Hej

Jag tänker mig att jag skapar en projekttråd över hur min solresa för solceller går och delar även med mig av mina erfarenheter och allt som jag lärt mig under min långa solresa för solceller.

Bakgrund
Jag jobbar med IT på statlig myndighet och hanterar ett par miljoner av våra skattepengar varje år så jag är lite kräsen och petig när det kommer till vad som ska ingå i en offert/anbud. Är normalt händig för vara villaägare och skulle säkert klara av att skruva lite monteringsmaterial m.m.. på taket, men har inte tiden, orken, behörighet, fulla kunskapen, värderar livet mer än att ramla ner från taket m.m..

Villan som är aktuell finns i norra skåne, är byggd 1976 och i vinkel med valmat tak. Taket består av betongpannor med underliggande masonitskivor. Vi förbrukar ca 8500kwh/år men vid byte av bil till elbil om något år så räknar vi med förbrukningen går upp till kring 11.000kwh/år

Min far installerade solceller från Sveasolar för drygt 5 år sedan. När jag fick höra om hans planer och tankar då så tyckte jag det var väldigt abstrakt och såg inte vinningen med att då lägga 100-150.000kr på taket, det kändes huvudlöst. I mars nu i år så fick min bror sin anläggning installerad av Sveasolar. Här började mina tankar på att själv också lägga, det var kanske rätt tid helt enkelt. Första tanken var bara att ta in någon offert för att få ett hum om vad det skulle kosta för och bilda mig en uppfattning. Jag hade inte bråttom att installera utan planerna var att göra ett ordentligt förarbete sommar/höst 2022 med installation våren 2023

Anledningarna till att lägga solceller har under resans gång utvecklat sig till att vara för att säkra eget elbehov, köra elbil till lågt pris, öka värdet på huset och attraktionen när det troligen ska säljas en gång i tiden, betala av huslånet lite fortare istället för att betala elleverantörer och solcellslånet, men även ur en miljöaspekt. Kostnaden för solceller har som för många andra finansierats genom bolån.

Leverantörsrunda 1(vår-sommar 2022)
De första som var på plats var den lokala nätägaren tidigt april. I detta skede hade jag ingen som helst koll på någonting. Sen trillade det in fler och fler för platsbesök, var ungefär 1-2 bokade besök var och varannan vecka under våren. Tanken var först att bara ta in 3-5st men det visade sig bli betydligt flera.

De som jag haft kontakt med i denna första runda någorlunda i kronologisk ordning nedan. Jag skriver inte ut några priser då det skiljer sig en del mellan de offererade lösningarna allteftersom jag lärde mig mer och mer.

Energihem, varit på plats och lämnat lite olika offerter
Lokal elfirma, varit på plats och lämnat lite olika offerter
Sveasolar, varit på plats och lämnat lite olika offerter
Lokal solcellsfirma, varit på plats och lämnat lite olika offerter
Ecokraft, varit på plats och lämnat lite olika offerter
Lokal elfirma, varit på plats och lämnat en offert
Cellsolar(1komma5), varit på plats och lämnat lite olika offerter
Kopernicus, varit på plats och lämnat två offerter
SeSol, varit på plats och lämnat en offert
GoSol, varit på plats och lämnat lite olika offerter
Lokal elfirma, varit på plats men återkom aldrig med offert

Sen har det förekommit par olika som bara skickat digitalt och inte varit på plats utan bara utgått från GoogleMaps och underlag från mig: Nibe, Vattenfall, Assemblin, TelgeEnergi, Eon, mindre lokal solcellsinstallatör, Alstra energi, Tätatak, en lokal mindre solcellsinstallatör som avböjde p.g.a tidsbrist och full orderbok.

Slutsatserna här leverantörsrunda1
Anledningarna till att det inte blev något här med någon var ofta en kombination av nedan
1.Leverantörer som gav olika svar och gav intrycket att de inte hade koll
2.Priserna, på många låg de kring 200.000 för 11-12.000kwp
3.De ingående produkterna var många gånger olika kvalité och oftast tillverkade i Asien.
4.Lösningarna, vissa kunde bara ställa och eller inte saxa panelerna och därigenom blev det för få paneler
5.Företaget, vissa företag var för nystartade och för små/osäkra
6.Villkoren, det var enbart på säljares villkor utan några garantier eller säkerhet till köparen.
7.Betalningsvillkoren var väldigt spridda skurar – många hade här förskottsbetalning av olika slag medan någon hade efter slutförd installation.

