tveksamt tveksamt skrev:
Då är ju frågan, kommer du att informera om detta i prospekt/frågelista eller förväntar du dig att köparen förstår det självmant eller ställer frågan om just denna lampa?
Då jag inte köper och säljer hus till vardags kommer jag att ta upp det med mäklaren och fråga vad denne anser är bästa sätt. Montera ner innan visning, sätta en postitlapp på vid visning, lägga in i annonsen osv. Ingen aning, men det tar man ju reda på.

Nu hör det väl inte heller till vanligheten att fast monterad utrustning tas med, det måste ju rimligtvis röra sig om specialfall. Det är nog knappast någon som bär med sig spegelskåpet i badrummet eller lysrörsarmaturerna i garaget.

/S
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Så här såg det ut. Eller rättare sagt, ser det ut nu efter att jag hjälpt dem och mätt upp vad som är vad och ersatt den tillfälliga tejpen med lika tillfälliga wago.

[bild]
Skandal!!!
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast inte heller detta duger egentligen då enkelisolerad FK är åtkomlig. Trots att den sitter på hög höjd och trots att det ser ut så "överallt" och trots att jag tycker det är helt normalt. :oops:
Intressant citering…
 
tveksamt tveksamt skrev:
Intressant citering…
Hur menar du?

Edit. Nu ser jag. Vet i tusan vad som hänt där. Sorry @tveksamt det är @blackarrow jag citerar men något blev fel. :oops:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur menar du?
Visa mig gärna var jag har skrivit sådär:

Skärmdump av forumdiskussion, med inlägg från användare om elinstallation, användarprofil med Mario-ikon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Jag förstår att något fel har blivit galet, jag tror inte det är en medveten felcitering.) ;)
 
tveksamt tveksamt skrev:
Visa mig gärna var jag har skrivit sådär:
Nej något blev fel. Se mitt editerade #139. Sorry igen!
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej något blev fel. Se mitt editerade #139. Sorry igen!
No worries! :p
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag har en kompis som flyttade in i ett hus och upptäckte att eluttagen och strömställare var borta. Trådarna hängandes ut. Eller rättare sagt städarna som flyttstädade upptäckte det.

Enligt säljaren borde han ha förstått att så fina designade uttag självklart inte ingår vid en försäljning.

Underligt nog hade säljaren lämnat toaborsten, toapapper och hushållspapper kvar. Ganska mycket papper också, med förklaringen om att det alltid behövs som nyinflyttad då det är sånt man ofta glömt ordna med.
 
  • Arg
  • Wow
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag har en kompis som flyttade in i ett hus och upptäckte att eluttagen och strömställare var borta. Trådarna hängandes ut. Eller rättare sagt städarna som flyttstädade upptäckte det.

Enligt säljaren borde han ha förstått att så fina designade uttag självklart inte ingår vid en försäljning.

Underligt nog hade säljaren lämnat toaborsten, toapapper och hushållspapper kvar. Ganska mycket papper också, med förklaringen om att det alltid behövs som nyinflyttad då det är sånt man ofta glömt ordna med.
Ha ha vem tar med sig uttagen :crysmile:
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
En dam i övre medelåldern. Alla originaluttag fanns kvar i en låda. Han passade dock på att ordna med jordade uttag i hela huset och bytte uttag och strömställare till moderna samtidigt.

Uttagen damen tog med sig var jordade, men ingen jod var framdragen. Så på så sätt blev det ju bra att han upptäckte det.
 
  • Wow
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Mitt råd blir således att montera lamputtag för sladdmontage på trådarna, inte lämna sockerbiten som avslöjar att lampan varit fast installerad och inte bara sätta eltejp om trådarna varit direkt anslutna i lampans anslutningsplint.
Så istället för det "alvarliga" lagbrottet att fast ansluta lampan på ett säkert sätt ska man begå det alvarligare brottet att både göra en ändring i den fasta installationen genom att installera ett uttag och för överskådlig framtid lämna enkelisolerade kablar hängande från taket???
 
Bart Bart skrev:
Jag har en kompis som flyttade in i ett hus och upptäckte att eluttagen och strömställare var borta. Trådarna hängandes ut. Eller rättare sagt städarna som flyttstädade upptäckte det.

Enligt säljaren borde han ha förstått att så fina designade uttag självklart inte ingår vid en försäljning.

Underligt nog hade säljaren lämnat toaborsten, toapapper och hushållspapper kvar. Ganska mycket papper också, med förklaringen om att det alltid behövs som nyinflyttad då det är sånt man ofta glömt ordna med.
Ja med tanke på hur en del verkar resonera blir jag inte jätteförvånad...

