Jag har då alltså ett gammalt tvättmaskins uttag från 50-talet i min hyresrätt i badrummet och undrar då om det går att (utan att byta ut hela alltet) konvertera uttaget till ett modernt?

Så man kanske kan ladda tandborstar/rakapparater och annat som hör hemma i badrummet... Har försökt kolla runt här på sidan men ej hitta något rakt svar.
Jag och sambon har tidigare vid minst två tillfällen pratat med värden och dom är fan grodor utan ben, och vi har därför aldrig hört tillbaka från dom.
 
  • En hand öppnar skyddslocket på en europeisk vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är uttaget spännsatt ens? Ett ojordat uttag i badrum ska man nog inte använda.
 
Måste finnas jordfelsbrytare också, annars farligt med uttag i badrum.
 
Spontant skulle jag säga det inte är avsett för tvättmaskin, det fanns väl knappt på 50-talet i hushållsmodell.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Spontant skulle jag säga det inte är avsett för tvättmaskin, det fanns väl knappt på 50-talet i hushållsmodell.
Du kan med fördel sträcka dig in i 60-talet också för den typen uttag.

TS får kolla att uttaget sitter rätt till enligt nutida områdesregler dra i en jordtråd och se till att det skyddas av JFB så är det bara att byta ut.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tydligen är det faktiskt det även om jag inte sett modellen tidigare. Jag hade trott som du men @Demmpa och @Bo.Siltberg vet garanterat vad de pratar om!

[länk]
Man lär sig något nytt varje dag (y)
Knepigt att det är samma bild på samma uttag i både denna tråd och Siltbergs artikel??
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Knepigt att det är samma bild på samma uttag i både denna tråd och Siltbergs artikel??
Bra spaning! Ja det var märkligt. TS får gärna förklara detta.

Välkommen till forumet för övrigt @Caroline.G.R.P
 
D Dilato skrev:
Knepigt att det är samma bild på samma uttag i både denna tråd och Siltbergs artikel??
A glitch in the Matrix!
 
  • Haha
  • Gilla
TheGame och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Bra spaning! Ja det var märkligt. TS får gärna förklara detta.

Välkommen till forumet för övrigt @Caroline.G.R.P
En bild på uttaget jag undra över skulle göra det enklare för de som kanske hade svar på min fråga och det är samma typ av uttag så tänkte väl inget mer på det.

Men de blev en grej antar jag så här är en bild på mitt uttag. ;)

Mer gult och övermålat men mitt är det. :rofl:
 
  • En hand öppnar ett lock på en europeisk inbyggd vägguttag mot en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
udihow och 3 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Är uttaget spännsatt ens? Ett ojordat uttag i badrum ska man nog inte använda.
Hur vet jag om det är "spännsatt"?

Enligt https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum#n8160-sida-20 så gällde detta på 50-talet "I ändringsföreskriften 8/1953 tilläts tvättmaskiner i badrum. Dessa skulle vara dubbelisolerade och anslutna till ett speciellt ojordat vägguttag på lägst 1.7 meters höjd." så det är informationen jag har om uttag och badrum...
 
J Josth skrev:
Måste finnas jordfelsbrytare också, annars farligt med uttag i badrum.
"Vilka regler gäller för mitt hus?
En byggnad ska uppfylla de regler som gällde när byggnaden uppfördes."
https://www.boverket.se/sv/lag--ratt/aldre-lagar-regler--handbocker/aldre-regler-om-byggande/

"Ledningarna i våra bostäder, strömbrytare och vägg-uttag får användas om de är felfria. Dagens strängare bestämmelser gäller vid nyinstallation, men inte befintliga anläggningar, så att säga retroaktivt."
https://byggnadsvard.se/installationer-el-ventilation-vvs-el-i-gamla-hus/

Fast detta är väl vad som gäller...
 
GK100 GK100 skrev:
Du kan med fördel sträcka dig in i 60-talet också för den typen uttag.

TS får kolla att uttaget sitter rätt till enligt nutida områdesregler dra i en jordtråd och se till att det skyddas av JFB så är det bara att byta ut.
GK100 GK100 skrev:
Du kan med fördel sträcka dig in i 60-talet också för den typen uttag.

TS får kolla att uttaget sitter rätt till enligt nutida områdesregler dra i en jordtråd och se till att det skyddas av JFB så är det bara att byta ut.

Jag tänkte väl mer om de fanns annat sätt att konvertera uttaget då jag pratat med en granne och hon menade att det ska finns någon typ av konverterare från ett gammalt tvättmaskinsuttag till ett modernt... Uppfattade det som en variant av t.ex timer eluttag (minus timer delen.)
Men grannen minns ej vad mojängen heter...
 
Caroline.G.R.P Caroline.G.R.P skrev:
"Vilka regler gäller för mitt hus?
En byggnad ska uppfylla de regler som gällde när byggnaden uppfördes."
Fast alldeles oavsett vilka regler som gäller är det ganska oklokt att använda ett vägguttag i ett badrum som inte är skyddat av JFB.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast alldeles oavsett vilka regler som gäller är det ganska oklokt att använda ett vägguttag i ett badrum som inte är skyddat av JFB.
Visst men det var sagt att det "Måste finnas jordfelsbrytare också"
Vilket jag menar man kan debattera. "Måste" kan vara vist... Men enligt lag ej ett måste på ett så gammalt hus som jag förstår det, i badrum eller ej...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.