O
Får upp paneler i dagarna. Inte bestämt var jag ska sätta växelriktaren. Bäst hade varit i garaget men där är det bara gipsväggar och den är ju rejält tung.
Montören rekommenderade på garagets träfasad precis under/bredvid elskåpet. Det är nordostläge och dessutom skyddar bostadshuset mot den lilla morgonsol som skulle nå den, så bra ur den synpunkten. Under ett takutsprång så inga mängder regn.

Men jag nojar lite över stöldrisk med att ha den ute. Kan man göra något för att minska den? Tänker typ någon anordning/balk med lås som fästs ”runt” den.
Får inte upp något när jag googlar som indikerar att stölder av växelriktare är ett utbrett problem, men den kostar ju ändå några tusenlappar och känns ganska lättstulen om den bara sitta utomhus.

Vad hade det funnits för alternativ för att ha den i garaget? Räcker några mollyplugg? Regla upp invändigt över gipset mellan väggreglarna för att ha något fastare att sätta den på? Går den att placera på golvet på något sätt (betongplatta) för att slippa infästningen mot gips?
Jag läste även på en växelriktare av annat märke att montering på gips är förbjuden pga vibrationer som uppstår. Tror det var SMA. Min kommer vara Fronius.
 
O olsjo skrev:
Regla upp invändigt över gipset mellan väggreglarna för att ha något fastare att sätta den p
Ja. Eller en skiva i ett bättre material.
 
oisjo,

Du har väl vertikala reglar bakom gipsskivorna i garaget? Troligen med mellanrum 60cm.
Skruva med franskskruv i dem, ca M8xca40, det gjorde vi. Vi har Fronius Symo 15-0-3-M och på Fronius bakstycket ser du ju att det finna väldigt många hål att välja för att fästa i väggen.
Det är bättre för växelriktarens livslängd att ha den i jämnare omgivningstemperatur inne i garaget. Dessutom på köpet mycket bättre skyddad från Herr Långfinger. Montera den inne i garaget!
 
Fronius Symo bakstycket(väggfäste) ser ut så här. Många fästhål som synes.
 
  • Tom distributionspanel öppen, väntar på installation av elektriska komponenter, kablage, på golv eller fordonsinteriör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
A Arnodt skrev:
Fronius Symo bakstycket(väggfäste) ser ut så här. Många fästhål som synes.
Tack, men fästhålen är väl inte 60cm isär? Ett annat alternativ kanske är att regla horisontellt invändigt mellan två vertikala reglar bakom gipsväggen?

Min är 20 0-3M light, men det lär väl se likadant ut som på din.
 
  • Gilla
Lofar
  • Laddar…
O
På SolarEdge monteringsanvisningar står följande:
Svensk text om montageinstruktioner för en växelriktare, undvik solstrålning.

Låter som att den går att fästa på ett ganska smalt område med andra ord, så egentligen borde det räcka att hitta en regel bakom gipsväggen att fästa i? Alternativt som sagt fästa en vertikal regel i bakomstående regel, och hänga upp den i?
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Om din växelriktare ser likadan ut på baksidan som den som visas ovan. Så tror jag inte att det är så lämpligt att regla ut fästet eftersom det saknas baksida där anslutningarna sitter på boxen. Vilket skulle öka risken att någon får in fingrar och komma åt spänningsförande delar. En hel skiva bakom växelriktaren som skruvas till reglarna är en bättre lösning.

Edit: Ser nu att det är nog inte baksidan som man ser utan man ser nog baksidan från insidan.... Så det kanske inte är något bekymmer med "isoleringen" för att komma åt spänningsförande delar. Men jag tycker ändå att en hel skiva är en bättre lösning.
 
  • Gilla
Alsnic och 1 till
  • Laddar…
Fronius Symo 20 kW väger väl ca 47 kg. Så här ser bakstycket ut på en Fronius Symo 20.0-3-M, light versionen ser väl likadant ut.
 
  • En öppen installationsdosa för el med märkningar för gipsexpander och franskskruv, samt regel för struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
O
A Arnodt skrev:
Fronius Symo 20 kW väger väl ca 47 kg. Så här ser bakstycket ut på en Fronius Symo 20.0-3-M, light versionen ser väl likadant ut.
Ser lovande ut, tack!
 
Sätt en plywoodskiva eller liknande på väggen så den sitter i minst två reglar. Sen kan du skruva upp växelriktaren och tillhörande prylar på valfri plats på skivan.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sätt en plywoodskiva eller liknande på väggen så den sitter i minst två reglar. Sen kan du skruva upp växelriktaren och tillhörande prylar på valfri plats på skivan.
Tillåtet ur brandskyddsynpunkt att fästa mot plywood ?

Bör finnas bra brandklassade byggskivor som tål den vikten.
Hade också alla dagar om året valt att sätta den i garaget. Det är där min kommer landa iallafall.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Elskåp och en blå SMA Sunny Tripower solcellsinverter på en vägg med kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här sitter min. Plywood bakom, inga problem enligt elektrikern...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Litengubbe Litengubbe skrev:
[bild]
Så här sitter min. Plywood bakom, inga problem enligt elektrikern...
Ser ut som en fin solkraftsinstallation med kvalitetsväxelriktare
 
  • Gilla
Litengubbe
  • Laddar…
J jannesspånodamm skrev:
Hur har ni stöldskyddat panelerna?
Låsbultar ?;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.