Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad buffert som är lämpligt är otroligt individuellt.
Bor man i hyresrätt och inte är tvungen att ha bil, så kan den vara väldigt liten, det finns helt enkelt inte så mycket stora oförutsedda utgifter som kan komma.
I BRF med samma förutsättningar något mer, man måste ha råd att t.ex. kunna köpa en ny frys på stört.
Villa, en helt annan historia, men då beror det å andra sidan väldigt mycket på huset ålder och skick osv
Som TS som hyr en villa bör den vara ganska hög =)

I villa är väl rätt vettigt att kunna betala en värmepump om den kraschar :)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
I BRF med samma förutsättningar något mer, man måste ha råd att t.ex. kunna köpa en ny frys på stört.
Fast en frys är ju inte ens något man måste ha akut, man kan klara sig rätt bra utan en tid och begagnade kan man väl nästan hitta gratis. Upptäcker man att frysen är paj innan innehållet förstörts kan man nog ofta nödlagra det man har i den hos grannar/bekanta/arbetskamrater. Det som eventuellt kan behövas buffert till i en bostadsrätt är om man har stora lån och det kommer en plötslig hög räntehöjning. Då kan det ju bli jobbigt om man lever på marginalen i vanliga fall.
 
R Rkarlsson skrev:
Som TS som hyr en villa bör den vara ganska hög =)

I villa är väl rätt vettigt att kunna betala en värmepump om den kraschar :)
Om man HYR en villa behöver man ju dock förstås inte stå för sådana kostnader...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Om man HYR en villa behöver man ju dock förstås inte stå för sådana kostnader...
Nej du behöver inte stå för just kylskåp.
Men du behöver ju stå för all drift. Och har man då en hyresvärd som inte har det billigaste värmesystemet så måste du självklart ha mer pengar än om du bor i en lägenhet.
 
R Rkarlsson skrev:
Nej du behöver inte stå för just kylskåp.
Men du behöver ju stå för all drift. Och har man då en hyresvärd som inte har det billigaste värmesystemet så måste du självklart ha mer pengar än om du bor i en lägenhet.
Du skrev om en värmepump som kraschade... Och diskussionen handlade om att ha en buffert, vilket man inte heller behöver ha på samma sätt om man hyr ett hus som om man äger ett hus. Men visst, lite högre n om man hyr en lägenhet.
 
T TobiasStockholm skrev:
Du skrev om en värmepump som kraschade... Och diskussionen handlade om att ha en buffert, vilket man inte heller behöver ha på samma sätt om man hyr ett hus som om man äger ett hus. Men visst, lite högre n om man hyr en lägenhet.
Nej det var lite klumpigt.
Men bufferten kan gå till att äga sitt boende istället i framtiden =)
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Mikael_L
Ja lite okänsligt att slå fast för en som precis klarat av att börja gå någon tusenlapp plus i månaden från att vara på noll, att bufferten bör vara 100.000:- ... :thinking: :cool:

Men har man lån så är amortering av dessa också en slags buffert, men dock mer svåråtkomliga pengar än en riktig monetär buffert på ett bankkonto.
Så jag tycker att TS ska börja sikta på att ha några tusenlappar i buffert, sen börja dela upp det som går att spara in på att dels amortera av och dels öka bufferten.
Så skulle i alla fall jag göra, först en liten minimibuffert, bara för att inte behöva oroa sig över en bilreparation eller så, sen börja gneta bort lite av lånet i taget samtidigt som sakta förstärka bufferten lite.

Lånet är ju bra att få bort, räntan är ju helt förlorade pengar som bara gör bankerna fetare.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja lite okänsligt att slå fast för en som precis klarat av att börja gå någon tusenlapp plus i månaden från att vara på noll, att bufferten bör vara 100.000:- ... :thinking: :cool:

Men har man lån så är amortering av dessa också en slags buffert, men dock mer svåråtkomliga pengar än en riktig monetär buffert på ett bankkonto.
Så jag tycker att TS ska börja sikta på att ha några tusenlappar i buffert, sen börja dela upp det som går att spara in på att dels amortera av och dels öka bufferten.
Så skulle i alla fall jag göra, först en liten minimibuffert, bara för att inte behöva oroa sig över en bilreparation eller så, sen börja gneta bort lite av lånet i taget samtidigt som sakta förstärka bufferten lite.

Lånet är ju bra att få bort, räntan är ju helt förlorade pengar som bara gör bankerna fetare.
Hon är jätteduktig som gjort så bra ifrån sig =) Jag trodde väl inte på det från början.
Jag peppar gärna för en rejäl buffert, 100 är väl att ta i. Man kan börja med en tiotusing åt gången.

Konsumtionslånet skall ju såklart amorteras av i stadig takt.
 
Bra gjort Hammarspik!

Det bästa är att du nu har lärt dig att ta tag i problem och se möjligheter. Både man själv och hela samhället mår bättre när man själv tar i rodret och börjar aktivt påverka sitt eget liv.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Känner för att uppdatera lite. Nu har vintern kommit med snö och minusgrader sen några dagar tillbaka och dom här dagarna har de gått åt 17-20 kwh om dagen. 20 grader inne, duschat, tvättat, diskat, lagat mat, tvn igång. Många sa i somras att jag inte vet vad som väntar men jag är inte orolig än. Visst kan de bli kallare men nu vet jag vad huset drar vid ca -5

hade elräkning på under 1500 i sept och okt.. räknar med ca 2000 för nov. Vad har ni för elräkning?
 
  • Gilla
jeppe42 och 3 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Känner för att uppdatera lite. Nu har vintern kommit med snö och minusgrader sen några dagar tillbaka och dom här dagarna har de gått åt 17-20 kwh om dagen. 20 grader inne, duschat, tvättat, diskat, lagat mat, tvn igång. Många sa i somras att jag inte vet vad som väntar men jag är inte orolig än. Visst kan de bli kallare men nu vet jag vad huset drar vid ca -5

hade elräkning på under 1500 i sept och okt.. räknar med ca 2000 för nov. Vad har ni för elräkning?
900 för nät och förbrukning
 
Okt 1650 87m² inkl. Värme
 
H Hammarspik skrev:
Känner för att uppdatera lite. Nu har vintern kommit med snö och minusgrader sen några dagar tillbaka och dom här dagarna har de gått åt 17-20 kwh om dagen. 20 grader inne, duschat, tvättat, diskat, lagat mat, tvn igång. Många sa i somras att jag inte vet vad som väntar men jag är inte orolig än. Visst kan de bli kallare men nu vet jag vad huset drar vid ca -5

hade elräkning på under 1500 i sept och okt.. räknar med ca 2000 för nov. Vad har ni för elräkning?
Tack för uppdateringen.
Förstår att vilka kronor din elräkning landar på är viktigast för dig men för andra kan det nog snarare vara vilken förbrukning som du har för de enskilda månaderna.
Som boende i Skåneland har jag haft flera veckor med temperatur på över 10 plusgrader nu i november även hyfsat varmt genom nätterna.
Minusgrader blev det först igår förutom En frostnatt för ett par veckor sedan.
 
  • Gilla
Mac12
  • Laddar…
Har legat på ca 30-35 kWh men nu när det är lite kallare så ca 50-60 kWh/dygn.

Stockholm
Villa
330 kvm
Bergvärme
Vattenburen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.