Hur ser rättsläget ut att hålla inne med del av slutlikvid om man bestämmer träff med säljaren ett par timmar före tillträde/slutbetalning och då upptäcker brister i bostaden?
 
I det här fallet orkade han inte argumentera med säljaren. Det var inte första, eller sista gången det dök upp underligheter med henne.
 
krillek krillek skrev:
Ja med tanke på hur en del verkar resonera blir jag inte jätteförvånad...

Hur ser rättsläget ut att hålla inne med del av slutlikvid om man bestämmer träff med säljaren ett par timmar före tillträde/slutbetalning och då upptäcker brister i bostaden?
Jag var lite snabb i mitt tidigare inlägg (#115). Om en bostadsrätt försämras efter köpet medan säljaren har den i sin besittning, så blir det antingen fråga om dröjsmål eller fel.

Om bostadsrätten inte levereras alls (kanske brand eller liknande omöjliggör tillträde), så blir det fråga om dröjsmål. Köparen kan kräva fullgörelse eller häva köpet (23-25 §§ köplagen).

Om bostadsrätten levereras i skadat skick (som nu med försvunna installationer och farlig el), så blir det fråga om fel - även om frågorna som uppstår skiljer sig från en "vanlig" feltvist. Då kan köparen kräva avhjälpande eller prisavdrag eller häva köpet (34-39 §§ köplagen).

I båda fallen kan köparen hålla inne med så mycket av betalningen som motsvarar kravet (42 § köplagen).
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Var finns detta dokumenterat formellt? Tror lägenhetsköparen skulle behöva lite formalia att lägga fram för mäklare/säljare.
Så här står det i början av reglerna, SS 436 40 00. Det är alltså en grundläggande regel.

DEL 4 – SKYDD AV PERSONER, HUSDJUR OCH EGENDOM
Kapitel 41 – Skydd mot elchock
410 Inledning
Kapitel 41 hanterar skydd mot elchock i elinstallationer. Kapitlet är baserat på SS-EN 61140, som
är en grundläggande säkerhetsstandard vad gäller skydd av personer och husdjur. SS-EN 61140 är
avsedd att ange de grundläggande principerna och fordringarna som är allmänna för elinstallationer
och elmateriel samt nödvändiga för deras samordning.
Den grundläggande regeln för skydd mot elchock, enligt SS-EN 61140, är att farliga spänningssatta
delar inte ska vara åtkomliga och åtkomliga ledande delar ska inte anta en farlig spänning, vare sig
vid normal drift eller vid ett första fel.
Enligt avsnitt 4.2 i SS-EN 61140 tillgodoses skydd vid normal drift med ett basskydd och skyddet
vid ett fel med ett annat oberoende skydd. Alternativt kan skydd mot elchock utgöras av förstärkta
skyddsåtgärder som skyddar vid normal drift samt vid ett fel.


De enkelisolerade ledare vi ser på bilderna utgör basskydd. Något oberoende felskydd finns inte, utom i gamla isolerade rum utan jord där golv och väggar utgör felskyddet.

Alfredo Alfredo skrev:
Det där var oväntat låg nivå på argumentationen för att komma från dig.
Ja det var det, men han bad om det.
Alfredo Alfredo skrev:
Att en handling som i sin helhet är tillåten skulle kunna anses brottslig om den avbryts "halvvägs" Jag kan då inte komma på någon sådan situation mer än då möjligen lampbytet som avbryts efter urkoppling.
Börja nu inte du också med att kandidera för ett lågt svar...
Alfredo Alfredo skrev:
Det vore väldigt intressant att se detta prövat då jag anser Elsäkerhetsverkets tolkning är alldeles uppenbart orimlig och strider mot såväl normal rättspraxis som sunt förnuft.
Jag antar att du menar att man borde få koppla loss en lampa utan behörighet, och ordna en tillräcklig isolering för de trådar som eventuellt blir berörbara. Där håller jag givetvis med. Det borde gå att ordna med bra information till allmänheten. Tydligen är det många som inte tänker på det idag.

blackarrow blackarrow skrev:
Men med Nymåne blir själva plafonden formellt en del av den den fasta installationen.
Snabbkopplingen sitter på fel ställe IMHO. De skulle ha suttit i taket. Wago 224-101 eller -112 är avsedda för detta. Installationsledare på ena sidan, i en icke öppningsbar klämma. Lampsladd på andra sidan som monteras/demonteras genom att trycka ned vippan. Jag har ett svagt minne av att någon expert eller myndighetsperson sagt att detta är ok och kan jämställas med ett uttag, men hittar det inte nu.

Installering av eluttag, händer håller skruvterminaler, kablar ansluts, elektrikerarbete, säkerhetsförfarande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.