Lönar det sig att ha nattsänkning om man kör pellets eller tar höjningen av tempen på dagen ut ev förtjänst?
Har automatisk shunt som jobbar mot innetemp med nattsänk möjlighet.
Temp är 20 grader på dagen och 18 på natten.
Värmer 92 kvm.
 
Om du inte har ett hus med väldigt låg värmetröghet så kommer skillnaden att bli mycket liten.
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Tror som Daniel att skillnaden är marginell, det du borde tjäna mest på är att sänka panntemp då ingen behöver varmvatten till tex dusch eller handdisk.
så om ni duschar på morgonen skulle du kunna minska panntempen till tidig morgon dagen efter men fortfarande klara värmen. Är dock inte programmerbart?
 
tttomten tttomten skrev:
Tror som Daniel att skillnaden är marginell, det du borde tjäna mest på är att sänka panntemp då ingen behöver varmvatten till tex dusch eller handdisk.
så om ni duschar på morgonen skulle du kunna minska panntempen till tidig morgon dagen efter men fortfarande klara värmen. Är dock inte programmerbart?
Mja det blir ju lite samma sak. Minskar jag inomhustempen minskar ju även energiåtgången för pannan. Tror i så fall att metoderna tar ut varann energimässigt. Jag har ingen automatik på panntemp. Funderar däremot på att bygga en.

En annan fråga när vi ändå håller på: Tjänar man mågot på att sätta in shuntautomatik som styrs med inomhustemp?
tttomten tttomten skrev:
Tror som Daniel att skillnaden är marginell, det du borde tjäna mest på är att sänka panntemp då ingen behöver varmvatten till tex dusch eller handdisk.
så om ni duschar på morgonen skulle du kunna minska panntempen till tidig morgon dagen efter men fortfarande klara värmen. Är dock inte programmerbart?
D Daniel 109 skrev:
Om du inte har ett hus med väldigt låg värmetröghet så kommer skillnaden att bli mycket liten.
 
B
"En annan fråga när vi ändå håller på: Tjänar man mågot på att sätta in shuntautomatik som styrs med inomhustemp?"

Ca 5% per grad som du sänker inomhustemperaturen. Så har du en kasst inreglerad shunt och dåliga termostater på elementen, och i snitt har 2-3c för varmt inne finns det pengar att spara. Men om din nuvarande inomhustemp är nära din önskade temp I genomsnitt finns just inget att spara på att shunten styr ner framtempen.

Jag har lite dåliga termostater och braskamin med täljsten. Då är det bra om shunten styr ner framtempen när man eldar i braskaminen.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Jag har faktiskt aldrig förstått logiken med nattsänkning. Man ska då sänka temperaturen då folk är i huset och det är som kallast ute, sedan höja dagtid då man är i skola och på jobb och solen ofta värmer på. Om något så skulle jag säga dagsänkning - vad har jag missat?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
B
N Nikorasu skrev:
Jag har faktiskt aldrig förstått logiken med nattsänkning. Man ska då sänka temperaturen då folk är i huset och det är som kallast ute, sedan höja dagtid då man är i skola och på jobb och solen ofta värmer på. Om något så skulle jag säga dagsänkning - vad har jag missat?
Håller med. Dessutom tycker jag det är skönt med lite varmare temp på morgonen när man kliver upp ur sängen...

Har man värmepump och timpris är det verkligen rätt ekonomiskt att dagsänka lite i de flesta fall (kanske inte alltid, med tanke på risk för elpatron) och försöka flytta elförbrukning till natten.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Håller med. Dessutom tycker jag det är skönt med lite varmare temp på morgonen när man kliver upp ur sängen...

Har man värmepump och timpris är det verkligen rätt ekonomiskt att dagsänka lite i de flesta fall (kanske inte alltid, med tanke på risk för elpatron) och försöka flytta elförbrukning till natten.
Det finns ingen anledning att ha "normal" temp när man ligger i snarkofagen. Men du/ni har nog en poäng i att vinsten blir liten med nattsänkning.

En automatisk shunt ser jag som ren bekvämlighet då den anpassar shuntpådraget efter husets värmebehov. Rent tekniskt går det givetvis att göra manuellt.
Jag har ett bra injusterat system som håller den temp, mellan 19,5 - 20,5 beroende på radiarortermostaternas tröghet. Jag rör aldrig radiatorerna utan justerar med shunten.
Dagsänkning är inte aktuell du jag/vi har uppnått den eviga semestern. Vi är hemma på dagarna.
 
