Magnus E K
Fast även om man inte är rädd för det själv är man skyldig att hantera det så att man inte utsätter andra för fara. Tänk sopsäckar med rivet asbesthaltigt material som dumpas på ÅVC så dammet yr. Inte roligt för personalen på ÅVC som är där varje dag.
 
Jag förstår vad ni menar men prov kommer jag skicka in på detta vad jag än får för svar här i tråden.
Just nu är jag så nojig att jag knappt vill röra det. Tror de flesta att det där absolut inte är asbest, jag då kanske jag vågar pilla loss en bit och skicka in. Tror folk, ja men det där är såklart asbest, då vettefan om jag tar in en firma och tar bort det, och då är jag ändå en snål en som alltid ska göra allt själv.. Så jävla nojig har jag blivit med det här.
 
Det är kanske läge att ta in en firma som får gå igenom din kåk? Att köpa hus från-67 och ha noja för asbest lirar inte riktigt i mina ögon.
 
  • Gilla
claym och 2 till
  • Laddar…
J JonasEA skrev:
Jag förstår vad ni menar men prov kommer jag skicka in på detta vad jag än får för svar här i tråden.
Prov är lite onödigt. Du kan ju enkelt sanera det där själv och då hantera det som om det är asbets i det.

Om det inte var ok att bara kapsla in det och låta det vara som jaga föreslog tidigare - på med ansiktsmasken och engångsoverallen (tycker inte det behövs, men ändå, du vill ha det på), fram med blomsprutan och se till att det är ordentligt blött så dammar det inte. Ta bort den blöta isoleringen och lägg i en påse. Torka rent det sista och även på värmepumpen, lägg trasan i samma påse. Förslut påsen och deponera enligt kommunens instruktion.

Klart, ingen dog, ingen blev exponerad och du kan sova gott.
 
  • Gilla
Anders Örebro och 3 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det är kanske läge att ta in en firma som får gå igenom din kåk? Att köpa hus från-67 och ha noja för asbest lirar inte riktigt i mina ögon.
Stefan N Stefan N skrev:
Det är kanske läge att ta in en firma som får gå igenom din kåk? Att köpa hus från-67 och ha noja för asbest lirar inte riktigt i mina ögon.
Förstår vad du menar, men det finns inte mycket kvar att gå igenom. Har snart blåst ut allt i det här huset, men det var innan jag fastnade i det här tänket, då hade jag ingen koll på asbest så jag har rivit i allt utan att veta.
 
Var inte så nojig i all välmening.
Folk röker, bor i städer med avgaser, partiklar från däck och asfalt som virvlar runt utan att vara orolig. Sen minsta lilla asbest och dödsdomen är här
 
  • Gilla
JonasEA och 2 till
  • Laddar…
Du behöver gå till en beteendevetare/psykolog får att få koll på ditt tvångsbeteende.
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
Nojig eller inte, mänskliga hjärnan gillar inte ovisshet och fastnar liksom lätt i en tankeloop tills problemet är löst på ett tillfredsställande sätt.
För någon kanske det räcker att gömma problemet vilket är okay ur hälsoperspektivet. Det kanske är det som skett här. Ny fin rörisolering i plast utanpå gammal asbestisolering?
Det är inte att rekommendera då det kan lura nästa husägare. Skulle vara om man stoppar in en varningstext — ASBEST , kapslar in och sen ”gömmer” asbesten igen. Man bör ju tänka på nästa gång någon behöver meka med rören.

Bilder på ett forum kan ge en bra vägledning. Man får dock som frågeställare och läsare av forumtrådar sålla bland svaren. Som trådskapare bör man lägga upp skarpa bilder om man vill ha ett bra svar.
Svar som misstar fibrer (mineral, ev asbest, stenull, glasull) för fogskum (plastbublor) bör man sålla bort och se som indikation på att bilderna var dåliga.

Färgmässigt skulle det kunna vara både lite glasull och lite asbest, så att TS pausat armbryterska känns väl sunt.

