Jag kör dubbla pumpar där reservoarpumpen styrs med en modifierad H-tronic. Resevpumpen kan styras av både H-tronic och mobilen (via en fibaropuck).
 
  • Svartvit bild av en övervakningskamera inne i en ventilationskanal eller tunnel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
Funkar kanon, använt i 2-3 år nu

Har du 3000 modellen med 1 eller två givare? Funderar på att köpa en sådan med 2 givare och sätta dessa på ett långt alurör eller fästa dom med stripes på pumphuset. Sätter flottören på pumpen i onläge hela tiden och låter givarna fr H-tronic styr lägsta nivå och högsta.
 
Jag har den med två givare. Satte givarna på ett VP-rör. Sen är det bara justera tills du hittar en bra nivå. Sätt inte givarna på pumphuset då blir det bara jobbigt att justera in en bra nivå. VP röret fästa jag med vanliga clip på sidan av röret.

Vill du styra pumpen med en smart puck kan du följa den här tråden:

https://www.byggahus.se/forum/threads/styra-pump.358095/page-3
 
Redigerat:
D Derbyboy skrev:
Jag har den med två givare. Satte givarna på ett VP-rör. Sen är det bara justera tills du hittar en bra nivå. Sätt inte givarna på pumphuset då blir det bara jobbigt att justera in en bra nivå. VP röret fästa jag med vanliga clip på sidan av röret.

Vill du styra pumpen med en smart puck kan du följa den här tråden:

[länk]
Ok, fäste du givarna på vpröret med stripes? Har du 3000 modellen med ed två vita givare? Vart köpte du HTronic enheten.
 
Jag har haft båda givarna. Först hade jag de vita sen de svarta. Fick byta då jag klantade mig och drog sönder en av sladdarna. Beställde från Conrad.

Fästa först med stripe och sen när det va bra nivå så tejpade jag med vanlig eltejp.
 
D Derbyboy skrev:
Jag har haft båda givarna. Först hade jag de vita sen de svarta. Fick byta då jag klantade mig och drog sönder en av sladdarna. Beställde från Conrad.

Fästa först med stripe och sen när det va bra nivå så tejpade jag med vanlig eltejp.
Har nu beställt en H-tronic 3000 plus (2 givare) till min nuvarande på (Grundvattenpump, Dräneringspump DP3GW, a-collection) Där flottören fungerar i bland och ibland inte. Låser pumpflottören i alltid startläge med hjlp av stripes och låter H-trocen göra jobbet. Tänkte även eventuellt beställa en pump med inre flottör likt denna som extra pump (Dränkbar smutsvattenpump NOWAX by Ebara TPNS 500). Någon som har erfarenhet av en med inre flottör likt denna? Har inget järn i vattnet så detta skall inte vara ett problem.
 
I mitt fall så var det en Grundfos med flottörrör (dvs inte vippa eller flöte) som strulade. 1 på 100 så fastnade flottören. Den va sprillans ny och vattnet är relativt rent.
 
D Derbyboy skrev:
I mitt fall så var det en Grundfos med flottörrör (dvs inte vippa eller flöte) som strulade. 1 på 100 så fastnade flottören. Den va sprillans ny och vattnet är relativt rent.
Ok och nu med H-tronic så fungerar ditt 100 av 100 gånger?

Hur har du gjort för att inte pumpvippan, flottör, flottörröret inte skall påverka H-tronic utan alltid vara i on-läge?
 
Jag kör H-tronic på en Grundfos KP150 med boj (upptejpad, dvs alltid på) och den startar när min huvudpump inte går igång. Jag har alltså satt ena sensorn något högre än nivån där huvudpumpen går igång.

Min huvudpump är en Grundfos KP250 med flottörrör. Den fungerar nu kanske 999/1000 gånger men det beror antagligen på att jag har ett inlopp (högre upp) i brunnen med pumpvatten från en annan pumpbrun. Det innebär att när den andra brunnen pumpar in vatten så översköljs huvudpumpen med vatten. Det har gjort att den inte har fastnat på 2-3 år.

