M Myckling skrev:
Helt övertygad om att utebelysning hjälper. I alla fall i ett område med grannar inom synhåll. Det finns en anledning till att inbrottssäsongen brukar ta fart i augusti när kvällarna blir mörkare.
Jag är medveten om att många är övertygade om det. Det är därför jag hoppas på en ändring av den uppfattningen.
 
Majoriteten av alla bostadsinbrott sker dagtid.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 4 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Helt övertygad om att utebelysning hjälper. I alla fall i ett område med grannar inom synhåll. Det finns en anledning till att inbrottssäsongen brukar ta fart i augusti när kvällarna blir mörkare.
Lyssnade på ett radioprogram för nåt år sen när de intervjuade en före detta inbrottstjuv som nu sadlat om till rådgivare just inom inbrottsförebyggande arbete.

Hans korta svar var att han tyckte att utebelysning var toppen (i rollen som tjuv) för då fick han bättre arbetsbelysning när han skullle ta sig in :p

Skämt å sido så har jag också sensorstyrd lampa på baksidan men har också rätt god insyn på min baksida. Håller medvetet mina häckar rätt lågt klippta så att mina grannar kan se allt som händer och förhoppningsvis reagera när strålkastaren drar igång.
Ljuset i sig har ju ingen effekt om man inte också ser till att det kan väcka grannarnas nyfikenhet

Har gott om exempel på andra grannar i området som omringar sina hus med flera meter höga tujor. Där skulle tjuvarna kunna spendera flera dygn i sträck om de vill utan att nån granne reagerar.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
Ja, ett sensorstyrt ljus gör ju att det dra uppmärksamhet till sig. Men konstant ljus som så många tror att hjälper medför ju bara att tjuven slipper använda ficklampa. Det om något ser suspekt ut. Utebelysning medför ljusföroreningar utan att leda till de positiva effekter man vill åt.
 
  • Gilla
FGLIN och 5 till
  • Laddar…
Bor själv i ett äldre centralt område och det enklaste förfaller vara varningsskyltar om TV/Videoövervakning.
Har man sedan då även en kamera installerad utomhus så verkar tjuvklientelet klart undvika huset.
Sen kan man då plussa på med larm och där får man ta sig en funderare på om det är värt uttryckningar?
Så det här är en god start och ingen tjuv verkar vilja bli filmad!
https://www.skyltcentralen.se/produ...PCXtNYrVrITcQr59iyyz6Fx5UuQe4B48aAvKCEALw_wcB
 
  • Gilla
Phdanielw och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Man ska förstås inte överdriva vikten av lyse osv. Här i området sker många inbrott och stölder från tomter på dagtid. Man bara kliver in och ser vad man hittar, blir man påkommen så kommer någon dålig ursäkt om att man letar sopor eller säljer tjänster av någon sort. Man verkar generellt vara väldigt orädd för att åka dit.
De är dessutom inte främmande för att gå in i huset när folk är hemma om det finns en upplåst dörr.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Fick påhälsning av tre tjuvar klockan 00.30 för två år sedan. När rörelsedetektorn slog på ljuset försvann de från min tomt i ilfart och gick vidare till grannarnas tomter. Jag har dessutom hela tomten under kamerabevakning som larmar vid rörelse.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
För några år sedan satt jag i en kommuns nämnd som fick uppdateringar från BRÅ, och de sa entydigt att villainbrott sker på dagtid genom forcering av en sämre dörr med mindre insyn. altandörr, källardörr, aldrig fönster och aldrig ytterdörrar, larm spelade ingen roll, de var inne så kort period så det verkade inte spela någon roll för dom.
Ah ok, vi har haft inbrott två ggr, försts ggn genom yttersörren som bröts upp, andra genom sovrumsfönstret.
 
  • Gilla
Zorn
  • Laddar…
Vi hade en drive i somras när det va besök i husen i byn men här avbröts det så staket hjälper att gålla packet borta
 
  • Gilla
Andreas1980
  • Laddar…
Vi har en ganska avslappnad inställning, vill en inbrottstjuv ta sig in, så lär de göra det. Oavsett larm eller belysning. Låser givetvis dörren, men det är allt. Sen har vi en stor inhägnad bredvid ytterdörren, synlig från vägen. Många tror att det är en hundgård, vilket kanske avskräcker. De skulle bli förvånade när de såg våra sju kaniner som bor där
 
  • Gilla
  • Haha
tunellm och 7 till
  • Laddar…
L Leanore skrev:
Vi har en ganska avslappnad inställning, vill en inbrottstjuv ta sig in, så lär de göra det. Oavsett larm eller belysning. Låser givetvis dörren, men det är allt. Sen har vi en stor inhägnad bredvid ytterdörren, synlig från vägen. Många tror att det är en hundgård, vilket kanske avskräcker. De skulle bli förvånade när de såg våra sju kaniner som bor där
Kom osökt att tänka på Monty Pythons Killer Rabbits of Caerbannog. Är det sådana du har?:rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
MrDizzy och 6 till
  • Laddar…
Charlieflower Charlieflower skrev:
Kom osökt att tänka på Monty Pythons Killer Rabbits of Caerbannog. Är det sådana du har?:rofl:
Tyvärr inte. Mer utav typen "Ger du pellets är du välkommen!"
 
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
L Leanore skrev:
Tyvärr inte. Mer utav typen "Ger du pellets är du välkommen!"
Ajdå. Dags att uppgradera :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
För några år sedan satt jag i en kommuns nämnd som fick uppdateringar från BRÅ, och de sa entydigt att villainbrott sker på dagtid genom forcering av en sämre dörr med mindre insyn. altandörr, källardörr, aldrig fönster och aldrig ytterdörrar, larm spelade ingen roll, de var inne så kort period så det verkade inte spela någon roll för dom.
Vi hade inbrott en vardag någon gång mellan 17 & 19 och detta var genom två sovrums fönster som ligger mot en belyst gata mellan husen. Alltså helt öppet inga buskar eller liknande som skydd. Vi hade rörelsesensor i vardagsrummet som angränsar till sovrummen men inga i sovrummen, så när man bröt sig in så var man bara i sovrummen och hade stängt dörrarna till sovrummen så att det inte skulle synas att man var och röjde i sovrummen.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det vanligaste är via insynsskyddat fönster eller altandörr (tex genon att lyfta ut den nedre kassetten)

Se ex från polisen till lokal grannsamverkan
[länk]

Här är vad tidigare dömda inbrottstjuvar säger:
[länk]

Det absolut bästa är att inte ha något stöldbegärligt synligt utifrån: Har du tex laptops/ipads osv liggandes synligt från något fönster så är det "bling som lockar"
Det där med nedre kassetten i altandörren råkade syrran och hennes grannar ut för. Vi har säkrat våra altandörrar genom att fälla in en träskiva på insidan fäst med silikon. Skivans kanter går sedan ut över själva dörramen. Det innebär att kassetten inte går att ta loss utan att bruka extremt våld.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.