P Putte 9497 skrev:
Är inte snål som 90 % av skribenterna här
Jodå, du är kanske forumets snålaste peson. Ovillig och ogin att hjälpa andra med kunskap samtidigt som du sitter på din höga häst.

Men tro du att du är en generös och god människa. Det är bara det att ingen annan tror att det är annat än egenintresse i form av skråvurm som driver dig.
 
  • Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jodå, du är kanske forumets snålaste peson. Ovillig och ogin att hjälpa andra med kunskap samtidigt som du sitter på din höga häst.

Men tro du att du är en generös och god människa. Det är bara det att ingen annan tror att det är annat än egenintresse i form av skråvurm som driver dig.
Ja att dela med sig av kunskap kostar inget.
 
  • Gilla
Henrik.woll och 1 till
  • Laddar…
Lucky2015
H hapazard skrev:
Testade du att lägga till en ny circuit i installer appen och sen adoptera laddboxen till den (borde inte kräva återställning?).
Jag testade det också. Det gick att lägga in en ny circuit men när laddboxen skulle flyttas till den nya kom det upp att jag inte är anläggningsägare. Det kom upp ett meddelande om att mail skulle skickas ut till anläggningsägaren om godkännande. Men det mailet lär ju tråkigt nog inte bli besvarat.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Lucky2015
P Putte 9497 skrev:
Varför tror du att en elektriker ska installera laddboxen för och inte kunden själv?

Kanske finns en anledning till att kunden inte ska ha tillgång till vissa inställningar.

Men ni gör som ni vill, bara kul för mig att läsa elektrikern sedan och skratta eller gråta åt alla hempulare som pillat på sådant man inte ska pilla på.

Som litet barn är man nyfiken att pilla på allt, därför får föräldrar säja ajabaja när barnet pillar på sådant som inte ens föräldrar får pilla på. De flesta barn tar lärdom men sedan finns det alltid de som inte förstod vad ajabaja betyder.

När de barnen sedan växte upp återsamlades de bland många andra på byggahus och delade med sig av sina kunskaper.

Jag var en av dom som tog lärdom under barndomen att sådant som man inte får göra gör man inte. Men min nyfikenhet fick jag istället utöva under överinseende.

Men var och en tar ju sitt eget ansvar
Jag är väl medveten om att man inte får installera en laddbox själv. Därför anlitade jag en elektriker att göra det.

Men att när jag som kund köper en dyr laddare som jag äger inte får tillgång till den fullt ut är det ytterst anmärkningsvärt. Jag har inte gett någon elektriker monopol på min laddbox och jag har full rätt att som ägare av produkten få tillgång till både verktyg och rull behörighet till den. Ta exempelvis verktyget som följer med. Det behövs för att byta frontkåpa, något som Easee skriver att man enkelt kan göra själv.

Det värsta är att ingen annan elektriker heller kommer åt laddboxen då jag inte kan ge behörighet till denne. Det är extremt dåligt gjort av en installatör att "spärra" min laddbox utan att säga något till mig som kund.

Tänk om du exempelvis anlitar en större elfirma och den elektrikern sätter sig som anläggningsägare. Du behöver sedan efter något år göra någon ändring men elektrikern jobbar inte kvar på företaget. Då får du inte åtkomst till din box. Eller om installatörens företag gått i konkurs....

Nej som sagt @Putte 9497 din inställning och vad du skriver är skrämmande. Dina inlägg bidrar till absolut ingenting.

Om det är någon här på forumet som beställt och väntar på installationen av en Easee laddbox - se till att eran installatör inte gör på det här sättet.

Dessutom har jag aldrig gett installatören rätt att när som helst kunna gå in i mitt system. Jag beställde en installation och inget annat. Sedan att du påstår att man som kund inte ska ha tillgång till sin egen anläggning och hänvisar till säkerheten är bara struntprat. Det finns inga inställningar man kan råka göra som förstör varken laddboxen, bilen eller hemmet. Det värsta som kan hända är att en säkring kan gå hemma om man ställer den för högt.
 
Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 6 till
  • Laddar…
Existerar installationsföretaget fortfarande? I så fall skulle jag skriftligen begära koden och får jag den inte inom rimlig tid skulle jag faktura dem kostnaden för en ny box då jag anser att deras agerande gör min box oanvändbar. Betalar de inte skulle jag sen ta den "vanliga" vägen via inkasso och kronofogden. Nån d-a måtta får det allt vara. :mad:
 
