R RogerHql skrev:
ok, sorry om jag trampat någon på tårna men jag tycker nog fortfarande att för och emot-argumenten behöver sammanfattas.
OK!

För:
Det är praktiskt att använda skarvsladd om laddaren inte når uttaget

Emot:
Det kan i värsta fall börja brinna
 
  • Gilla
RogerHql och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
OK!

För:
Det är praktiskt att använda skarvsladd om laddaren inte når uttaget

Emot:
Det kan i värsta fall börja brinna
Går det bra att komplettera Anders?
 
R RogerHql skrev:
Går det bra att komplettera Anders?
Vi lever i ett fritt land...
 
Jag tycker nog det är ganska klart här. Har man inte koll på vilka skarvsladdar man använder och skicket på uttag och kopplingar innan uttaget så ska man inte ladda fullt med mormorsladdare.

Om man har koll på allt detta, uttaget är fräscht, monterat på tex en gipsskive och regelbundet kollar om det blir varmgång och vilken strömstyrka man laddar med så går det att göra risken för en större incident ganska liten. Så alla civilingejörer som inte har tummen mitt i handen, fritt fram att ladda med mormorsladdaren.

För de som inte har hört talas om ohms lag och brukar handla sina eltillbehör på jula eller biltema (alternativt fortfarande använder de uttag och sladdar som följde med husköpet 1973) så är rådet, ladda absolut inte med mormorsladdaren.

Sen finns givetvis andra förbrukare i hemmet som skulle kunna innebära liknande risker. En vanlig motorvärmare skulle faktiskt kunna generera samma problem. En (numera pensionerad) kollega till mig, civilingenjör och arbetat inom el i många, många år berättade för mig att han snålat och inte installerat "riktig" motorvärmare på en bil, varvid hans skarvsladd till kupevärmaren började brinna, dock utan fatalt resultat.

Risken att "bränna/smälta" ett risigt uttag är nog rätt stor. Risken att materialet inte är självsläckande och sitter på nåt som är lättantändligt är nog mycket mindre. Men återigen, när inte ens civilingenjörer med viss erfarenhet inom området kan samsas om vad som är risken och vad som är säkert så ska man nog rekommendera lekmän inom området att ge fan i att ladda med skarvsladd...
 
  • Gilla
RogerHql och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Vi lever i ett fritt land...
ok. Här är mitt bidrag:


Schuko med skarvsladd för och emot


För

  • En skarvsladd möjliggör anslutning till uttag som ligger svårtillgängligt till.
  • Olyckor med allvarlig utgång orsakad av skarvsladd vid elbilsladdning är okänd men bedöms vara mycket låg om kvalitén är ok. Eluttag och stickproppar är av varierande kvalité men är i huvudsak gjorda i materiel som inte gärna brinner.
  • Det finns cirka 50 miljoner schuko-uttag i Sverige som skulle kunna användas för nöd/drifts-laddning av en elbil. En betydande andel av uttagen behöver en skarvsladd för att kunna utnyttjas.
Emot

- Varje skarv i ett elsystem skapar marginella energiförluster och bidrar till en lite osäkrare koppling som kan leda till höga temperaturer i skarven om kontaktytorna skadas eller materielen är av undermålig kvalité

  • En skarvsladd kan exponera elsystemet för väder och vind och kan orsaka allvarliga olyckor om en skadad sladd och framför allt kontaktdon kommer i kontakt med vatten.
 
Redigerat:
X
R RogerHql skrev:
ok. Här är mitt bidrag:


Schuko med skarvsladd för och emot


För

  • En skarvsladd möjliggör anslutning till uttag som ligger svårtillgängligt till.
  • Olyckor med allvarlig utgång orsakad av skarvsladd vid elbilsladdning är okänd men bedöms vara mycket låg om kvalitén är ok. Eluttag och stickproppar är av varierande kvalité men är i huvudsak gjorda i materiel som inte gärna brinner.
  • Det finns cirka 50 miljoner schuko-uttag i Sverige som skulle kunna användas för nöd/drifts-laddning av en elbil. En betydande andel av uttagen behöver en skarvsladd för att kunna utnyttjas.
Emot

- Varje skarv i ett elsystem skapar marginella energiförluster och bidrar till en lite osäkrare koppling som kan leda till höga temperaturer i skarven om kontaktytorna skadas eller materielen är av undermålig kvalité

  • En skarvsladd kan exponera elsystemet för väder och vind och kan orsaka allvarliga olyckor om en skadad sladd och framför allt kontaktdon kommer i kontakt med vatten.
Emot:
* Du riskerar att säkringen inte löser ut vid kortslutning.
* Långsammare laddning än att ha en korrekt installerad laddpunkt.
* Ökad brandrisk. (över 150 bränder per år direkt kopplade till eluttag och elanläggningar)
* Ökad risk för jordfel vilket kan vara dödligt.
* Ökat slitage på kontakterna då schuko inte är gjort för att rycka och sätta i kontakten om och om och om och om igen, och för du det dessutom från väggens kontakt (vilket på tagligt många gör) och drar du dessutom kontakten från schukouttaget i stället för från bilen så får du gnistbildning som i sig försämrar kontakten och ökar risken ytterligare.

