Anna_H Anna_H skrev:
Oj :oops:
Vi valde helt enkelt den som svarade på vår förfrågan.
Så är det troligtvis om man varit sent ute med beslut. Önskar dig lycka till och hoppas du blir nöjd.
 
M mortimer skrev:
Så är det troligtvis om man varit sent ute med beslut. Önskar dig lycka till och hoppas du blir nöjd.
Sen? De installerades mars 2021.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Sen? De installerades mars 2021.
Framgick inte först tid för installation i ditt inlägg. Nöjd med din installation?
 
M mortimer skrev:
Framgick inte först tid för installation i ditt inlägg. Nöjd med din installation?
Mycket. Sparat omkring 35 000 hittills. Oktober gav en besparing på hela 703 kronor :rofl:
Bästa månaden hittills är augusti som tack vare högt elpris när solen sken som mest gav 5300 kr. Räkningen på köpt el var på 3800, så det blev negativ elräkning.
 
Hur har dina tankar gått kring batteri?
Klarar beställd växelriktare av att kompletteras med batteri i efterhand?
 
J joda71 skrev:
Hur har dina tankar gått kring batteri?
Klarar beställd växelriktare av att kompletteras med batteri i efterhand?
Jag har valt bort batterilagring
 
M mortimer skrev:
Jag har valt bort batterilagring
Precis, du verkar ju väldigt noggrann och läst in dig på ämnet. Vilka var anledningarna till att du inte valde batteri i dagsläget? Jag står själv i begrepp att installera solceller men lutar helt klart åt en anläggning med batteri.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
J joda71 skrev:
Precis, du verkar ju väldigt noggrann och läst in dig på ämnet. Vilka var anledningarna till att du inte valde batteri i dagsläget? Jag står själv i begrepp att installera solceller men lutar helt klart åt en anläggning med batteri.
Ska man ha batteri så är hybridväxelriktarna oftast (alltid?) på max 10kw. Då blir man begränsad där om man inte vill ha två eller fler växelriktare (hybrid eller en blandning)
 
M mortimer skrev:
Ska man ha batteri så är hybridväxelriktarna oftast (alltid?) på max 10kw. Då blir man begränsad där om man inte vill ha två eller fler växelriktare (hybrid eller en blandning)
Jag har blivit offererad en Solax hybridväxlare på 15 kW samt batterier från samma tillverkare.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Ska man ha batteri så är hybridväxelriktarna oftast (alltid?) på max 10kw. Då blir man begränsad där om man inte vill ha två eller fler växelriktare (hybrid eller en blandning)
Om jag räknat rätt på batterier så betalar de sig aldrig även med bidraget tyvärr.
Det batterierna gör är att man får nån timme extra vid strömavbrott mer eller mindre.
(Vilket kan vara nog så trevligt iofs om man bor på där det ofta händer under året att man får strömavbrott )

Problemet är kapacitet i förhållande till livslängd och pris på dem.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ang batterier för solcellsinstallationer så är det verkligen hål i huvudet att folk får över 50% i skattefinansierat bidrag på dessa... och ändå kan de inte räknas hem på vettigt sätt ens privatekonomiskt.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Om jag räknat rätt på batterier så betalar de sig aldrig även med bidraget tyvärr.
Det batterierna gör är att man får nån timme extra vid strömavbrott mer eller mindre.
(Vilket kan vara nog så trevligt iofs om man bor på där det ofta händer under året att man får strömavbrott )
Hörde om solcellsparken i Linköping nu, de har installerat batterier o9ch konstaterade att de inte gör det för att tjäna pengar på det, batterierna är alldeles för dyra. Istället är syftet att kunna hjälpa till att balansera elnätet.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Om jag räknat rätt på batterier så betalar de sig aldrig även med bidraget tyvärr.
Det batterierna gör är att man får nån timme extra vid strömavbrott mer eller mindre.
(Vilket kan vara nog så trevligt iofs om man bor på där det ofta händer under året att man får strömavbrott )

Problemet är kapacitet i förhållande till livslängd och pris på dem.
Hur har du räknat då? Kan du redogöra lite förenklat? Vore kul att veta.
 
G gnilrub skrev:
Hur har du räknat då? Kan du redogöra lite förenklat? Vore kul att veta.
Ett 10kWh batteripaket kostar efter 50% avdrag 35-40tusen
ett batteri ökar egen användningen med ca 20% (vid 10kWp anläggning).
Om priserna är hyfsat stabila (inte så mycket skilland mellan min och max under dagen ) som då jag köpte solceller så kan man inte räkna med mer är 50 öre / kWh i "extra tjänad peng" för batterierna.
20% med en anläggning på 10kWp ger ca 2000kWh per år som man får extra pengen från batterierna.
2000*0.50 = 1000 kr / år extra
livlängd på batteier 6-15 år
totalt extra intjänad mha batterierna ca 10-15tusen
dvs du går back 20tusen minst , troligen mer.

Om priserna är som senaste året väldigt volatila med hög max under dagen , så kommer du aldrig att tjäna några pengar alls på batterierna, då man tjänar mest på att sälja solelen direkt istället.

Och använder du batterierna genom att "tanka" dem då det är billigt under natten för att använda sen under dagen tjänar du givet vis mer, men då ryker livslängden. Och igen då får man ingen ekonomi i det.

Så tumme-pekfinger batterierna behöver bli dubbelt så bra och kosta hälften så mycket med ett fortsatt avdrag på 50% för att de ska vara värda ur ren ekonomisk synvinkel.

Sen som sagt ... har man problem med återkommande strömavbrott så batterier och automatisk frånkoppling av nätet till ö-drift vis avbrott för att få några timmar extra till värmepump, tja då är det ju ett annat läge.
Då här inte huvudsyftet att tjäna pengar utan att ha ett varmt hus vid strömavbrott.
 
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
Jag har tänkt satsa på 15 kwh batteri men velar lite fram och tillbaka. Jag tänker mig att tankning på natten när elen är billig för att sen använda på dag och kväll när elen är dyrare under framför allt vintern är den stora behållningen med batterier. Som elpriset ser ut nu så borde det många dagar vara möjligt att cykla batteriet två gånger per dygn men ibland bara en gång och vissa dagar när elpriset är stabilt kanske man tjänar på att inte använda det alls. Priset på el över ett dygn verkar ju ofta variera med åtminstone 1 kr. Man skulle då kunna tjäna 15 kr per uppladdning/urladdning med ett 15 kwh batteri. 15 kr/dag i ett år ger 5475 kr. Så det krävs nog en 10 år för att tjäna in det men då är väl batterier slut också.

Som det ser ut nu så kan det ju dock skilja 2-3 kronor och ibland ännu mer mellan högsta och lägsta pris. Om det ska fortsätta att våra så stora variationer på priset så borde batteriet kunna betala sig bra mycket snabbare. Jag ser det lite som en slags försäkring mot riktigt höga elpristoppar. Helst skulle dock batteriet vara ännu större.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.