Då jag pluggade i Linköping för 20 år sedan tog ett studendrivet café (Baljan) fram en lösning för att köpa kaffe med RFID, de anlitade ett gäng medicinstudenter och satt och chippade folk i caféet, sen var det bara att blippa sin kaffe :)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Det finns en programmerare/duplicator för rfid på Amazon för 250kr och det följer med fem programmerbara tags, så det behövs inga köttyxor.

Om man vill förhindra kopiering är det ju lite svårt att typ placera handen i en plåtlåda. (Har ingen koll på vad som förhindrar rfid från att kunna avläsas)
En del chip kan kopieras med en mobiltelefon eller en liten enhet i fickan men så är det även för trådlösa bilnycklar eller ditt bankkort med blip.
 
Redigerat:
Vad har du för nytta av informationen du kopierar från nyckeln eller bankkortet?
 
useless useless skrev:
Vad har du för nytta av informationen du kopierar från nyckeln eller bankkortet?
Många "tagglås" är ganska dumma och bryr sig egentligen bara om att ett statiskt ID-nummer som taggen skickar ut matchar med dess databas. Ingen säkerhet eller skydd mot kopiering.

Bankkort kan också "kopieras", men det går inte att använda mer än 1 gång för att "blippa", eftersom de därefter är i otakt - jag antar att inte inte tänkte på att skimma kortnummer, utan just blippdelen?
 
AndersPS AndersPS skrev:
Många "tagglås" är ganska dumma och bryr sig egentligen bara om att ett statiskt ID-nummer som taggen skickar ut matchar med dess databas. Ingen säkerhet eller skydd mot kopiering.
Ja, men min fråga gällde just bilnycklar och bankkort. Där har man ingen större nytta av "gammal" information.
För att det ska lyckas måste man använda informationen direkt när man läser av den. T ex genom att läsa av bilnyckeln i jackfickan i hallen och i realtid sända id't till en rfid-sändare en kumpan har bredvid bilen.
 
useless useless skrev:
Ja, men min fråga gällde just bilnycklar och bankkort. Där har man ingen större nytta av "gammal" information.
För att det ska lyckas måste man använda informationen direkt när man läser av den. T ex genom att läsa av bilnyckeln i jackfickan i hallen och i realtid sända id't till en rfid-sändare en kumpan har bredvid bilen.
Beroende på typ av bilnyckel finns det ingen tidskod, äldre bilar som fortfarande finns på marknaden kan till och med ha statiska koder fortfarande. Det finns dörrlås som bland annat används av hemtjänst som öppnas med hjälp av statiska IR-signaler, jag testade själv att klona dessa med en telefon och det funkade finfint. Leverantörens garantier om att det är "kopieringsskyddat" var inte värt så mycket...

Men det sagt, det finns mycket som inte borde gå att göra som trots allt går att göra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Är det inte rätt enkelt för en förbipasserande att fiska upp identifieringsdata från personens rfid-tagg när man är i närheten av personen i en kö etc, sedan replikera detta med lämplig utrustning?
 
TRJBerg
H Harald Blåtumme skrev:
Är det inte rätt enkelt för en förbipasserande att fiska upp identifieringsdata från personens rfid-tagg när man är i närheten av personen i en kö etc, sedan replikera detta med lämplig utrustning?
Då måste man veta om att en viss person har det. Om jag skaffade det skulle jag inte tala om det för kreti o pleti. Och jag har inget så värdefullt att någon skulle orka att försöka replikera det. Enklare i så fall att bryta upp dörren med en stor skruvmejsel eller liten kofot.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Är det inte rätt enkelt för en förbipasserande att fiska upp identifieringsdata från personens rfid-tagg när man är i närheten av personen i en kö etc, sedan replikera detta med lämplig utrustning?
Att någon skulle ta sig an att anskaffa all den utrustning som krävs och sedan skimma
personen för att uppnå något som en tegelsten genom ett fönster kan uppnå får väll ändå anses osannolikt.
 
  • Gilla
bruka
  • Laddar…
lärjungen
Smidigt tills man skall be nån att vattna blommorna medan man är på semester. :thinking:
 
N Njoyh skrev:
Att någon skulle ta sig an att anskaffa all den utrustning som krävs och sedan skimma
personen för att uppnå något som en tegelsten genom ett fönster kan uppnå får väll ändå anses osannolikt.
all utrustning? Det handlar om grejor för några hundralappar. Som fungerar på en stor mängd av lås. Inte speciellt krångligt eller dyrt.
 
N Njoyh skrev:
Att någon skulle ta sig an att anskaffa all den utrustning som krävs och sedan skimma
personen för att uppnå något som en tegelsten genom ett fönster kan uppnå får väll ändå anses osannolikt.
Ja varför dyrkas egentligen lås upp alls om man kan bryta upp dörrar??
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
TRJBerg
elpaco elpaco skrev:
Ja varför dyrkas egentligen lås upp alls om man kan bryta upp dörrar??
I "vardagsinbrott" är det nog regel att man bryter upp, snarare än att man försöker dyrka upp låset.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
I "vardagsinbrott" är det nog regel att man bryter upp, snarare än att man försöker dyrka upp låset.
Men nu pratar vi väl om inbrott i allmänhet? Det bästa brottet är ju det där de drabbade inte inser det. Att blippa sig in utan spår borde vara enkelt smidigt och minska risken för att någon upptäcker dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.