Hej,

Jag har ett litet problem i min 3 år gammal lägenhet (brf), alla fogar i köket faller ner bara om rör vid dessa.
Garantin för ytskikt såsom måleri och tapeter är 2 år, byggnadsarbeten 5 år.

Räknas kakel som ytskikt? (jag misstänker att det är så)

Tyvärr är jag inte ensam om detta problem i föreningen och jag skall kanske vara glad att det bara gäller köket och inte badrummet, men lite sur blir man på dåligt utfört arbete av JM..

Närbild på en mörk yta med repor och en fog, möjligtvis en del av fordon eller maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tråkigt att det är så dåligt arbete! För att vara säker bör du läsa stadgarna, men allt talar för att detta ligger på ägarens ansvar, inte på föreningen. Om det är ett fel som förekommer hos flera så spelar det egentligen inge roll, åtgärden betalas via föreningsavgiften eller genom egen insats.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag skulle ta upp det med föreningen, kan ju bli billigare om man kan fixa det gemensamt...

/ATW
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Detta finns det skaplig chans att JM tar som goodwill garanti, om det gäller flera lägenheter. Strikt formellt är det mest troligen ditt problem.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jag misstänkte att det var så, man räknar ju med att kakel skall sitta uppe lite längre än 3 år, det hade blivit riktigt dyrt om det hade varit ett badrum.

Att foga om i köket klarar jag nog själv (hur jävla svårt kan det vara... :thinking:).
Jag är mest orolig vad orsaken kan vara, om det kan vara fukt bakom som gjort att fogarna är så porösa att de ramlar ner bara man trycker lite lätt på fogen. I konsistensen är det som om det är gips som man kan smula sönder mellan fingrarna. Det kan ju iofs vara någon som haft en dålig dag när de blandade till fogen, jävligt surt är det i alla fall :)
 
Claes Sörmland
Marcus_L Marcus_L skrev:
Att foga om i köket klarar jag nog själv (hur jävla svårt kan det vara... :thinking:).
Jag är mest orolig vad orsaken kan vara, om det kan vara fukt bakom som gjort att fogarna är så porösa att de ramlar ner bara man trycker lite lätt på fogen. I konsistensen är det som om det är gips som man kan smula sönder mellan fingrarna. Det kan ju iofs vara någon som haft en dålig dag när de blandade till fogen, jävligt surt är det i alla fall :)
Jag tror någon har fuskat för att spara tid och använt fog som redan har bränt (i praktiken krita) eller helt enkelt gips. Man använder cementfog och den löser aldrig upp sig, vatten eller ej. Oavsett hur gammal den är.

Att foga om klarar du på en timme själv, det är jätteenkelt. Men att pilla ut all gammal fog är ett litet helsike som tar tid.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att foga om klarar du på en timme själv, det är jätteenkelt. Men att pilla ut all gammal fog är ett litet helsike som tar tid.
Att pilla ur fogen tror jag inte är så svårt i mitt fall :crysmile:
Trycker jag med nageln på fogen så faller de ner i 2-3 cm långa bitar, av texturen att döma så ser alla fogar lika ut, de i badrummet är slätare i ytan, de i köket ser porösa ut.

Skall slänga iväg i email till JM också, så de kan skämmas lite för deras undermåliga arbete..
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Marcus_L Marcus_L skrev:
om det kan vara fukt bakom som gjort att fogarna är så porösa att de ramlar ner bara man trycker lite lätt på fogen.
Fuktskador brukar mer få underlaget att svälla så att plattor lossnar, då spricker fogarna också, men med lösa plattor. Är det bara fogarna som ger med sig så har någon gjort fel med blandningen. Ex. använt fogmassa som redan är förbrukad.
 
Som många sagt. Detta är med största sannolikhet bostadsrättshavarens ansvar.

För den som är intresserad kan jag rekommendera Högsta domstolens avgörande i NJA 2020 s. 822 där domstolen skriver saker som:

”17. Ett golv utgör en byggnadsdel som bildar den undre begränsningsytan av ett rum. Golvet utgör normalt överskiktet av ett bjälklag. Det består vanligen av en stomme (undergolv) och ett ytskikt (golvbeläggning).”

Domstolen kommer fram till att om bostadsrättshavaren ansvar för golvet så är ansvarar han bara för ytskiktet och inte för golvvärmen.
 
Om jag inte missminner mig så är tiden för byggfusk 10år. dvs har man inte följt regler, standarder och montageanvisningarna så gäller längre tid än den vanliga garantin och det borde gälla i detta fall.
 
  • Gilla
HEM2121 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kontoristen7 skrev:
Om jag inte missminner mig så är tiden för byggfusk 10år. dvs har man inte följt regler, standarder och montageanvisningarna så gäller längre tid än den vanliga garantin och det borde gälla i detta fall.
Men det är ju om man som konsument köper en tjänst relaterad till arbete på byggnad och mark, t ex om man köper ett husbygge. Då kickar konsumenttjänstlagens tio år in att reklamera.

Men här handlar det om en upplåtelse av en bostadsrätt och då är det inte konsumenttjänstlagen som är lagrummet utan bostadsrättslagen. Den som har köpt byggnaden är således inte konsumenten TS utan BRFen som sen har upplåtit lägenheten för TS att bruka.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fuktskador brukar mer få underlaget att svälla så att plattor lossnar, då spricker fogarna också, men med lösa plattor. Är det bara fogarna som ger med sig så har någon gjort fel med blandningen. Ex. använt fogmassa som redan är förbrukad.
Tack, det svaret gör mig tryggare att göra arbetet själv om inte JM som byggde föreningen för tre år sedan skäms så mycket att de fixar det av goodwill.
Det borde inte ta många timmar att fixa det själv, det är bara 6 st vertikala fogar då plattorna bakom diskbänken och spisen är stora. Jag är lite irriterad på mig själv att jag inte upptäckte detta till 2 års besiktningen men det är svårt att hitta alla fel.
 
Claes Sörmland
Det finns ju en annan variant vad gäller fogarnas patologi:

Om väggen är av betong och betongen inte har fått brinna ordentligt så krymper den de kommande månaderna. Och man sätter kakel direkt på sådant nygjuten och krympande betong så kan plattorna röra på sig så att fogarna spricker eller lossnar.

Men då ska ju väggen vara en betongvägg också som inte har fått brinna. Knacka på den är det gips så är detta inte fallet. Och avsett så löses problemet nu på samma sätt, skrapa ur de gamla fogarna mycket noga (dammsugare!) och foga om.
 
  • Gilla
Marie Beliaev och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och avsett så löses problemet nu på samma sätt, skrapa ur de gamla fogarna mycket noga (dammsugare!) och foga om.
En sådan här kan vara användbar.

Svart skrapa för borttagning av is från bilfönster, med onlineköpalternativ och prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns lite överallt men arbeta försiktigt för det är lätt att skada glasyren på kanten av plattorna. :cry:
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det är ju om man som konsument köper en tjänst relaterad till arbete på byggnad och mark, t ex om man köper ett husbygge. Då kickar konsumenttjänstlagens tio år in att reklamera.

Men här handlar det om en upplåtelse av en bostadsrätt och då är det inte konsumenttjänstlagen som är lagrummet utan bostadsrättslagen. Den som har köpt byggnaden är således inte konsumenten TS utan BRFen som sen har upplåtit lägenheten för TS att bruka.
OK, låter rimligt men lägenheten är ju ny och borde då rimligtvis någon ha beställt jobbet av hantverkaren.
Så TS går till BRF som går till JM...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.