Armaturen är avsedd för krontändning, därav tre ledare. Det innebär att strömbrytare har två vippor där den ena tänd trå eller tre lampor och den andra resten. Detta används inte idag, utan idag använder man en dimmer.

Sedan är armaturen en typiskt klass 0-produkt. Den får endast användas till gamla isolerade rum med ojordade uttag. Men jag rekommenderar starkt att den byggs om från grunden så att den fungerar i alla slags rum.

Ombyggnad innebär byte av samtliga sladdar till moderna. Man har ett val här att bygga om den till dubbelisolerat eller skyddsjordat utförande. Jag rekommenderar dubbelisolerat. Det innebär två trådar till armaturen och till varje lampsockel, där ledningen är en kabel, t.ex en lampsladd med sin yttre mantel.

Se Renovera gammal ljuskrona elektriskt för detaljer.
 
  • Gilla
mnils och 5 till
  • Laddar…
Tack Bo! Såg den tråden igår när jag samtidigt som jag pysslade med min lampa googlade lite.

Min idé är ju annars att bara sätta in 5 små led-lampor men de behöver ju en transformator. I värsta fall kan man väl köra en mesig liten ljusslinga med batteri.

Men jag ska börja med att slita ut alla kablar och byta till nya för att se om jag kan få ordning på det. Tycker det är ett spännande projekt och ja, jag är extremt amatör och ström är farligt, men har ändå kopplat en del saker och tror på att det går att ordna relativt enkelt. Som ser i din guide så är ju socklarna av plast och mer "moderna" bland annat.

Ska trippelkolla din guide innan jag går vidare
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
  • Guldig taklampa med flera armar och vita glödlampor, osammanhängande, ligger på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat.

Har du gjort valet skyddsjordning kontra dubbelisolering?

För dubbelisolering krävs att anslutningen vid lampsocklarna är tillförlitlig och inte riskerar orsaka kontakt mellan de enkelisolerade ledarna innanför kabelmanteln och höljet på lampan. Dessutom måste ihopkopplingen i centrumkoppen vara dubbelt isolerad. Lämpligen två lager krympslang.

För skyddsjordning krävs en tillförlitlig anslutning av skyddsledaren. Lämpligen ett kopparsvep över centrumstolpen.
 
Tanken är att den ska vara i vår gillestuga i källaren där alla uttag är ojordade. Tänkte köpa krympslangar imorgon och testa.

Det jag inte förstår nu är att när jag nu testar att koppla ihop alla så lyser endast 4 av 5 och det flimrar lite.

Det är kul att lära sig på vägen och tackar för tipsen
 
  • Guldlampor med vita glödlampor på träbord, vit sladd, tavellist, liten målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild: lampa sockel, elkabel, otydlig bakgrund med möbler, diffus belysning, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderna LED-glödlampor har ofta en kontaktyta som inte når lika långt ner i sockeln som gamla glödlampor, särskilt centrumdelen är plattare men på en gammaldags glödlampa är den spetsigare/längre..
Dessutom har sockelns fjäderkontakter blivit lite hoptryckta med tiden och kan behöva lite dra-isär-hjälp för att nå fram hela vägen.
Då blir det inte kontakt och lampan lyser inte.
 
  • Gilla
pixellegolas
  • Laddar…
Osäker på vad du menar med åtkomlig metall? Det är det väl alltid i en sockel? Kan fota lite sen ner i sockel. Det bökiga nu är att få in kablage i behållaren för kablage.

Köpte en mätpenna på Kjell men när jag duttar på kopparkabel händer inget. Bara att byta antar jag
 
  • Femarmad golvlampa tänd med vita skärmar på trägolv, vägguttag synligt, tavellist med affisch i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det finns metall i själva kopplingsutrymmet i lampsocklarna, där kablarna är enkelisolerade (utan mantel) så finns det risk för isolationsfel mot t.ex bottenskruven.

En sådan isoleringshylsa minskar risken.

Demontering av en taklampa med delar numrerade från 1 till 5.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.elbutik.se/product.html?product_id=370239&category_id=15748
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Allt fungerar men har inte kunnat mäta om det är någon del av lampan som eventuellt har spänning. Ska testa först innan lampan används.

Funderar på ovan nämnda del om det behövs
 
  • Taklampa med flera armar och vita skärmar i ett vardagsrum, oordning och dammsugare syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testat nu. Lampa fungerar. Inget är strömförande. Kablar är skarvade. Allt är som det ska nu :) Det är lite väl starka lampor så antingen köpa några svagare eller nytt projekt, installera dimmer i väggen
 
BirgitS
Hur ser det ut nu?
För som det ser ut på senaste bilden med en öppen koppling är ju inte tillåtet.
Det är inte fråga bara om att inget är strömförande nu utan om att inget ska bli strömförande den dag som en isolering blir skadad/sliten av något skäl t.ex.
 
Hej! Menar du "sockerbiten" i bild? Det är det ända nu som inte har krympslang runt sig men har kört ett par varv med eltejp.

Jag kanske kör dessa istället:

Krympslang-vattentät vit [20-661] - signalsidan.se

Gillar att metallen smälter ut och binder samtidigt som det krymps runtom
 
P pixellegolas skrev:
Menar du "sockerbiten" i bild? Det är det ända nu som inte har krympslang runt sig men har kört ett par varv med eltejp.
Kan du inte få till en hel obruten sladd så du slipper sockerbiten för ärligt talat tycker jag det känns väldigt fel att renovera en lampa men ändå ha en sockerbitsskarv på det där sättet.

Med reservation för att jag eventuellt missförstår bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.