Hej!
Jag har hållit på att bygga lite blandade enklare möbler under några års tid. Nu vill jag ta nästa steg och letar efter lite nödvändiga verktyg för det.

Häromdagen dök det upp en annons med namnet ”Planhyvel” för en bra peng (3000kr) så jag slog till direkt och betalade den osedd. Bilden hade lite kluriga referenspunkter men den såg rätt stor ut. Åkte och hämtade den (20 mil enkel) med släp idag.

Blev aningen förvånad när jag kom in i garaget där den stod och inser att den går in i bagageluckan om jag fäller sätena :crysmile::crysmile: Var alltså ingen större planhyvel utan antar att det är en rikthyvel. Modellen heter YHJ-60B, och det var en gedigen liten pjäs. Köper man grisen i säcken så är det väl ibland ett marsvin antar jag :rofl:

Nu till min fråga. Tänkte fräscha upp den, vad bör jag titt på, justera, tänka på att fixa för att den ska funka bra? I vilka lägen kommer denna begränsa eller hjälpa mig i byggen av tex pallar, köks/vardagsrumsbord, hyllor mm jämfört med en större rikt och planhyvel? Vad tycker ni?

Jag förstår att mycket beror på vad man ska bygga men ge mig gärna era tankar :)
 
Lite bilder också:
En bänkslipmaskin, handske, solglasögon, och en grön sko syns i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön metallmaskin, antagligen verkstadsmaskineri, med kontrollpanel, strömkabel på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallskärare med rost och trä i verkstad, skymt av ATV-hjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätband mot rostig metallplåt, grön kant ovan, rött märke, personens sko syns nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband mot rostig metallkant, utomhusljus, del av gröna skor syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön maskindel med blå skylt märkt "DEPTH OF CUT" och mätgraderingar i inches, använd och dammig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsbild med bilar i bakgrunden, arbetsbänk och trämaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Geringssåg i ett verkstadsutrymme med en person i bakgrunden. Såghuvudet är i förgrunden med inställningsskala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag skrev till säljaren att det var en rikthyvel direkt när annonsen kom upp..
 
  • Gilla
Jormen och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Jag skrev till säljaren att det var en rikthyvel direkt när annonsen kom upp..
Ja jag fick lite mysko vibbar när jag var på väg upp och hämta den då jag såg att namnet på annonsen var ändrad till ”Hyvel” istället. Men men, fullföljde köpet ändå då jag tänkte att något bra är den nog till för, därav frågan här
 
Du kan ju läsa Ronnies hyvelreniveringstråd, iaf den delen hur man får bort rosten på borden. https://www.byggahus.se/forum/threa...l-en-ganska-seg-renoveringstrad.285168/page-2

Ser ut som en klon av Deltas klassiska rikthyvel, sök på "Delta jointer" så får du en miljon hits.

Tycker den ser rätt ok ut, anhållet verkar stöddigt och det är en bra start.

Vad förlorar du på denna jämfört med en större rikt o plan? Tja, till att börja med det uppenbara att du inte kan rikta plankor bredare än 16cm. Det gör man kanske inte jätteofta ändå o amerikanerna brukar klara sig på sina smala rikthyvlar. Det jag tycker man framförallt tappar isåfall är att inte kunna rikta limfogar.

Sen måste du köpa en planhyvel också, enbart en rikt blir man inte mycket gladare av. En lunchbox med 30cm bredd vore ett bra komplement.

Är sammanlagda bordslängden ca 1m? Isåfall krävs det lite träning för att rikta långa arbetsstycken, längre bord underlättar man jag hade länge 110cm o klarade mig hyfsat på det.

Maskinen har amerikanskt kutterskydd och jag hade inte kört den utan push blocks när du riktar breda delen av plankan. Smala kanten är det ingen direkt skillnad i säkerhet mot europeiskt kutterskydd.

Vad bör du kolla på vid renovering? Att borden är parallella är prio 1, gamla hyvlar av denna typen kan (beroende på hur systemet för att höja o sänka borden ser ut) borden börja hänga med tiden så hyveln överdrivet är som ett upp o nervänt v. Går att shimsa o dona för att få rätt på det. Finns säkert en del hits på nätet med folk som gjort det på sina Delta rikthyvlar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Niklasloow och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Du kan ju läsa Ronnies hyvelreniveringstråd, iaf den delen hur man får bort rosten på borden. [länk]

Ser ut som en klon av Deltas klassiska rikthyvel, sök på "Delta jointer" så får du en miljon hits.

Tycker den ser rätt ok ut, anhållet verkar stöddigt och det är en bra start.

Vad förlorar du på denna jämfört med en större rikt o plan? Tja, till att börja med det uppenbara att du inte kan rikta plankor bredare än 16cm. Det gör man kanske inte jätteofta ändå o amerikanerna brukar klara sig på sina smala rikthyvlar. Det jag tycker man framförallt tappar isåfall är att inte kunna rikta limfogar.

