Hej!

Är det någon som har koll på det här med villainbrott, är det vanligast att inbrotten sker genom att någon smäller en ruta eller bryter de upp en altandörr? Är det så att en insynsskyddad baksida är mer attraktivt än framsidan vänd mot trafikerad gata? Finns det statistik att läsa på om, på sånt här?

:: David
 
D David_St skrev:
Hej!

Är det någon som har koll på det här med villainbrott, är det vanligast att inbrotten sker genom att någon smäller en ruta eller bryter de upp en altandörr? Är det så att en insynsskyddad baksida är mer attraktivt än framsidan vänd mot trafikerad gata? Finns det statistik att läsa på om, på sånt här?

:: David
Det vanligaste är via insynsskyddat fönster eller altandörr (tex genon att lyfta ut den nedre kassetten)

Se ex från polisen till lokal grannsamverkan
https://www.villaagarna.se/contenta...lygplanet-infoblad-fran-polisen-bulltofta.pdf

Här är vad tidigare dömda inbrottstjuvar säger:
https://www.fargelanda.se/media/157558/vad_vet_vi_om_bostadsinbrott_kent_pira.pdf

Det absolut bästa är att inte ha något stöldbegärligt synligt utifrån: Har du tex laptops/ipads osv liggandes synligt från något fönster så är det "bling som lockar"
 
  • Gilla
Pontikka och 2 till
  • Laddar…
Vi hade två inbrott i förra huset, innan vi skaffade larm.

Första gången krossades glaset i fönsterdörr i souterrängplan på baksidan. Mitt på dagen en vardag. Gavelradhus med gångväg intill. Tyvärr satt det en nyckel i låset på insidan så det var bara att kliva in. Inbrottet avbröts av en granne som var ute med hunden. Tre polispatruller, en med hund, var där på två minuter men fick inte tag i dom. Spåren slutade vid bilväg på andra sidan en skogsdunge. Vi är inte så känsliga att nån varit inne i huset och kladdat, utan det absolut värsta den gången var allt glassplitter det dragit runt i hela huset.

Veckorna innan inbrottet grävdes det för fiber i området. En av grävkillarna klev då helt ogenerat in på vår tomt och tog vatten från utkastaren bredvid dörren. Bara spekulerar om det kan ha nåt samband.

Andra gången bröts ett smalt källarfönster upp och lyftes av. Bortresta en midsommarhelg.

Ingen av gångerna saknade vi något.

Härom året fick grannen (som har larm) i nya området inbrott. Sen söndagkväll och mörkt. Fönster krossat på baksidan. Förövarna hade navigerat förbi rörelsesensorn på entréplan, som om de visste var den satt.
Till slut gick larmet, polis fort på plats men hann inte ta dom. Tjuvarna fick med sig en hel del. Även här väntande bil på andra sidan en skogsdunge.
 
Redigerat:
  • Gilla
NotvikensIK och 4 till
  • Laddar…
Kom det tre polispatruller och hund för att fibergrävaren tog lite vatten från utomhuskranen?
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
cpalm och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kom det tre polispatruller och hund för att fibergrävaren tog lite vatten från utomhuskranen?
Gissar att du förstod att så inte var fallet, men jag har strukturerat om stycket.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D David_St skrev:
Hej!

Är det någon som har koll på det här med villainbrott, är det vanligast att inbrotten sker genom att någon smäller en ruta eller bryter de upp en altandörr? Är det så att en insynsskyddad baksida är mer attraktivt än framsidan vänd mot trafikerad gata? Finns det statistik att läsa på om, på sånt här?

:: David
Nåt som det sällan skrivs om är hur tomten är inhägnad. Särskilt om du bor vid nån hyfsat trafikerad gata. Jag är övertygad om att om du har staket/häck som inte är så lätt att ta sig över och en svåröppnad grind (eller grind som gnisslar högt) i kombination med skyltar om varning för hunden gör att ev tjuvar gärna väljer ett annat hus.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
För några år sedan satt jag i en kommuns nämnd som fick uppdateringar från BRÅ, och de sa entydigt att villainbrott sker på dagtid genom forcering av en sämre dörr med mindre insyn. altandörr, källardörr, aldrig fönster och aldrig ytterdörrar, larm spelade ingen roll, de var inne så kort period så det verkade inte spela någon roll för dom.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
För några år sedan satt jag i en kommuns nämnd som fick uppdateringar från BRÅ, och de sa entydigt att villainbrott sker på dagtid genom forcering av en sämre dörr med mindre insyn. altandörr, källardörr, aldrig fönster och aldrig ytterdörrar, larm spelade ingen roll, de var inne så kort period så det verkade inte spela någon roll för dom.
Ang. larm så hörde jag det också av en polis i samband med en bekants inbrott för ett anta lår sen.
Att finns det synliga "godsaker" (eller om dom av annan anledning vet om det) så bryr dom sig inte om larm. Dom är ute på ett par minuter iaf. Det enda som hjälper då är smoke guard som rökfyller huset så snabbt att dom har svårt att lokalisera ev stöldgods och tom sig själva.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Jag önskar att folk ska inse att utebelysning inte hjälper. Möjligtvis rörelsestyrd till viss del.
 
  • Gilla
Tommy 138
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ang. larm så hörde jag det också av en polis i samband med en bekants inbrott för ett anta lår sen.
Att finns det synliga "godsaker" (eller om dom av annan anledning vet om det) så bryr dom sig inte om larm. Dom är ute på ett par minuter iaf. Det enda som hjälper då är smoke guard som rökfyller huset så snabbt att dom har svårt att lokalisera ev stöldgods och tom sig själva.
Eller eldkastare och vakthund!
 
  • Gilla
Ohmas och 3 till
  • Laddar…
Höga häckar kompletterat med dubbla elstaket om utifall att man tar med sig vakthunden när man är bortrest...
 
D Daniel 109 skrev:
Jag önskar att folk ska inse att utebelysning inte hjälper. Möjligtvis rörelsestyrd till viss del.
Då har du inte sett min "utebelysning".

Men, visst den är rörelsestyrd förstås.
 
  • Gilla
Markku Ruokanen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag önskar att folk ska inse att utebelysning inte hjälper. Möjligtvis rörelsestyrd till viss del.
Helt övertygad om att utebelysning hjälper. I alla fall i ett område med grannar inom synhåll. Det finns en anledning till att inbrottssäsongen brukar ta fart i augusti när kvällarna blir mörkare.
 
  • Gilla
Markku Ruokanen och 9 till
  • Laddar…
Man ska förstås inte överdriva vikten av lyse osv. Här i området sker många inbrott och stölder från tomter på dagtid. Man bara kliver in och ser vad man hittar, blir man påkommen så kommer någon dålig ursäkt om att man letar sopor eller säljer tjänster av någon sort. Man verkar generellt vara väldigt orädd för att åka dit.
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.