Det finns inga som helst anledningar till att inte installera en korrekt laddpunkt hemmavid om man har batteribil. Precis som att det finns inga som helst anledningar till att inte ha säkerhetsbälte i bilen. Precis som att det finns inga som helst anledningar till att inte ha exempelvis hemförsäkring. Precis som att det finns inga som helst anledningar till att inte bära reflex i skymning, mörker och gryning.
Listan kan göras lång.
Svårare än såhär är det inte.
Det är ju inte för inte som försäkringsbolaget heter "If"...
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Ökat slitage på kontakterna då schuko inte är gjort för att rycka och sätta i kontakten om och om och om och om igen,
Så det är enligt dig dumt att dra ut kontakten från saker typ brödrost och vattenkokare? Dessa används ju ofta minst en gång om dagen. Jag har nog alltid varit av uppfattningen att man inte ska lämna sådana saker med kontakten i. Tv-apparater har jag även för mig att det rekommenderats att dra ut sladden då de inte används.
 
L lbgu skrev:
Så det är enligt dig dumt att dra ut kontakten från saker typ brödrost och vattenkokare? Dessa används ju ofta minst en gång om dagen. Jag har nog alltid varit av uppfattningen att man inte ska lämna sådana saker med kontakten i. Tv-apparater har jag även för mig att det rekommenderats att dra ut sladden då de inte används.
Det handlar om att inte dra ut sladden när det ligger hög last på.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Det handlar om att inte dra ut sladden när det ligger hög last på.
De flesta nattladdar väl, så är det fullladdat när man drar ut sladden så är det alltså inga problem med just den biten.
 
L lbgu skrev:
Så det är enligt dig dumt att dra ut kontakten från saker typ brödrost och vattenkokare? Dessa används ju ofta minst en gång om dagen. Jag har nog alltid varit av uppfattningen att man inte ska lämna sådana saker med kontakten i. Tv-apparater har jag även för mig att det rekommenderats att dra ut sladden då de inte används.
Det är precis så väldigt många av oss resonerar och inte har kunskap om hur olika laster i strömförbrukning påverkar eluttag, mm, och ger gnistbildning när de ansluts eller tas bort vid hög effekt ansluten.
Men även frekvent användande av ett eluttag påverkar mekaniskt, mera eller mindre beroende av kvalité på material.
Och du rycker sällan ur sladden på en brödrost, vattenkokare, etc, när du använder den med effekt utan när den är färdig och i princip har noll effekt ansluten.
Du kan se gnistbildning om du av misstag t.ex. rycker ut en dammsugare från uttaget och ansluter du den igen utan att slå av den kan det också uppstå.
Men har du slagit av bilens laddning så är det ju ingen effektuttag pågående.
 
L lbgu skrev:
De flesta nattladdar väl, så är det fullladdat när man drar ut sladden så är det alltså inga problem med just den biten.
Och när du ansluter sladden. Nu har jag ju ingen elbil så jag vet inte om man måste aktivera laddningen eller om bilen startar ladda direkt vid anslutning.
 
A AndersS skrev:
Och när du ansluter sladden. Nu har jag ju ingen elbil så jag vet inte om man måste aktivera laddningen eller om bilen startar ladda direkt vid anslutning.
Inte jag heller, men jag förutsätter att det tar någon sekund eller 2 innan den börjar ladda för fullt. Laddar rätt ofta bilbatteri (12V) och där ser man ju på lysdioderna att det tar några sekunder innan laddningen kommer igång. Likadant när det är fulladdat så tar jag för givet att det bara är någon styrelektronik igång som tar låg effekt.
 
Bilens laddare kommunicerar först med laddboxen innan laddaren aktiveras och det börjar gå ström.
 
B BrokenArrow skrev:
Bilens laddare kommunicerar först med laddboxen innan laddaren aktiveras och det börjar gå ström.
Också vid laddning 230V och vanligt uttag?
 
X Xanthopteryx skrev:
Emot:
* Du riskerar att säkringen inte löser ut vid kortslutning.
* Långsammare laddning än att ha en korrekt installerad laddpunkt.
* Ökad brandrisk. (över 150 bränder per år direkt kopplade till eluttag och elanläggningar)
* Ökad risk för jordfel vilket kan vara dödligt.
* Ökat slitage på kontakterna då schuko inte är gjort för att rycka och sätta i kontakten om och om och om och om igen, och för du det dessutom från väggens kontakt (vilket på tagligt många gör) och drar du dessutom kontakten från schukouttaget i stället för från bilen så får du gnistbildning som i sig försämrar kontakten och ökar risken ytterligare.

Det finns inga som helst anledningar till att inte installera en korrekt laddpunkt hemmavid om man har batteribil. Precis som att det finns inga som helst anledningar till att inte ha säkerhetsbälte i bilen. Precis som att det finns inga som helst anledningar till att inte ha exempelvis hemförsäkring. Precis som att det finns inga som helst anledningar till att inte bära reflex i skymning, mörker och gryning.
Listan kan göras lång.
Svårare än såhär är det inte.
Det är ju inte för inte som försäkringsbolaget heter "If"...
Att inte säkringen löser ut pga skarvsladd är nog en av dina mest irrelevanta argument Xanto!
Jag är också tvungen att ignorera dina självsäkra försäkringar om ”korrekta laddpunkter”
Den sortens arroganta statements landar inte väl hos Ingenjör Holmquist!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.