Nedslående säkerhet när Sveriges forskningsinstitut testade nyckelskåps motståndskraft mot uppbrytning och forcering.

Du kan läsa artikeln här: Nyckelskåp ger falsk säkerhet
 
Nu talar jag för mig själv, men dessa är inte menade som ett inbrottsskydd. Det är ett lite säkrare alternativ till att lägga nycklarna under blomkrukan. Nyckelskåpet måste fortfarande skruvas fast på en någorlunda dold plats för att hindra spontana inbrott. Får du besök av en inbrottstjuv som planerat sitt besök så är det ju enkelt att komma in i huset genom valfritt fönster eller liknande ändå. Jag känner äkta säkerhet med mitt veka nyckelskåp :)
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Z Zachtionman skrev:
Nu talar jag för mig själv, men dessa är inte menade som ett inbrottsskydd. Det är ett lite säkrare alternativ till att lägga nycklarna under blomkrukan. Nyckelskåpet måste fortfarande skruvas fast på en någorlunda dold plats för att hindra spontana inbrott. Får du besök av en inbrottstjuv som planerat sitt besök så är det ju enkelt att komma in i huset genom valfritt fönster eller liknande ändå. Jag känner äkta säkerhet med mitt veka nyckelskåp :)
Är lite på samma nivå där, skalskyddet på en villa är väl oftast lite så där som ett knähögt staket, det ska markera skillnaden mellan mitt och ditt. När vi köpte huset så stod det att det fanns 8 nycklar (vilket jag tyckte lät mycket) men vid tillträde fick vi 12 "vi hittade några till". Nu har jag förlagt 9 av dem ;) men hoppas att det i alla fall är på insidan av huset =) (Och nej jag har inte tappat dem en och en utan knippen med de vi inte använder).
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Abusgömman öppnar man på mindre än en minut med en stark ficklampa.
HMF-skåpet öppnar man på 5 sekunder med en potatis...
 
  • Gilla
  • Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
De borde låta Lockpickinglawyer testa dessa istället. De här testarna har antingen sönder skåpen eller tar evigheter på sig.
 
  • Gilla
  • Älska
Mats och 4 till
  • Laddar…
@
Nyckelskåp? Vem använder sådana? Känns som något som användes för 20 år sedan.... Om ens då ;)
 
Det är en stor skillnad på olika nyckelskåp.
En del är certifierade säkerhetsskåp enligt SSF 3492 det finns även bra icke certifierade nyckelskåp, sedan finns det nyckelskåp som inte alls är stöldsäkra som de i artikeln.
Skumpe Skumpe skrev:
De borde låta Lockpickinglawyer testa dessa istället. De här testarna har antingen sönder skåpen eller tar evigheter på sig.
Det är lätt att öppna dessa skåpen utan att förstöra något men jag tror att en obehörig mer sannolikt använder verktyg som skruvmejsel eller kofot vid forcering.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Nyckelskåp? Vem använder sådana? Känns som något som användes för 20 år sedan.... Om ens då ;)
Metallskåp kan vara bra att stänga in sina bilnycklar i så att de inte går att kopiera trådlöst med diverse sniffing SW. Den risken är nog större än att få inbrott och bli av med sina fysiska nycklar.
 
Cheesen
Vi har en sådan där Abus som testades.. jag öppnade den i beckmörker, med bara enkel kunskap om hur kodlås fungerar, på under två minuter. Man behöver inte bryta loss nyckelgömman och förstöra dom för att ta sig in snabbt, och det vet tjuven.
Min fd chef satte upp en liknande nyckelgömma utanför kontoret och den blev inte heller använd sedan jag öppnade den utan att ha fått någon kod på bara några minuter. (Då anväde jag en cocacolaburk och gjorde ett shims då det var ett lite bättre lås än vårt ABUS)
Grejen med nyckelgömma är att den måste gömmas väl för att fungera, och håller endast katter, hundar och små barn från att ta med sig nyckeln.
 
Man kan nog lika gärna gömma nyckeln i något ostädat förråd på tomten?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
1 123abc skrev:
Det är en stor skillnad på olika nyckelskåp.
En del är certifierade säkerhetsskåp enligt SSF 3492 det finns även bra icke certifierade nyckelskåp, sedan finns det nyckelskåp som inte alls är stöldsäkra som de i artikeln.

Det är lätt att öppna dessa skåpen utan att förstöra något men jag tror att en obehörig mer sannolikt använder verktyg som skruvmejsel eller kofot vid forcering.
Kanske. Men dessa kan öppnas utan att förstöra med nästan vad som helst. Jag gissar att flera av dom går att öppna med ett lätt slag eller en bit folie från en läskburk. Du borde kolla kanalen jag nämnde. Han är en av de duktigaste i världen på att öppna lås. Man kan inte sluta titta heller. Jag kan inte förklara vad det är som gör det så tilltalande.
 
Vi har ett sånt där nyckelskåp sedan länge men inbrottstjuvarna tyckte det var enklare att plocka ut en fönsterkassett istället för att bryta skåpet.
 
  • Haha
Borgir
  • Laddar…
Så om jag fattar saken rätt är det själva låsmekanismen som är akilleshälen, inte själva lådkonstruktionen. Alla skåp ser ju ganska robusta ut. Borde vara svårt att kunna bända upp en dörr eller annat med en liten skruvmejsel eller morakniv. Visst, bankar man tillräckligt mycket med en storslägga går väl skåpen till slut sönder, men då har man nog dragit till sig mer uppmärksam än vad man ville.

Jag kan inget om att dyrka lås som många andra, hade antagligen bräckt loss skåpet från väggen med ett koben och sen tagit med mig det till en skogsväg och skurit upp låsblecket eller dörren med en batteridriven vinkelslip.

/S
 
  • Gilla
Arturo Rubio
  • Laddar…
Vi ha ett på landstället för att lämna ut nycklar till hyresgäster. Skulle jag ha ett sånt i villan hemma Skulle jag gömma den nånstans
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.