B BSOD skrev:
Håller med. Dessutom tycker jag det är skönt med lite varmare temp på morgonen när man kliver upp ur sängen...

Har man värmepump och timpris är det verkligen rätt ekonomiskt att dagsänka lite i de flesta fall (kanske inte alltid, med tanke på risk för elpatron) och försöka flytta elförbrukning till natten.
En sak till när vi ändå håller på.
Är det inte meningen att radiatorventilerna ska vara fullt öppna om man kör med automatisk shunt?
Såg ett klipp på nätet där en slik installerades och man öppnade radiatorerna fullt.
 
N Nikorasu skrev:
Jag har faktiskt aldrig förstått logiken med nattsänkning. Man ska då sänka temperaturen då folk är i huset och det är som kallast ute, sedan höja dagtid då man är i skola och på jobb och solen ofta värmer på. Om något så skulle jag säga dagsänkning - vad har jag missat?
Man sover bättre när det är svalt, många öppnar fönstren och vädrar av den anledningen. Jag har satt sänkning från kl18 så är det varmt medan man nattar ungarna och sen svalare när vi går och lägger oss. Börjar höja från 5 för att det inte ska vara kallt på morgonen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
B
G Guzzen1 skrev:
En sak till när vi ändå håller på.
Är det inte meningen att radiatorventilerna ska vara fullt öppna om man kör med automatisk shunt?
Såg ett klipp på nätet där en slik installerades och man öppnade radiatorerna fullt.
Jo generellt ska det vara så. Framförallt om man har vp är det viktigt med höga flöden och låga delta T. Men det finns undantag. Vi har några feldimensionerade element. Det blir ca 25C i några rum om man ställer upp termostaten fullt i de rummen, så där måste termostaten styra. Ställer jag ner framtempen så blir det för kallt i andra delar av huset.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jo generellt ska det vara så. Framförallt om man har vp är det viktigt med höga flöden och låga delta T. Men det finns undantag. Vi har några feldimensionerade element. Det blir ca 25C i några rum om man ställer upp termostaten fullt i de rummen, så där måste termostaten styra. Ställer jag ner framtempen så blir det för kallt i andra delar av huset.
På tal om delta T. Jag har ett högtempsystem men behöver sällan gå över 45 grader i framledningstemp. Delta T brukar hamna på 5-10 grader beroende på hur mycket värme radiatorerna behöver släppa ifrån sig.
Vad är ett vettigt delta T om man har högtempsystem. Ska man sträva efter att köra så hög temp som möjligt i ett sådant system. Läste på en tekniksida att ett högtemp ska ha 55 grader framtemp vid 0 grader ute.
 
B
Har du pellets så vinner du inget direkt på att hålla nere framtemp, och köra med låg delta T. I teorin är det väl snarare hög framtemp och hög delta T som blir bättre för dig, om du vill spara några W på cirkulationspumpen. Men är tempen inne jämn, och du inte har oljud i elementen skulle jag inte justera så mycket.
 
Jag trodde nattsänkning var till för att man vill sova lite svalare?
Det sägs ju att människan sover bäst i 18°C.
Värmer själv med gratis ved och sänker 2°C på natten.
 
B BSOD skrev:
Har du pellets så vinner du inget direkt på att hålla nere framtemp, och köra med låg delta T. I teorin är det väl snarare hög framtemp och hög delta T som blir bättre för dig, om du vill spara några W på cirkulationspumpen. Men är tempen inne jämn, och du inte har oljud i elementen skulle jag inte justera så mycket.
Jämn och bra temp. Dock ett element som låter lite.
Jag har iofs lekt lite med förinställningarna på radiatorventilerna och tycker att det funkar bra. Men det kan ju vara som du säger att öka framtemp och kanske sänka pumpvarvtal. Går på mellanvarv nu.

Jag är mera ute efter att spara pellets än några få watt på cirkpumpen.
Jag ställde ner radiatorventilerna (Danfoss) på 3 eller 4 men det kanske är bättre att köra på (N) fullt öppet och öka framtemp och sätta pumpen på 1 och därmed få lugnare flöde i pannan.
Jag har inte acktank utan allt sitter i pannan. Lite i minsta laget 145 liter bara och en värmeväxlare till tappvarmvatten. Allt fungerar bra men bra kan bli bättre. Så alla tips mottages tacksamt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.