Sen är ju asbest ett naturligt mineral som inte alls är giftig på samma sätt som tex Polonium-210 eller nervifgiftet Novitjok som faktiskt kan vara giftigt att komma i kontakt med.
 
  • Gilla
JonasEA
  • Laddar…
Ser ut som rester av vanlig relativt ny rörisolering.....knappast nå asbest i det där. Det är ju dessutom kopparrör upp mot en klämringsskarv så det är nog inte direkt lastgammalt. Röret som går upp i taket är nog ett järnrör. Hade det varit järnrör och sen gängade kopplingar neröver så hade det kanske varit en annan femma. Då hade man kunnat tänka sig att det var gammalt.
 
  • Gilla
JonasEA
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Nojig eller inte, mänskliga hjärnan gillar inte ovisshet och fastnar liksom lätt i en tankeloop tills problemet är löst på ett tillfredsställande sätt.
För någon kanske det räcker att gömma problemet vilket är okay ur hälsoperspektivet. Det kanske är det som skett här. Ny fin rörisolering i plast utanpå gammal asbestisolering?
Det är inte att rekommendera då det kan lura nästa husägare. Skulle vara om man stoppar in en varningstext — ASBEST , kapslar in och sen ”gömmer” asbesten igen. Man bör ju tänka på nästa gång någon behöver meka med rören.

Bilder på ett forum kan ge en bra vägledning. Man får dock som frågeställare och läsare av forumtrådar sålla bland svaren. Som trådskapare bör man lägga upp skarpa bilder om man vill ha ett bra svar.
Svar som misstar fibrer (mineral, ev asbest, stenull, glasull) för fogskum (plastbublor) bör man sålla bort och se som indikation på att bilderna var dåliga.

Färgmässigt skulle det kunna vara både lite glasull och lite asbest, så att TS pausat armbryterska känns väl sunt.

Sen är ju asbest ett naturligt mineral som inte alls är giftig på samma sätt som tex Polonium-210 eller nervifgiftet Novitjok som faktiskt kan vara giftigt att komma i kontakt med.
Tack så mycket för det svaret, kunde inte vara mer spot on!
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ser ut som rester av vanlig relativt ny rörisolering.....knappast nå asbest i det där. Det är ju dessutom kopparrör upp mot en klämringsskarv så det är nog inte direkt lastgammalt. Röret som går upp i taket är nog ett järnrör. Hade det varit järnrör och sen gängade kopplingar neröver så hade det kanske varit en annan femma. Då hade man kunnat tänka sig att det var gammalt.
Tack så mycket för det svaret, men där jag misstänker asbest så ser det väl ut att vara järnrör, eller missförstår jag dig nu?
 
A
Skulle svårligen förvåna mig om det var asbets på det röret
Asbets användes UTANPÅ isoleringen i BÖJJAR för att skulle bli slätt och snyggt för mycket länge sedan, då även på kopparrör.
 
J JonasEA skrev:
Tack så mycket för det svaret, men där jag misstänker asbest så ser det väl ut att vara järnrör, eller missförstår jag dig nu?
Det jag menade är att kopplingarna ser så pass nya ut att det är osannolikt att det finns asbest där.
 
electroluxaren skrev:
Skulle svårligen förvåna mig om det var asbets på det röret
Asbets användes UTANPÅ isoleringen i BÖJJAR för att skulle bli slätt och snyggt för mycket länge sedan, då även på kopparrör.
Okej, tack för svar. Huset är från 67 och man hade från början en oljepanna, som sedan byttes till en elpanna 70 och sedan 2007 till bergvärme. Tänkte om det kunde vara gamla synder, men du tror alltså att asbest här låter långsökt?
 
S Stefan1972 skrev:
Det jag menade är att kopplingarna ser så pass nya ut att det är osannolikt att det finns asbest där.
Förlåt men vill bara vara säker på att jag förstår, men kopplingen närmast taket ser alltså för ny ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.