtid.
Båda har Verisure numera... Inga inbrott efter det så då funkar det väl :thinking::p
 
A Avarell_Dalton skrev:
Wifi till kamerorna tror jag inte på. De störs väldigt lätt ut, trådat med poe ska det vara. Kontinuerlig inspelning 30 dagar. Inga pushnotiser, man blir ju paranoid av dem och vad ska man göra om man ser ett pågående inbrott? Ringa grannen som förväntas konfrontera tjuven?

Har skyltar med varning för cctv (tror att svenska inte alltid fungerar) och hunden (stor men numera döv). Jag tror på prevention, ungefär som billarmen som blinkar, kanske väljer man annat objekt eller så tänker man att det verkar finnas något att skydda, jag hoppas på det första. Att tjuvarna drar över huvan när de ser skyltarna stämmer säkert men det gör de nog oavsett.

6 kameror varav 3 utomhus (fullt synliga) plus en ringklocka med video men den pratar inte med nasen, inte lätt att hitta med onvif har jag, kanske blir det fler, de är bra på flera sätt, för att se när paket- och pizzabud kommer exempelvis.

Skulle ett läge där bild/video behövs i bevissyfte uppstår får man maska eller krympa (crop) bort det som behövs av vägen osv. men först ett snack med polis på plats om nödvändighet.

Angående hunden. Blev biten en gång när jag skulle avbryta ett hundslagsmål, satan vad ont det gjorde och det gör jag inte om, bestämde jag mig för innan tänderna släppte greppet om min hand, förhoppningsvis har tjuvarna lärt samma läxa.

Så tycker jag.

Jo just ja, övervägde först larm men Verisures säljstrategier fick mig att förstå att det var fel väg att gå. Och om nån går i tankarna att införskaffa Verisure, det går att pruta rejält på både hårdvaran och månadskostnaden, jag blev väldigt förvånad över hur mycket. Och tro inte ett ord av vad säljaren säger. "budget", "du måste bestämma dig innan... för vi måste montera innan månadsskiftet".

Hur går inbrottet till? Ja, jag har inte haft inbott själv men mamma ett och ett försök. Lyckat genom ett fönster, knäckte gångjärn på fönster. Bröt upp dokumentskåp och stal guld men lämnade kuvertet med sedlarna. Misslyckat efter bryt på fönster plus altandörr... kanske blev de störda, allt på baksida med rätt skaplig insyn på det förstnämnda. Dagtid.
Syrran, inbrott källarfönster mot väg och där var man inte speciellt ivrig att komma iväg, barskåpet tömdes på plats och man bröt upp ett olåst skåp, oklart om det skedde innan bartömningen, blodigt var det också. Dagtid.
Båda har Verisure numera... Inga inbrott efter det så då funkar det väl :thinking::p
Ja har koll.. på.en lokal..via en camera .. om tekniken fungerar så.. Får ja ett sms vid ljud och rörelse .. skulle nån lysa. Med en lampa in så larmar den .. om nån tar i dörren så larmar Camera.. tapio.
 
D
En myskanka på en pinne vid dörren. De låter som nått från helvetet, och av utseendet att dömma kan de nog vara från dom trakterna.
 
S
K Korsfarare skrev:
Varför skulle en obehörig inbrottstjuv få skadestån om denne halkar eller skär sig?
Och angående knölpåken så beror det på hur hårt du slår samt i vilken situation du slår. Knackar du tjuven bakifrån så lär du åka på det men om det sker i rent självförsvar och våldet är befogat och du inte svårligen kunnat besinna dig så är det helg inom nödvärnsrättens ramar

Vilket såklart är helt galet. Har man turen att kunna smyga sig upp på tjuvarna så vill man självklart däcka dom. Att påkalla uppmärksamhet från dom först för att sedan få försvara sig utsätter sig ju för enorm risk.
 
Kan jag inte minnas en enda artikel om att inbrottstjuven som snott en Rolex Daytona och med benen på ryggen halkat, fått skadestånd av offret. Sånt borde ha ett nyhetsvärde i kvällstidningarna.
 
Just det med tjuven som halkar o får skadestånd bygger på att man som fastighetsägare kan bli skadeståndsskyldig om en besökare halkar och gör illa sig.
Det gäller alla besökare inkl försäljare och Jehovas osv

När "besökaren" begått ett brott är besökaren inte längre besökare och lagarna om skadeståndsskyldiget vid bristande underhåll(snöskottning/sandning etc) gäller ej.
 
  • Gilla
Avarell_Dalton
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.