Jag motionerar min sekundära pump (med H-tronic) ibland genom att stänga av strömmen till min huvudpump och fylla brunnen med vatten alt så gör jag det när det regnar.

Allt funkar klockrent.
 
Redigerat:
Jag har även en helt extern flottör kopplad till en Shelly uni som ger mig en pushnotis när vattennivån stigit över startnivån för huvudpumpen. Jag kan då gå in på kameran och kika så att reservpumpen går igång när vattennivån stigit ytterligare (dvs över startnivån för reservpunkten).

Har för mig att det kanske hände för något år sedan.

Det va jäkligt meckigt att få allt att fungera men nu har jag som sagt inte gjort något de senaste åren.
 
D Derbyboy skrev:
Jag kör H-tronic på en Grundfos KP150 med boj (upptejpad, dvs alltid på) och den startar när min huvudpump inte går igång. Jag har alltså satt ena sensorn något högre än nivån där huvudpumpen går igång.

Min huvudpump är en Grundfos KP250 med flottörrör. Den fungerar nu 100/100 gånger men det beror antagligen på att jag har ett inlopp (högre upp) i brunnen med pumpvatten från en annan pumpbrun. Det innebär att när den andra brunnen pumpar in vatten så översköljs huvudpumpen med vatten. Det har gjort att den inte har fastnat på 2-3 år.

Jag motionerar min sekundära pump (med H-tronic) ibland genom att stänga av strömmen till min huvudpump och fylla brunnen med vatten alt så gör jag det när det regnar.

Allt funkar klockrent.
Så bra, tack!

Min tanke är att enbart ha en pump med uppstripad flottör. Kommer använda H-tronic med min o maxgivare fäst på VPrör (ditt tips). Hoppas det fungerat bättre den inbyggda pumpflottören.
 
Jag har en ABS (fd Sulzer) Robusta 300 WTS med inbyggd flottör i pumpgrop i källaren (350 mm i diameter). Har fungerat fint i snart tio år.

Som övervakning har jag en Aqara power plug så att jag kan se när den kör, samt en modifierad Aqara läckagesensor där jag monterat en 1,5 m lång TP-kabel som hänger ner i pumpgropen och larmar om vattennivån stiger ovanför pumpen.
 
  • Gilla
dreamie007
  • Laddar…
V Vandgu68 skrev:
Så bra, tack!

Min tanke är att enbart ha en pump med uppstripad flottör. Kommer använda H-tronic med min o maxgivare fäst på VPrör (ditt tips). Hoppas det fungerat bättre den inbyggda pumpflottören.
hur har det gått?
Har du möjligtvis länkar till inköpt material?
 
G Gunnar Johansson69 skrev:
Jag har en ABS (fd Sulzer) Robusta 300 WTS med inbyggd flottör i pumpgrop i källaren (350 mm i diameter). Har fungerat fint i snart tio år.

Som övervakning har jag en Aqara power plug så att jag kan se när den kör, samt en modifierad Aqara läckagesensor där jag monterat en 1,5 m lång TP-kabel som hänger ner i pumpgropen och larmar om vattennivån stiger ovanför pumpen.
vilken Aqaba läcksensor är det, hur modifierade du den?
 
D Derbyboy skrev:
vilken Aqaba läcksensor är det, hur modifierade du den?
Aqara Läckagesensor heter den.

https://www.kjell.com/se/varumarken...kning/vattenlarm/aqara-lackagedetektor-p51359

Under finns två skruvar, det är när de får kontakt med varandra (mha vatten) som den larmar. Men genom att lossa på skruvarna kan man ansluta koppartrådar under. Genom att sedan behålla isoleringen runt kablarna förutom i toppen kan man få en hängande kabel i en brunn som larmar om vattennivån stiger upp till en viss nivå.

Jag använde en vanlig cat6-kabel jag hade hemma.
 
  • Hand håller en Aqara vattenläckagesensor upp och ner med synliga trådar och köksbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.