Leverantörsrunda2(höst 2022)
Här stod jag nu i valet och kvalet hur jag skulle gå vidare. Skulle jag chansa och acceptera någon eller skulle jag lägga ner tankarna på solceller helt eller skulle jag vänta och hoppas på bättre priser + bättre tillgång på material + bättre komponenter? Jag vände och vred på tankarna och tänkte att jag tar in någon mer offert. Jag har här skickat till många men svarsfrekvensen är som många andra upptäckt begränsad. Vissa svarar inte och andra svarar efter par veckor.

För att nämna några som jag haft kontakt med här: vissa av de som var med i runda1 som där gav någorlunda bra underlag, sedan även Sveasolar (via IKEA/Skellefteå kraft) men helt plötsligt så avböjde de installation p.g.a för gammalt tak (OBS! De var en av de tre aktuella kandidaterna i runda1 som utvärderades och en av deras projektörer som var på plats i runda 1 såg inte något problem med mitt tak), Skånska Energi, lokal elfirma nystartad tidigt 2022 bestående av 2 personer som gjorde ALLT, Solkraft sverige, BraEl, Decasol/Decatak, Solsystem sverige AB, PPAM Solkraft.

Slutsatserna här leverantörsrunda2
Nu hade jag nästintill full koll på hur allt fungerade, vad som var möjligt på mitt tak, hade själv mätt taket så jag visste förutsättningarna, vilka olika lösningarna som fanns och fördelar/nackdelar med de olika. Priserna hade inte helt oväntat stigit, nu har jag fått offerter på kring 230-270.000kr för 12.000-17.000kwp efter gröntEL bidrag. Dessutom ligger det ett förslag från regeringen, om att höja gröntEl-bidrag till 20%, vilket skulle innebära för min del att kr/kwp skulle landa ca 1000kr/kwp lägre (ca 15-20.000kr på en installation på 260.000 efter gröntEL)

Läget nu…
2022-11-01: Tackat Ja till en offert som uppfyller alla mina kriterier. Vem det blev återkommer jag med allteftersom resan går vidare. Det som gjorde att det blev denna leverantör var bla bra pris, bra produkter, bra lösning som passade mitt hus, bra villkor, bra svar på mina frågor från säljaren, preliminär installationstid som var likvärdig/eller bättre mot andra, inga oroväckande signaler från vad som gick att hitta via allabolag.se, ”Google”, Facebook, referenser, ARN
Pris efter gröntEL bidrag (15%) landade på 16kr/kwp
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj och 13 till
  • Laddar…
Såg nu att det blev lite fel i enheterna/storheterna när jag räknade priset, blandat ihop kwp och wp. Jag kan av någon anledning inte redigera mitt inlägg.

Priset som nämns i Slutsatserna leverantörsrunda 1 ska vara
200.000kr för 11-12kwp

Priset som nämns i Slutsatserna leverantörsrunda 2 ska vara
230-270.000kr för 12-17kwp

... samt att där jag skriver om slutpriset i stycket Läget nu ska det vara
Pris efter gröntEL bidrag (15%) landade på 16.000kr/kwp
 
  • Gilla
Jonas E Hansson och 3 till
  • Laddar…
Lycka till med installation mm. När är det planerat?
 
Har du tagit in över 20 offerter??
 
  • Gilla
reik
  • Laddar…
Har inte räknat antalet leverantörer men har säkert blivit åtminstone 20st.

Installation beräknad till mitten april
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Wow!

Det är sådana som du som gör att andra skriver att de inte ens kan få en offert när de frågar och att det bara finns okunniga rookies att anställa.

Skönt att vi inte jobbar med solceller mot konsumenter...
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Wow!

Det är sådana som du som gör att andra skriver att de inte ens kan få en offert när de frågar och att det bara finns okunniga rookies att anställa.

Skönt att vi inte jobbar med solceller mot konsumenter...
Tackar för feedbacken.
Alltid kul att kunna bidra med erfarenheter så inte andra tar snabbaste och enklaste valet alla ggr. Ett gediget förarbete ger oftast utdelning i bra val och slutförande.
 
  • Gilla
namnbyte och 7 till
  • Laddar…
Jag tycker det också verkar tokigt att okynnesfråga en stor mängd solcellsfirmor efter offert på solcellsanläggning och ha fått in hela 20 offerter från olika firmor. Varje offert kostar en firma mycket jobb och arbetskostnad, kundbesök, beräkningar, offertberedning och telefon- och mailkontakt. Det är sådant som är orsaken till att seriösa solcellskunder inte får någon offert, eller får den mycket försenad. Dessutom är det ett jättejobb och tar väldigt lång tid(av hans fritid) för okynneskunden att tekniskt jämföra ett så stort antal olika offerter, det krävs stor teknisk kunskap inom området, vilket okynneskunden troligen saknar.
Nej, man frågar efter ca 3 offerter, det är hanterbart för seriös kund att jämföra tekniskt och ekonomiskt, och tar rimlig tid att jämföra offerterna.
Samma sak om man ska skaffa en värmepump, man frågar 3 olika firmor efter anbud.

