När Anna och Jonas bygger sitt gedigna 1700-talshus är ambitionerna skyhöga. De har låtit en arkitekt rita huset, med byggnadsantikvarien Göran Gudmundsson som rådgivare. Här byggnadsvårdas det ner på spik- och skruvnivå för att ge huset patina och själ.


Du kan läsa artikeln här: Bygger nytt 1700-talshus i Tyttorp - Grand Designs
 
Oj oj vilket jobb och mycket $$. Men det ser fint ut, ska kolla programmet. Men ett bombsäkert sätt att se om det är nygjort är sockeln! Gamla gårdar har en högre sockel (eller ingen sockel alls)
 
  • Gilla
DiscoDuck och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
S surfarn skrev:
Oj oj vilket jobb och mycket $$. Men det ser fint ut, ska kolla programmet. Men ett bombsäkert sätt att se om det är nygjort är sockeln! Gamla gårdar har en högre sockel (eller ingen sockel alls)
Tänkte på samma sak när vi såg programmet.

De byggde ut dagiset vid oss för några år sedan, en fin gammal byggnad. Så blev glatt överraskad när man matchat den gamla grunden med en granitsockel på tillbyggnaden. :)
 
Alldeles för kort program. Och skulle vilja höra mer vad Göran Gudmundsson hade att säga. Finaste huset hitils :love:

Men en sak jag undrar över är att ha kilsågad panel på innerväggar. Det är inte nå som förekommer på 1700-talet Jag har då aldrig sett eller hört det, men jag kan ha fe? Pappspänning, vävspänning och lerklining. Sen kom pärlspont på 1800-talet.
 
Fantastiskt avsnitt. Är nyfiken på vad det va för trägolv i huset. Någon som har koll?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Alldeles för kort program. Och skulle vilja höra mer vad Göran Gudmundsson hade att säga. Finaste huset hitils :love:

Men en sak jag undrar över är att ha kilsågad panel på innerväggar. Det är inte nå som förekommer på 1700-talet Jag har då aldrig sett eller hört det, men jag kan ha fe? Pappspänning, vävspänning och lerklining. Sen kom pärlspont på 1800-talet.
Ang den kilsågade panelen:
Jag har sett flertalet hus där det är kilsågat från 1700-talet. Dock har den främst varit liggande.

Men trotts det får man nog anta att 1800-tals vibbarna finns där. Bland annat övervåningen är ju byggd som att den är tillbyggd under 1800-talets första hälft.
 
  • Gilla
Freewheel
  • Laddar…
Mycket trevligt hus!
Men som byggnadsvårdare är det svårt att inte fastna på detaljerna. Jag och frugan satt och svor över främst 3 saker jag hade hoppats de gjort annorlunda.
Huset hade rest sig mycket mer med en stensockel.
Utbyggnaden för badrummet borde man kunnat kringgå vid nybygge.
Och sist men inte minst: varför väljer man infälld el? Hade varit som pricken över i med porslinsdosor, kulo och till viss del tvinnad kabel.

Men trotts det, utan tvekan det mest intressanta programmet Grand Design har haft.
 
  • Gilla
  • Haha
Joakim654 och 11 till
  • Laddar…
Viks Viks skrev:
Ang den kilsågade panelen:
Jag har sett flertalet hus där det är kilsågat från 1700-talet. Dock har den främst varit liggande.

Men trotts det får man nog anta att 1800-tals vibbarna finns där. Bland annat övervåningen är ju byggd som att den är tillbyggd under 1800-talets första hälft.
Bröstpanel var vanligt med kilsågad panel, och är det enda jag har sett. Men inte hela väggar. Är det någon speciell del i Sverige du har sett det?
 
Bjor Bjor skrev:
Bröstpanel var vanligt med kilsågad panel, och är det enda jag har sett. Men inte hela väggar. Är det någon speciell del i Sverige du har sett det?
Bröstpanelen är väldigt vanlig ja.
Det är främst i Hälsingland jag sett detta.
Kan inte namedroppa mer än nedan, men har observerat det på flera ställen, och då har det främst varit målningar direkt på panelen. Skulle inte förvåna mig om det finns runt Delsbo eller Alfta.

Jag såg ett par väggar som var kilsågade som dåldes av målningar från Gustaf Reuter.
Den specifika gården hette Pell-Pers.
Målningarna var dock nerplockade här och såldes på Järvsö auktion under sommaren.
 
  • Oorganiserat rum med träsarg, skrivbord, kartonger, böcker och spridda föremål på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bjor och 2 till
  • Laddar…
A
Fy. Fan. Vilket. Ballt. Projekt.
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
C
Riktigt najs!

Viks Viks skrev:
Och sist men inte minst: varför väljer man infälld el? Hade varit som pricken över i med porslinsdosor, kulo och till viss del tvinnad kabel.
Tycker inte att det är något kontroversiellt med infälld el, eller för den delen vattenburen värme, m.m. Det är ju alltid något som tillkommit i efterhand i ett 1700-talshus, det finns inget "tidstypiskt" val att göra där annat än att välja bort det.

Lite som de som envisas med att det måste vara treetex istället för gips.
Nä, jag tycker de har gjort helt rätt kompromisser med de "moderna" funktionerna.

Men håller annars med om inte minst sockeln. Som det är nu är det till och med stor risk för problem med att syllen hamnar för nära marken.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Riktigt najs!


Tycker inte att det är något kontroversiellt med infälld el, eller för den delen vattenburen värme, m.m. Det är ju alltid något som tillkommit i efterhand i ett 1700-talshus, det finns inget "tidstypiskt" val att göra där annat än att välja bort det.

Lite som de som envisas med att det måste vara treetex istället för gips.
Nä, jag tycker de har gjort helt rätt kompromisser med de "moderna" funktionerna.

Men håller annars med om inte minst sockeln. Som det är nu är det till och med stor risk för problem med att syllen hamnar för nära marken.
Personligen tycker jag inte att det passar. Den tidiga elen öppnade man inte väggarna för att montera.
Man var till och med stolt och ville visa att huset elektrifierats. Främst tvinnad kabel på porslinsknoppar hade suttit som handen i handsken här. Men det är ju upp till var och en att avgöra hur man vill göra.

Vi installerade utanpåliggande el förra året, och det kunde inte ha blivit mer stilfullt än nu.

Vet många som grävt ur och gjutit sockel på gamla gårdar och där kommer hussvampen som ett brev på posten inom ett par år. Troligtvis har de inte gjort samma miss vid en nybyggnation. Men ja, syllen ligger lite väl nära backen. Om inte annat, för det estetiska.
 
  • Gilla
AnnaEfternamn och 1 till
  • Laddar…
PeterFalun
P Pappa1986 skrev:
Fantastiskt avsnitt. Är nyfiken på vad det va för trägolv i huset. Någon som har koll?
Kilsågat från egen skog (tror jag)
 
PeterFalun
Lyckat projekt och stilfullt sådant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.