Är det inte bättre med låsskruvar? :thinking:
 
Litengubbe Litengubbe skrev:
[bild]
Så här sitter min. Plywood bakom, inga problem enligt elektrikern...
Kolla gärna i manualen men jag tror att SMA ska sitta på icke brännbart material, tex mineritskiva/tegel/betong etc.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Kolla gärna i manualen men jag tror att SMA ska sitta på icke brännbart material, tex mineritskiva/tegel/betong etc.
https://manuals.sma.de/STP8-10-3AV-40/sv-SE/391431051.html
Verkar inte vara det brännbara i första hand utan snarare att det kan uppstå vibrationer. Den är installerad av behörigt folk så jag tänker att de läst manualen.
 
useless useless skrev:
Är det inte bättre med låsskruvar? :thinking:
Skulle säkert fungera också.
 
Litengubbe Litengubbe skrev:
[länk]
Verkar inte vara det brännbara i första hand utan snarare att det kan uppstå vibrationer. Den är installerad av behörigt folk så jag tänker att de läst manualen.
Du verkar ha rätt, skönt.

Men att behörigt folk läser och sen gör rätt kan nog diskuteras:p
 
  • Haha
  • Gilla
Per Stenvall och 2 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Du verkar ha rätt, skönt.

Men att behörigt folk läser och sen gör rätt kan nog diskuteras:p
I dessa tider görs nog tyvärr det som går fortast och troligen billigast om inte beställare står och övervakar montör/elektriker och kan hänvisa till att hen gör fel mot vad som står i någon installationshandledning
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
M mortimer skrev:
I dessa tider görs nog tyvärr det som går fortast och troligen billigast om inte beställare står och övervakar montör/elektriker och kan hänvisa till att hen gör fel mot vad som står i någon installationshandledning
Jag är övertygad om att det finns väldigt bra firmor som vill och kan göra rätt. (y)
 
tttomten tttomten skrev:
Jag är övertygad om att det finns väldigt bra firmor som vill och kan göra rätt. (y)
Finns säkert en del av de också ja. Hur stor andel tro av totalen av installatörer, 50/50 tro ?
 
tttomten tttomten skrev:
Kolla gärna i manualen men jag tror att SMA ska sitta på icke brännbart material, tex mineritskiva/tegel/betong etc.
Det vore oerhört märkligt om komplett utrustning av den typen skulle ställa krav på underlaget av brandskyddsskäl. Intressant om någon vet om såna exempel.
 
F
useless useless skrev:
Sätt en plywoodskiva eller liknande på väggen så den sitter i minst två reglar. Sen kan du skruva upp växelriktaren och tillhörande prylar på valfri plats på skivan.
O olsjo skrev:
Tack, men fästhålen är väl inte 60cm isär? Ett annat alternativ kanske är att regla horisontellt invändigt mellan två vertikala reglar bakom gipsväggen?

Min är 20 0-3M light, men det lär väl se likadant ut som på din.
Ja, precis. En bra plywood på minst 12mm mellan minst två stående reglar men med fördel några till och sen en 6mm renoveringsgips på den som ”brandskydd”.
 
GK100 GK100 skrev:
Det vore oerhört märkligt om komplett utrustning av den typen skulle ställa krav på underlaget av brandskyddsskäl. Intressant om någon vet om såna exempel.
Se bifogat urklipp från Fronius monteringsanvisning, vet inte om det var något sådant du menade?
 
  • Installationsinstruktioner för växelriktare; felaktiga positioner och miljökrav specificeras på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
TRJBerg
B Boxer63 skrev:
Se bifogat urklipp från Fronius monteringsanvisning, vet inte om det var något sådant du menade?
"icke brännbart", då utgår ju träfasad. Så den måste monteras på metallplåt eller metallstolpe? Eller stenfasad?
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
Det är min tolkning av det hela. Valde att sätta växelriktaren på en putsad hålstensvägg, mest för att det var en passande placering inomhus. Skiljer säkert mellan tillverkarna, men en plåt eller Cembritskiva är nog det enklaste att sätta bakom för att uppnå kravet.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
En bild glömde jag...
 
  • Elcentral med öppen front, säkringar synliga, ovanför en upplyst taklampa, på en vitmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
TRJBerg TRJBerg skrev:
"icke brännbart", då utgår ju träfasad. Så den måste monteras på metallplåt eller metallstolpe? Eller stenfasad?
Det är det som är det fina med gipsskivor :)
 
  • Gilla
Raecer11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.