R
useless useless skrev:
Det beror på att den ska starta Linux, ansluta till det trådlösa nätverket och meddela shellys molntjänst att den är igång. Det tar någon minut varje gång man har brutit strömmen.
Du har ju rätt i det mesta du skriver, men det är inte Linux på enheterna. Det är en modifierad version av Mongoose OS https://mongoose-os.com/mos.html
 
  • Gilla
Bono_R
  • Laddar…
Hej,
Behöver hjälp ASAP
Elektriker är hos mig, jag har en Shelly 3em och det ska mäta ström OCH kontrollera IVT 490 värme pump, typ tidsstyr varmvatten.
Men han vet inte hur han ska koppla in.
Vad jag har läst är att Shelly 3em ska kopplas in i huvud elskåp mot IVT 490 kablar SEN i Shelly app kan vi styra varmvatten kontakt.

Stämmer det eller EXAKT hur ska han koppla in alt?
Tf
 
Byt elektriker!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H
Va-vc från respektive fas den ska mäta, förslagsvis under samma säkringae som värmepumpen. Klämmorna runt respektive fasledning till värmepumpen.
I och O är in och utgång för styrsignalen till värmepumpen. Förslagsvis någon av Va-Vc men kan sitta under egen säkring.
N är nollan.
 
Redigerat:
H halj skrev:
Va-vc från respektive fas den ska mäta, förslagsvis under samma säkringae som värmepumpen. Klämmorna runt respektive fasledning till värmepumpen.
I och O är in och utgång för styrsignalen till värmepumpen. Förslagsvis någon av Va-Vc men kan sitta under egen säkring.
N är nollan.
Tack för snabb svar!!
Kommer det att stäng av HELA värmepumpen? Eller BARA den fas som styr varmvatten? Jag trodde den kunde styra i shelly appen.
 
useless useless skrev:
Byt elektriker!
Kanske det men inte alla elektriker kan allt om Shelly och värmepumpen. Inte så lätt heller att få en ny elektriker.
 
Det är inte en fas som styr varmvattnet. Det finns en styringång på värmepumpen som används för att t ex blockera varmvatten.
Återigen: Skaffa en elektriker som kan läsa en manual.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
H
Morgan Rody Morgan Rody skrev:
Tack för snabb svar!!
Kommer det att stäng av HELA värmepumpen? Eller BARA den fas som styr varmvatten? Jag trodde den kunde styra i shelly appen.
Shelly kan spänningsätta utgången "O" utifrån villkor du bestämmer i appen. Vad som händer sen beror på hur vp tolkar den signalen, 230v på styringång.
Har ingen större koll på vp men antar att det antingen finns olika styringångar på vp eller att man kan ställa in vad spänningsättning av styringången gör i själva vp.
 
  • Gilla
Morgan Rody
  • Laddar…
H halj skrev:
Shelly kan spänningsätta utgången "O" utifrån villkor du bestämmer i appen. Vad som händer sen beror på hur vp tolkar den signalen, 230v på styringång.
Har ingen större koll på vp men antar att det antingen finns olika styringångar på vp eller att man kan ställa in vad spänningsättning av styringången gör i själva vp.
Ok, tack.
Här är kretskort från manualen (engelska).
Är det där jag ska kopple en wire från till shelly 3em "O"?
 
  • Elektronikkort med terminaler märkta EXT, IN, och GT. Används för pumpkontroll, svartvit bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova... Om ingången inte är gjord för 230 Volt så kanske nåt brinner upp.
 
Den ingången är nästan garanterat potentialfri.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Morgan Rody Morgan Rody skrev:
Ok, tack.
Här är kretskort från manualen (engelska).
Är det där jag ska kopple en wire från till shelly 3em "O"?

Kollade snabbt i inst.manualen och där står inte mycket om "EXT IN". Dessa ingångar brukar normalt vara avsedda för en slutande/brytande kontakt, alltså ingen spänning ska matas in på plinten.

Sedan finner jag i manualen inte mycket info om vad ingången styr och påverkar, men det har du kanske redan har undersökt.
 
  • Gilla
Morgan Rody och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kollade snabbt i inst.manualen och där står inte mycket om "EXT IN". Dessa ingångar brukar normalt vara avsedda för en slutande/brytande kontakt, alltså ingen spänning ska matas in på plinten.

Sedan finner jag i manualen inte mycket info om vad ingången styr och påverkar, men det har du kanske redan har undersökt.
Ja, manual och även IVT personal har inte mycket info om det här.
Här hittade en annan forum inlägg som är specifikt för ivt 490.

Lite mer komplicerat än jag trodde det skulle var.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=77707.0
 
Morgan Rody Morgan Rody skrev:
Ja, manual och även IVT personal har inte mycket info om det här.
Här hittade en annan forum inlägg som är specifikt för ivt 490.

Lite mer komplicerat än jag trodde det skulle var.

[länk]

Ok, där finns ju en del svar och lösningar.
Lösningen som där beskrivs är relativt enkel, med din Shelly så kopplas ett motstånd över en givaringång och på så sätt luras reglercentralen att tro att vattnet är varmare än vad det egentligen är=avstängd kompressor/elvärme=lägre elförbrukning.
 
  • Gilla
Morgan Rody
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Du har ju rätt i det mesta du skriver, men det är inte Linux på enheterna. Det är en modifierad version av Mongoose OS [länk]
Intressant...

Jag var med och utvecklade en telematik enhet i början av 2000, då fanns väldigt få små realtids os med ip stack. Jag antar detta ändrat sig. Då landade vi i Linux vilket nog var rätt beslut då produkten fortfarande finns men rejält utökad både i hw och funktionalitet (även om jag inte jobbat med den på 15 år)...
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.