Sen måste du köpa en planhyvel också, enbart en rikt blir man inte mycket gladare av. En lunchbox med 30cm bredd vore ett bra komplement.

Är sammanlagda bordslängden ca 1m? Isåfall krävs det lite träning för att rikta långa arbetsstycken, längre bord underlättar man jag hade länge 110cm o klarade mig hyfsat på det.

Maskinen har amerikanskt kutterskydd och jag hade inte kört den utan push blocks när du riktar breda delen av plankan. Smala kanten är det ingen direkt skillnad i säkerhet mot europeiskt kutterskydd.

Vad bör du kolla på vid renovering? Att borden är parallella är prio 1, gamla hyvlar av denna typen kan (beroende på hur systemet för att höja o sänka borden ser ut) borden börja hänga med tiden så hyveln överdrivet är som ett upp o nervänt v. Går att shimsa o dona för att få rätt på det. Finns säkert en del hits på nätet med folk som gjort det på sina Delta rikthyvlar.
Stort tack för mycket bra info!

Jag får börja kika efter en lunchbox också helt enkelt, lite oklart kring kvalitetsläget på dem då det finns många varianter att titta på. Anhållet känns rejält och hade bra justeringsmöjligheter.

Stämmer att det är ca104 cm långt, vad ska man tänka på teknikmässigt vid längre arbetsstycken?

Japp jag ska vara noga med tryck-block, som du säger speciellt vid bredare hyvling (y)

Jag ska kolla in hur parallella borden är imorgon, något tips på hur man gör detta bäst/enklast? Är det bara att höja upp ”skjut-bordet” till plan nivå eller måsta man kanske kontrollera på alla nivåerna?

Tack!!
 
Kolla borden med något du vet är riktigt rakt, själv kör jag med rätskiva men ett vattenpass kan duga, borden behöver inte vara på samma nivå för denna check. Rätskivan ska vila på utmatningsbordet, sätt den gärna med en tving. Låt rätskivan hänga ut över inmatningsbordet o testa med bladmått under rätskivan på inmatningssidan för att se att du har samma mått till rätskivan nära kuttern respektive längst ut på änden. Borde räcka att checka på en nivå.

Hyvlingstekniker kan vi diskutera när du fått hyveln i skick:)
 
  • Gilla
afSchinken och 1 till
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun skrev:
[länk]
Perfekt! Tack för denna! Hittade en bra video på Youtube också så nu är hela hyveln helt plötsligt nedmonterad och ska rengöras, smörjas och justeras in :D

Videon

Lite bilder också:
Nedmonterad grönmålad maskin, verktyg, komponenter utspridda på en smutsig verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön metallföremål med rost, skruvar; arbetsbänk; verktyg; garagebakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsbord med verktyg, skruvstycke, borr och andra maskiner. Arbetsplats kan indikera metallarbete eller hantverksprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
Borde det vara en till typ av strömbrytare på hyveln? Känns ju rätt risky men den lättåtkomliga av/på brytaren på underredet. Om man bara har den vågar man ju absolut inte ha kontakten till den istoppad.

Hur borde man lösa det?
 
A afSchinken skrev:
Borde det vara en till typ av strömbrytare på hyveln? Känns ju rätt risky men den lättåtkomliga av/på brytaren på underredet. Om man bara har den vågar man ju absolut inte ha kontakten till den istoppad.

Hur borde man lösa det?
Kanske risky om barn springer runt i verkstan, men det där är ganska normal kontaktplacering på en hyvel av den typen, min sitter på ungefär samma ställe.
 
  • Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
Stålen var i rätt dåligt skick. Måtten på dem är 1,5 x 16 x 153 mm. De stål jag hittar är 3 mm tjocka och det ser inte ut att få plats. Eller kan man modifiera med mindre mutterskallar eller dyl?
Ett skjutmått i fokus, verktyg och suddig arbetsbänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på hand i blå skyddshandske håller rostig verktygskäft med skruvmejsel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite bilder på vad jag åstadkommit med våtslippapper, planslip och Biltema multi x-spray :)
Verktyg i skruvstäd, rostig metallbit, verkstadsbänk, verktyg i bakgrunden, arbetsyta, träbearbetning eller metallarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två metallstycken på ett arbetsbord, verktyg och smörjmedelsburk i bakgrunden, industriell miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen och 6 till
  • Laddar…
Det blir bra det där. Med endast planhyvel får man inte mycket uträttat så du behöver ha en rikthyvel i någon form.
 
  • Gilla
afSchinken
  • Laddar…
Nu ska jag bara justera in knivarna så ska den nog funka bra :D
Två stycken metall tvingar på ett arbetsbord, skyddade av brunt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig metallskiva fastklämd på arbetsbänk bredvid brunt papperspaket och sprayburk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person använder vattenpass för att kontrollera ytas horisontella plan på en grön maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Industriell tjocklekshyvel i verkstad med metallbord, kontrollpanel och anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstad med hyvelbänk, verktyg och material på hyllor. Träarbete, smutsigt golv, oorganiserad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andy999 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.