Blev rekommenderad att använda "metallhörnskydd på rulle" i samtliga hörn vid renovering hemma.

Limmas med våtrumslim och spacklas efteråt med medium.

Någon som provat på detta och vill ge ett utlåtande?

Mvh Tommy
 
  • En öppnad pappersförpackning med en reflekterande yta och rivna kanter står mot en inomhusbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska di gipsa väggarna.
 
J jonaserik skrev:
Ska di gipsa väggarna.
Ja väggarna är gipsade.
 
Har egen erfarenhet va gips på vägg. Det går att ha dito skydd i hörn. När en skiva sätts mot ett hörn utan att skäras så är den lite smalare på långsidan ( detta för att det ska kunna spacklas i en skarv. Det blir ett H-E att spackla så det blir bra i hörnet. Jag skar av fördjupningen, knuffade in ena skivan kloss vägg och den andra mot hörnet kloss dito, båda var då skurna så fördjupningen kom bort. Detta är innerhörn. Och en remsa i vecket. Ytterhörn är det bra om skyddet kan vikas runt, då håller hörnet bra. Är hörnet på en plats där det kan störas emot, så använd något som det här med metall som skyddar bra. Finns flera fabrikat så det här bara ett expl.
. https://www.biltema.se/bygg/kakling..._ieux_fpBF2hTMahhUK0NyJYSCcr1iLwaAuBtEALw_wcB
 
J jonaserik skrev:
Har egen erfarenhet va gips på vägg. Det går att ha dito skydd i hörn. När en skiva sätts mot ett hörn utan att skäras så är den lite smalare på långsidan ( detta för att det ska kunna spacklas i en skarv. Det blir ett H-E att spackla så det blir bra i hörnet. Jag skar av fördjupningen, knuffade in ena skivan kloss vägg och den andra mot hörnet kloss dito, båda var då skurna så fördjupningen kom bort. Detta är innerhörn. Och en remsa i vecket. Ytterhörn är det bra om skyddet kan vikas runt, då håller hörnet bra. Är hörnet på en plats där det kan störas emot, så använd något som det här med metall som skyddar bra. Finns flera fabrikat så det här bara ett expl.
. [länk]
Nu är skivorna redan på plats och fördjupningarna är kvar, har du provat den produkten jag la upp en bild på?

Personligen så känner jag absolut noll för att handla saker på biltema till en renovering som ska hålla lång tid framöver.

Har provat lite av deras produkter tidigare men med dåliga resultat.

Spackel, färg bland annat och handlar aldrig såna saker där mera efter att ha provat på det som är dyrare men jäklar så mycket bättre.
 
Det var bara ett exempel på vad som finns, angående hörn år det nog inget fel med B-M, i övrigt kanske. det är lite knepigt med när falsen är i ett innerhörn, men går att få till det. Remsa eller annat gör att det kanske inte spricker. Trähus rör sig lite olika och har märkt att det inte finns någon garanti för arr inte spricka i ett hörn, jag satte vanligt pappremsa och hos mig håller det.
 
Hej
Har provat den listen och den är inte bra.. Man kan lika gärna köra med billig pappremsa istället. Ska man ha "riktiga" gipshörn, alltså på ytterhörn, ska det vara dom med plastkärna, L-formade, som man limmar dit gärna med våtrumslim. I innerhörn kör man bara vanlig pappremsa i vilket fall. Tog in målare som hjälp efter att ha kladdat lite själv och nu 3 år senare är allt som vi gjorde med hans grejer 100% medans det jag gjorde själv är lite sprucket här och var. Gjorde som tur var bara ett rum innan mitt sunda förnuft tog över och jag tog experthjälp!
/Kim
 
Hej igen!
Hans recept då:
Pappremsor i alla innerhörn limmade med våtrumslim innan spackling. Alla ytterhörn med ytterhörnslist som är gjord av papp och plast och dessa limmades också med våtrumslim. Alla "raka" skarvar sattes med pappremsa i ett speciellt hårdare spackel. Sedan "konventionell" spackling 2 varv och slipning.

Sedan i alla hörn bakom gipset hade jag också satt plåtprofil typ 50x50mm som jag köpte av lokal plåtfirma som bockade upp spillet av takplåt.

Detta ser nu kanon ut efter 3 år iallafall:)

/Kim
 
Jag har kört den och känner den är mindre bra än styva hörnförstärkningar men den har sin plats i arsenalen. Fördelen är ju givetvis att du har en massa meter i ett väldigt lite format. När man veckar till den så blir den förvånansvärt rak för att komma från en rätt liten rulle. Brukar dock sätta den i spackel och inte våtrumslim om inte du har perfekta hörn. Har upplevt den som mindre förlåtande med lite luft bakom än normal raka hörnförstärkningar
 
Testat typ sådana med metallinlägg - aldrig igen…
AquaBead är grejen!
 
F FDT skrev:
Testat typ sådana med metallinlägg - aldrig igen…
AquaBead är grejen!
Har du testat dessa eller inte? Vad jämför du med när du skriver typ såna?
 
M myrstack skrev:
Jag har kört den och känner den är mindre bra än styva hörnförstärkningar men den har sin plats i arsenalen. Fördelen är ju givetvis att du har en massa meter i ett väldigt lite format. När man veckar till den så blir den förvånansvärt rak för att komma från en rätt liten rulle. Brukar dock sätta den i spackel och inte våtrumslim om inte du har perfekta hörn. Har upplevt den som mindre förlåtande med lite luft bakom än normal raka hörnförstärkningar
Hörnen är uppspacklade till det närmaste "perfekt" jag kan åstadkomma. Funkar dom då i så fall? Sen styva hörnförstårkningar, hittar verkligen ingen sådan för innerhörn som är självhäftande, hittar bara för ytterhörn?
 
K krenr09 skrev:
Hej igen!
Hans recept då:
Pappremsor i alla innerhörn limmade med våtrumslim innan spackling. Alla ytterhörn med ytterhörnslist som är gjord av papp och plast och dessa limmades också med våtrumslim. Alla "raka" skarvar sattes med pappremsa i ett speciellt hårdare spackel. Sedan "konventionell" spackling 2 varv och slipning.

Sedan i alla hörn bakom gipset hade jag också satt plåtprofil typ 50x50mm som jag köpte av lokal plåtfirma som bockade upp spillet av takplåt.

Detta ser nu kanon ut efter 3 år iallafall:)

/Kim
Pappremsor är ändå ett mer "levande" material?

Att det finns risk för sprickbildning i en kåk från 40-talet som rör på sig som är byggt av tegel och blåbetong.

Eller tänker jag fel då när jag vill ha något riktigt stadigt?

Gispskarvarna är spacklade med glasfiberremsa.
 
Pappremsor förstärker i alla riktningar vilket inte glasfiber gör, det är därför glasfiber inte ska användas om man ska följa nuvarande byggnormer.

Försänkningar på gipsskivor tas med fördel bort i innerhörn och sedan sätts pappremsa. Inte hela världen om man missar men det blir mindre att spackla.

Tegel och betong är de byggmaterial som rör sig minst.
 
L Leo86 skrev:
Hörnen är uppspacklade till det närmaste "perfekt" jag kan åstadkomma. Funkar dom då i så fall? Sen styva hörnförstårkningar, hittar verkligen ingen sådan för innerhörn som är självhäftande, hittar bara för ytterhörn?
bör funka!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.