Lucky2015
Alfredo Alfredo skrev:
Existerar installationsföretaget fortfarande? I så fall skulle jag skriftligen begära koden och får jag den inte inom rimlig tid skulle jag faktura dem kostnaden för en ny box då jag anser att deras agerande gör min box oanvändbar. Betalar de inte skulle jag sen ta den "vanliga" vägen via inkasso och kronofogden. Nån d-a måtta får det allt vara. :mad:
Det finns tyvärr inte längre kvar. Men ska forska vidare på måndag. Det var därför jag tänkte att enklaste vägen var att försöka återställa boxen och slippa alla bekymmer. Fick några tips tidigare i tråden. Ska bara försöka få upp den där kåpan så att jag kan läsa av nfc koden för att återställa systemet.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Om du hintar var du håller till kanske någon vänlig själ i närheten kan låna ut ett verktyg till dig.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Du kör aldrig för fort gissar jag? ;)
Jodå men aldrig lyckats åka fast
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jodå, du är kanske forumets snålaste peson. Ovillig och ogin att hjälpa andra med kunskap samtidigt som du sitter på din höga häst.

Men tro du att du är en generös och god människa. Det är bara det att ingen annan tror att det är annat än egenintresse i form av skråvurm som driver dig.
Jag kan hjälpa dig och alla andra med saker som är tillåtna
 
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Jag är väl medveten om att man inte får installera en laddbox själv. Därför anlitade jag en elektriker att göra det.

Men att när jag som kund köper en dyr laddare som jag äger inte får tillgång till den fullt ut är det ytterst anmärkningsvärt. Jag har inte gett någon elektriker monopol på min laddbox och jag har full rätt att som ägare av produkten få tillgång till både verktyg och rull behörighet till den. Ta exempelvis verktyget som följer med. Det behövs för att byta frontkåpa, något som Easee skriver att man enkelt kan göra själv.

Det värsta är att ingen annan elektriker heller kommer åt laddboxen då jag inte kan ge behörighet till denne. Det är extremt dåligt gjort av en installatör att "spärra" min laddbox utan att säga något till mig som kund.

Tänk om du exempelvis anlitar en större elfirma och den elektrikern sätter sig som anläggningsägare. Du behöver sedan efter något år göra någon ändring men elektrikern jobbar inte kvar på företaget. Då får du inte åtkomst till din box. Eller om installatörens företag gått i konkurs....

Nej som sagt @Putte 9497 din inställning och vad du skriver är skrämmande. Dina inlägg bidrar till absolut ingenting.

Om det är någon här på forumet som beställt och väntar på installationen av en Easee laddbox - se till att eran installatör inte gör på det här sättet.

Dessutom har jag aldrig gett installatören rätt att när som helst kunna gå in i mitt system. Jag beställde en installation och inget annat. Sedan att du påstår att man som kund inte ska ha tillgång till sin egen anläggning och hänvisar till säkerheten är bara struntprat. Det finns inga inställningar man kan råka göra som förstör varken laddboxen, bilen eller hemmet. Det värsta som kan hända är att en säkring kan gå hemma om man ställer den för högt.
Förstår inte varför du lägger ner tid på Byggahus för att försöka lösa ditt problem. Är det inte bättre att du kontaktar eller letar på elektrikern ifråga som sitter inne med lösningen?

Du fick ju tag på honom när han monterade laddboxen så du får försöka igen. Om han inte gått hädan förstås men då får du kontakta easee support som även dom sitter på lösningen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Existerar installationsföretaget fortfarande? I så fall skulle jag skriftligen begära koden och får jag den inte inom rimlig tid skulle jag faktura dem kostnaden för en ny box då jag anser att deras agerande gör min box oanvändbar. Betalar de inte skulle jag sen ta den "vanliga" vägen via inkasso och kronofogden. Nån d-a måtta får det allt vara. :mad:
Om inte firman finns kvar längre kan det vara svårt att få ut några pengar.
 
Nissens
P Putte 9497 skrev:
Du kommer ju åt dom inställningarna som är relevanta för dig.
Tycker du skall tagga ner lite, han säger ju att han inte kommer åt alla inställningarna, vilket stämmer.

Så ditt självsäkra påstående är helt fel.
 
  • Gilla
Lucky2015 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Det finns tyvärr inte längre kvar. Men ska forska vidare på måndag. Det var därför jag tänkte att enklaste vägen var att försöka återställa boxen och slippa alla bekymmer. Fick några tips tidigare i tråden. Ska bara försöka få upp den där kåpan så att jag kan läsa av nfc koden för att återställa systemet.
Strunta i elektrikern, bästa vägen är sannolikt att kontakta Easee support, de löser det hela.
 
Nissens
P Putte 9497 skrev:
Jag kan hjälpa dig och alla andra med saker som är tillåtna
Då kan du väl bevisa det genom att hjälpa TS med din stora kunskap…
 
Här visar man ju tydligt varför elektrikerskrået är ett samhällsproblem. Det fungerar utmärkt utan behörigheter i många länder.

Varning alltså för att köpa laddbox av ett fabrikat som låser sin produkt på det sättet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.