Har ett litet hus där huvudbyggnaden är cirka 20 kvm. Det är fritidshusstandard med tvåglasfönster främst för sommarbruk. Men isolerat.

Har två element på 1200 W totalt.

Det här är det största

https://www.bauhaus.se/element-gnos...bqUOjX6HlnLMGBoCZVYQAvD_BwE#go-to-description

Teoretisk så skall det räcka till 20 kvm. Men när jag ställer termostaten på kl 12 som skall vara 19 grader så får jag typ 13-14 grader.

Det är 11 fönster (3 små) och tre ventiler så det är väl lite överdrivet med ventilation men det är på grund av tidigare problem med mögel i "krypgrunden". En ventilation är en större som går på solenergi.

Jag stängde två ventiler, såna där små runda, och tänkte köpa isoleringsgardiner samt installera ett till element.

Men jag tycker fortfarande att det är konstigt att det är så kallt vid bara noll grader. Borde inte 2 oljeelement klara det om de kör på? Det har tidigare inte varit så lätt att få upp det till 19 grader även när det vara runt 8 grader utomhus. Termostaten är tydligen inte de bästa i såna när budgetelement så det kanske påverkar?

Någon som har några tips?
 
Finns det två effektlägen på elementet? Kolla så det står på det höga läget.
 
Är du säker på att kl.12 är 19 grader?
Vrid det till typ kl. 14.
Har några element själv som jag har typ 19 på om jag vrider till kl. 14

Står tempen du läser av i ett fönster, så flytta den in i rummet

Känn dig fram till rätt temp. Mycket har ju att göra med hur bra ditt hus behåller värmen
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
Är du säker på att kl.12 är 19 grader?
Vrid det till typ kl. 14.
Har några element själv som jag har typ 19 på om jag vrider till kl. 14

Står tempen du läser av i ett fönster, så flytta den in i rummet

Känn dig fram till rätt temp. Mycket har ju att göra med hur bra ditt hus behåller värmen
Såg precis det här vilket kan förklara en del. Skall prova 14 . Men man undrar 17 (max) ger då det skall vara 35 grader enligt manualen.

"Radiatorn är försedd med en bimetall-termostat som håller en temperatur avvikelse på mellan +/- 2-4 grader."
 
Fairlane
Det brukar väl klicka till i termostaten när den tycker att rätt temperatur är uppnådd, alternativt när den startar värmaren igen. Jag skulle prova att vrida på lite mer.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
20 kvm är en rätt betydande yta att värma med de radiatorer du länkar till, i synnerhet om det handlar om tveksamt isolerat utrymme.

Allt beror på hur ofta du behöver ha utrymmet uppvärmt, Är det väldigt sällan så kan det funka med en elkonvektor typ denna för att jobba upp värmen snabbt, ”https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...on/uppvarmning/varmeflaktar/byggflakt-013513/

Ska du ha ekonomi i uppvärmningen av detta utrymme över längre tid så behöver du ha en luft-luftvärmepump, LLVP.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
11 fönster, många ventiler, samt dålig isolering!
Det krävs nog mer än 1200W för att värma upp det till 20 grader, är jag rädd.
Börja med dina egna ideer om gardiner och sätt för alla ventiler, utom 2.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Såna där billiga radiatorer med bimetalltermostat blir sämre och sämre med tiden. Vill du veta att en viss temp hålls så kör med elektroniskt styrd. Är min erfarenhet av flera varianter i garage och torpet, både ”brödrostar” och oljefyllda.
 
Jag har liknande element, 2 st oljefyllda med elektronisk termostat på 800W.
Min erfarenhet är att man behöver anpassa termostaten genom att mäta vad man får ut av temperatur i rummet. Beror så mycket på var elementet står, hur värmen sprids och var kylan kommer in att man inte kan utgå ifrån något givet samband mellan termostatens temperatur och allmäntemperaturen andra delar av rummet. Vid kallare väder ute behöver jag ha högre inställning på elementet för att nå samma rumstemperatur.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
sunnis
Det man brukar göra, i alla fall jag är att man drar upp termostaten på Max, när önskad temperatur är uppnådd så vrider man ner tills den klickar/slår ifrån.
 
  • Gilla
Arga ingenjörn och 7 till
  • Laddar…
Kanske är det 400V element anslutna till 230V?
 
Till att börja med...
Är elementen riktigt varma?
Om inte så får du skruva upp.
Är de så man kan ta på dem utan att bränna sig så är de för lågt ställda
 
Med ventilationen och så många fönster kommer 1200watt få kämpa på bra för att kunna hålla en ok temp.

Placera elementen under fönster där det drar(kallras) som mest.

Har du pengar pch lite tid kan du kika på mitsubitshis vl-100 ftx aggregar som för en liten peng kan göra värme förlutsterna mkt mindre på ventilations sidan. Har gjort en mini recension på denna här : https://www.byggahus.se/forum/threa...egatet-mitsubishi-vl-100.439380/#post-4547378
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag förstår inte problemet?

Det är naturligtvis bara att vrida upp termostaten på max.

Det är inte så att radiatorerna värmer upp samtliga byggnader på 20 kvm till 19 grader vid en viss inställning.

Om huset kräver 1,5 kW värmeeffekt vid 0 grader för att hålla 19 grader inomhus kommer naturligtvis dessa 2 radiatorer inte klara detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.