O olsjo skrev:
Får upp paneler i dagarna. Inte bestämt var jag ska sätta växelriktaren. Bäst hade varit i garaget men där är det bara gipsväggar och den är ju rejält tung.
Montören rekommenderade på garagets träfasad precis under/bredvid elskåpet. Det är nordostläge och dessutom skyddar bostadshuset mot den lilla morgonsol som skulle nå den, så bra ur den synpunkten. Under ett takutsprång så inga mängder regn.

Men jag nojar lite över stöldrisk med att ha den ute. Kan man göra något för att minska den? Tänker typ någon anordning/balk med lås som fästs ”runt” den.
Får inte upp något när jag googlar som indikerar att stölder av växelriktare är ett utbrett problem, men den kostar ju ändå några tusenlappar och känns ganska lättstulen om den bara sitta utomhus.

Vad hade det funnits för alternativ för att ha den i garaget? Räcker några mollyplugg? Regla upp invändigt över gipset mellan väggreglarna för att ha något fastare att sätta den på? Går den att placera på golvet på något sätt (betongplatta) för att slippa infästningen mot gips?
Jag läste även på en växelriktare av annat märke att montering på gips är förbjuden pga vibrationer som uppstår. Tror det var SMA. Min kommer vara Fronius.
Sätt upp en minerit/cembritskiva på gipsen så är du hemma ✅
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Litengubbe Litengubbe skrev:
[bild]
Så här sitter min. Plywood bakom, inga problem enligt elektrikern...
Sitter inte den lite dumt till med tanke på ditt 3-fas uttag? Eller är det bilden som ljuger lite så att går att sätta in en 3-fas kontakt där utan att slå i det blå höljet??
 
Hu stor ska ev plåt, mineritskiva bakom vara för att göra nytta enligt den texten som las in? Hur ser risken ut i delen bakom omformarna där skivan ska göra vekan? Om det monteras inomhus ska man göra åtgärder för hela utrymmet brandskyddsmässigt?

Det bör inte finnas annat än kraftiga kylare/flänsar baktill om konstruktionen är rimlig. Om de oavsett fel/driftfall skulle kunna tända normala byggnadsdelar är det inget man vill ha oavsett underlaget för montage. Nu är det väl ett typiskt skrivsätt i diverse manualer och självklart kan man ju förstärka med en extra skivbit så är frågan ur världen.
 
R roli skrev:
Sitter inte den lite dumt till med tanke på ditt 3-fas uttag? Eller är det bilden som ljuger lite så att går att sätta in en 3-fas kontakt där utan att slå i det blå höljet??
Bilden ljuger, det är inte så tight som det ser ut(y)
 
TRJBerg
Lite busig betraktelse, om man limmar upp en aluminiumfolie på en vägg (trävägg t ex), räknas det som "icke brännbar" yta?
 
En mer relevant betraktelse är nog om en 60x60 cm träskiva på en gipsvägg räknas som brännbar yta?
Visst blir det lite mer som kan brinna förutom själva växelriktaren, men rent praktiskt borde det inte vara någon nämnvärt större risk för brandspridning jämfört med om växelriktaren satt direkt mot gipset?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Kolla gärna i manualen men jag tror att SMA ska sitta på icke brännbart material, tex mineritskiva/tegel/betong etc.
Har sedan 7 år en SMA på gips med väv som är målad i min tvättstuga. Ännu har inget brunnit...
 
  • Gilla
Litengubbe
  • Laddar…
O
Den åkte upp i garaget. Fäste fint i en regel med 3 skruv och sitter med ytterligare 4 skruv med gipsexpander. En plåtskiva mellan gipset och VR för brandskydd. Blev bra.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O olsjo skrev:
Den åkte upp i garaget. Fäste fint i en regel med 3 skruv och sitter med ytterligare 4 skruv med gipsexpander. En plåtskiva mellan gipset och VR för brandskydd. Blev bra.
Bild ?
 
Man brukar ha gips som brandskydd, så den extra plåten gör nog ingen större nytta i det hänseendet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.