Jag tror vi frågade 3 olika firmor när vi skaffade solcellsanläggning för ca 6 år sedan. Det är hanterbart.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
IngemarB och 7 till
  • Laddar…
Tror jag frågade 7 firmor ang offert på anläggningen.
ca 3 mer seriösa som ville komma och kolla på huset på plats.
Det blev en av dem.
de andra tre var stora drakar som dels gjorde en "google map" bedömning och sen prisade ut sig själva.
Men detta var för 1.5 år sen så då var ju trycket på solcells firmorna annorluna
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Så kul med all feedback och det stora intresset för min tråd.

Solcellsbranschen är ju inte idag vad den var för drygt 2år sedan. Om alla hade lärt sig att ta in fler offerter än vad som görs av de flesta idag så hade missnöjet med slutinstallationen varit lägre och färre fel samtidigt som de oseriösa lycksökarfirmorna inte hade överlevt, Det är mer rätt att lägga fler timmar på ett bra förarbete än att försöka reda ut något som inte blev bra i slutändan(kanske inte är någon garanti med 20 offerter för en lyckad installation men oddsen ökar radikalt). Gemene man eller kvinna besitter helt riktigt inte den tekniska kunskapen precis som jag i början, men allteftersom man får in fler offerter så lär man sig undan för undan. Mycket kan man läsa sig till på diverse forum och Googlesökningar. Är man strukturerad, förbereder sig och även styr firmorna lite så blir tiden helt hanterbar. Skapar man sig någon form av mall på vad man behöver svar på i det som installatörerna ofta missar i första offerten så blir tiden med varje installatör mindre. Med växelvist hemarbete så är möjligheterna dessutom större
.
Finns många hustyper med standardutförande som säkert skulle räcka med 5-7st offerter. Då tänker jag mig ett i norr-syd riktning, där det bara finns en aktuell yta. Skulle jag ha gått på devisen om tre offerter så hade jag antingen fått en dyr och dålig anläggning helt med optimerare, eller en mindre anläggning än vad som är möjligt på mitt tak, eller en installatör som bara kan ställa panelerna upp som hade sett förfärligt ut, eller en som inte hade koll på förutsättningarna för parallellkoppling.

Ja, det tar alldeles säkert mycket tid för solcellsfirmorna att producera en offert men det är ju sådant jobb firmorna måste räkna med. Man kan inte bara göra det som är roligt med att håva in en affär, sådant är livet.
 
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 10 till
  • Laddar…
H
A Arnodt skrev:
Varje offert kostar en firma mycket jobb och arbetskostnad, kundbesök, beräkningar, offertberedning och telefon- och mailkontakt.
Tveksam. Ingen av firmorna jag kontaktade lade särskilt mycket tid. De stora skickar dessutom renodlade säljare som inte gör annat. Plus att jag tvivlar på att de inte skulle vilja buda på ett jobb. Att nån enstaka kund mest sonderar är svinn de får räkna med.
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Går ju inte att redigera inlägg och därmed få en samlad kalender och historia så gör ett nytt inlägg allteftersom resan fortskrider.

Läget idag 2022-11-17
Den vinnande leverantören kan nu presenteras. Det blir PPAM Solkraft som har fått beställningen.
Beställningen består i 35st paneler; 425w resp. 475w i nuläget. Option på att lägga 475w på alla 35st paneler.
Växelriktare blir en från SMA med Shadefix, mest troligt deras STP X 12 eller STP X 15
Total installerad effekt 15.425kwp som beräknas producera ca 14.000kwh/år
Pris 247.000kr efter 15% gröntEl bidrag (när förstärkta skattereduktionen går igenom så blir det istället för denna anläggningen kring 233.000kr)
Smartmätare från samma tillverkare installeras med dynamisk reglering av växelriktare för att klara huvudsäkring som säkras upp från 16->20A och ger mig då samtidigt bättre valmöjligheter till laddare för elbil när sådant köp sker.
100% betalning efter slutförd installation samt kostnadsfri ångerrätt fram till 1v före installation.

Fortsättning följer...
 
  • Gilla
nissenhj och 8 till
  • Laddar…
Fick du någon leveranstid?
 
  • Gilla
Sørstuen
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Fick du någon leveranstid?
Installation mitten april
 
M mortimer skrev:
Installation mitten april
Ok!

Skall bli intressant att se när SMA öppnar för order av X-serien.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.