Utöka befintliga grupper med enstaka uttag är OK men att byta centraler (även mindre) är inte OK.
 
Mikael_L
E Elfvis skrev:
Kan man luta sig emot den och utföra elarbete?
På frågan i din rubrik så förstår jag inte riktigt ifall du endast har utbildning, eller ifall du även samlat ihop praktiktid och ansökt om och fått en auktorisation.
Ty har du endast utbildningen så skiljer det inget alls mellan dig och t.ex. min morsa, förutom att du är bra mycket mer anställningsbar såsom elmontör.
Men du får inte göra ett endaste skit utanför din arbetstid, anställd i en elfirma, inte heller starta en egen elfirma med dig som EFR.
 
När jag läste för BB-behörighet i mitten på 1980 talet så fick man söka behörigheten på den platsen man var arbetade på men tanken var väl att den som hade almänbehörighet var den som hade fulla ansvaret för installation om man utförde någon sådan.
 
Har det någonsin funnits någon speciell utbildning för BB???
 
Om man gick El/Tele på gymnasiet under 80-talet kunde man (efter utförd praktiktid) kvittera ut en BBx och jag tror man fick de två åren tillgodo som praktiktid också.
 
Det fanns ett flertal "vägar" att gå för att erhålla BB men ingen speciell "kurs" med inriktning BB.
 
2002 gick jag en "BB2-kurs". Grundläggande ellära var ett krav och ett par års erfarenhet av att koppla diverse, typ de som idag går under undantagna elarbeten, sågs som en bonus.
Det var en kvällskurs minns jag, tio tillfällen på fyra timmar vardera. Sista lektionen var det ett skriftligt prov som skulle skickas in till ESV. För att sedan söka behörigheten fick jag skriva upp vilka elarbeten jag dittills gjort och som undertecknades av min arbetsledare. Den skickades också in och sedan kom intyget från ESV på posten.
 
E elmont skrev:
Har det någonsin funnits någon speciell utbildning för BB???
Jo jag fick gå och har för mig att den räknades som 600 timmar men kommer inte ihåg hur lång utbildning var och jag gick inte el/tele på gymnasiet och tror man fick gå kvällskurs och slutprov.
 
Alla elektriker som hade nog lång praktik inom ett vist område fick BB2 om dom ansökte och kunde styrka praktiken. Något som nästan aldrig skedde då BB var ytterst begränsad och bara ett fåtal inom lite "udda" områden hade någon nytta av.
 
Mikael_L
Jag tänker att vi kanske kan bottna i denna fråga med utbildning och praktik-krav för begränsad behörighet ifall vi läser den tidens föreskrifter. Det är väl främst BB1 som är intressant, då det är den generella begränsade behörigheten.

från 2007
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/elsak-fs-2007-2.pdf

från 1996
https://www.voltimum.se/sites/www.v...t_file/se/others/N/20051118624073331996_2.pdf

Båda stipulerar att gymnasieskolans elprogram (typ) ger tillsammans med 2 års praktik möjlighet till BB1.

Det lite intressanta är att 1996 så ansåg man att de med högre utbildning kunde ha kortare praktik-tid.
2 år efter högskolestudier istället för 4 år för de som har gymnasium som grund.
 
Säg att jag har full behörighet och alltså kan starta företag där mina anställda faller under firmans egenkontrollprogram. Jag får väl ändå inte utföra elarbeten i mitt eget hem på fritiden då denna syssla ju inte faller under egenkontrollprogrammet? Alltså får ingen människa syssla med elinstallationer på sin fritid?
 
Åt dig själv finns givetvis inga hinder.
 
Mikael_L
För ej affärsdrivande verksamhet så är det helt fritt att arbeta med den auktorisation (behörighet) man innehar.
Men yrkesmässigt arbete på annans anläggning kräver egenkontrollprogram, registrering hos ESV och därmed även ett företag.

En ny logisk kullerbytta, att man klarar av att göra elsäkra och bra installationer så länge man inte tar betalt, men så fort det blir någon ersättning inblandad så blir installationerna dåliga och farliga fram tills ett företag startas och registreras hos ESV, för då blir installationerna plötsligt bra igen.
 
  • Gilla
Heden71 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
så blir installationerna dåliga och farliga fram tills ett företag startas och registreras hos ESV, för då blir installationerna plötsligt bra igen.
Nej. Anledningen till att systemet gjordes om var pga GDPR.

Tidigare fanns tjänsten att man kunde gå in på ESVs hemsida och fylla i ett personnummer och få fram om denne hade behörighet eller inte. Det gick ju inte såklart när GDPR infördes. Således var man tvungen att göra så att det är företaget man söker på istället eftersom företag inte omfattas av GDPR-skyddet.
 
Det finns många myter om gdpr. Nästan inga stämmer. Visst kan man ha information om en person sökbar, om det är motiverat, vilket det skulle vara i det här fallet.

Gdpr har blivit en populär ursäkt för många för att genomföra förändringar man vill göra av helt andra skäl, och ett slagträ för andra.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.