Gizmo: Det du verkar missa här är att strömbegränsaren också kräver ström!
Ställer du den på 10A -måste- du se till att nätet via schukouttaget kan leverera det!
Annars smäller säkringen säkert som Amen i kyrkan!
 
G Gizmodos skrev:
Nej, det har inget med schuko-anslutningen att göra. 10A-begränsningen är efter schuko-anslutningen. Säkring 16A -- schuko-anslutning 16A (även om det diskuteras hur säkert det är) -- "Dosa" på laddkabel 10A! -- Typ II-anslutning till bil -- Bil 16A (Om man inte ställer den på 8A som man ska)

Säkerhetsfunktionen innebär att "dosan" på laddkabeln ska kunna kommunicera med laddaren i bilen för att begränsa laddströmmen. (Om jag förstod det som skrevs tidigare i tråden rätt) Men den funktionen finns inte i denna laddkabel och/eller i bilens laddare.
Det går inte att strunta i vad som finns på andra sidan schukouttaget Gizmo.
Vad är det egentligen som händer när du försöker ladda? Lägger laddningen bara av och du får starta om manuellt -utan- att du återställer något annat än det som finns på ”din” sida Schukouttaget?
 
Eller mera exakt: Det du ställer in i din bil är det antalet Ampere som Schukouttaget garantert kan leverera. Men aldrig mer. Däremot går det bra att ställa in ett lägre värde.
 
Det ska inte behövas. Laddsladden ska meddela vilken ström som är tillåten att dra.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det ska inte behövas. Laddsladden ska meddela vilken ström som är tillåten att dra.
Den vet ju inte hur resten är dimensionerat. Laddaren meddelar sitt max och i vissa fordon går det att sätta en gräns till. Laddarna klarar ibland 12A vilket är för högt för vissa uttag...
 
R RogerHql skrev:
Eller mera exakt: Det du ställer in i din bil är det antalet Ampere som Schukouttaget garantert kan leverera. Men aldrig mer. Däremot går det bra att ställa in ett lägre värde.
R RogerHql skrev:
Eller mera exakt: Det du ställer in i din bil är det antalet Ampere som Schukouttaget garantert kan leverera. Men aldrig mer. Däremot går det bra att ställa in ett lägre värde.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur ser denna nödsladd ut? Har du en elektronikbox på sladden? Vad står på den? Kan du fota?

Laddning via schuko klassas som mod 1 vilket innebär max 16 A. Om Toyota tillåter att man belastar högre än så vill jag mena att bilen är felaktig.



I detta fall vet vi att det finns en laddstation som pratar med bilen. Vad som inte framgår är vilken max ström som laddstationen är inställd på, men du säger 16 A. Om det har kommunicerats med bilen så får den givetvis inte dra mer än så. Detta låter inte bra Toyota.
Jag vill inte vara oförskämd men jag tror nästan att du anstränger dig för att inte förstå vad jag säger. Jag drar mig ur denna diskussion då jag inte tror att du har något att lära mig.
 
G Gizmodos skrev:
Jag vill inte vara oförskämd men jag tror nästan att du anstränger dig för att inte förstå vad jag säger. Jag drar mig ur denna diskussion då jag inte tror att du har något att lära mig.
Menar du mig eller vår påhittiga nykomling? Jag är fortfarande intresserad av din nödsladd.

En laddsladd med typ 2-kontakter har en strömkodning, ja, som anger vad laddkabeln i sig tål. Det är ju samma stickkontakt för 6 - 32 A så man behöver ett sätt att ange arean på sladden (av denna anledning får man inte skarva ihop två sladdar). Detta vägs ihop med laddstationens och bilens krav, och bilen ska då välja den lägsta av dessa strömbegränsningar.
 
G Gizmodos skrev:
Jag vill inte vara oförskämd men jag tror nästan att du anstränger dig för att inte förstå vad jag säger. Jag drar mig ur denna diskussion då jag inte tror att du har något att lära mig.
Problemet är nog snarare att du inte kan uttrycka ditt problem på ett begripligt sätt eftersom du saknar fackkunskap. Det du skriver sammantaget hänger inte ihop och ger en antydan om att du ställer in systemet på ett sätt som är ohållbart.
Men det är klart att efter 22 år som systemutvecklare på FOI Linköping så får man lära sig att man aldrig blir fullärd. Lycka till med att lösa ditt problem Gizmo vad det än består i!
 
Redigerat:
B BJohan skrev:
Ok, jag har laddat massor med 10 A och skarvsladd. Jag har aldrig sett några skador eller att något känts varmt. Jag började försiktigt med 6A och 8 A vid några laddningar. När allt verkade ok ökade jag till 10 A.

Däremot har jag varit med om en brand i ett uttag utomhus när motor- och kupévärmare gick. Grannen ringde på och sa "det brinner!". Plasten i uttaget brann. Där kunde garaget ha brunnit ner.

Kanske det kan vara skillnad på olika uttag och skarvsladdar? Det är ju när man sparat på dimensioner på ledare som det kan bli varmt.
Vid kontroll enl. bild så är det nog en billigare version av skarvsladd vissa av de här kan ju ha tillockmed 6-7 uttag kanske fler. Skarvsladdar skall ju inte heller användas som en slutlig lösning. Köper man en riktig skarvkabel med gummiledning 3x1.5mm² så bruk de nog hålla vad som lovats likaså 3x2.5mm² men priset är ju ett helt annat då.
 
X
Tänk att folk har så svårt för det här:
Använd inte skarvsladd till höga långvariga belastningar helt enkelt. Punkt.

Dels som nämns ovan: Vad är det för skarvsladd du har? Det har du antagligen ingen aning om. Hur är skicket? Vad är den godkänd för? (10A kanske) Är den skadad? Och, längden. Längden påverkar när och om säkringen i ditt proppskåp löser ut vid kortslutning. Detkan faktiskt bli så illa att du får en kortslutning men att säkringen inte löser ut vilket kan innebära att det i stället dels börjar brinna men också att du får en ansluten produkt att bli strömförande. Vilket är rätt så obra...
Dessutom innebär en skarvsladd att du tillför minst en till skarvpunkt, av okänd kvalitet, på anslutningen vilket i sig också är riskhöjande.
Du får i dag en laddbox installerad och klar (enligt standardinstallation) för under 10.000. Då har du även möjlighet till lastbalansering så att du inte smäller säkringarna hemma samtidig som du kan trycka ut maximal laddeffekt till bilen vilket beroende på bil och dina huvudsäkringar kan innebära upp till 22 kW. DÅ ingår dessutom särskild jordfelsbrytare. Dessutom finns det med styrning i form av nätuppkoppling med appar och skit om man är road av det, och möjlighet till att styra efter nordpools elpriser. Och det blir säkrare av två anledningar:
1. Anpassad med jordfelsbrytare med mera.
2. Fast installation.
3. Korrekt kabelanslutning som är designad för att just ladda mycket och länge samt klara i- och urtagningar.
4. Automatiskt en genomgång av elektriker av aktuell anslutningspunkt (såtillvida att det är en seriös elektriker som installerar).

Det finns liksom absolut noll anledning att snåla in på sådant här.
Det ÄR reellt ökad risk för bränder och skador på människa och egendom vid långvarig högströmsanvändning via schukouttag. Det är fakta. Svårare än så är det inte.

VI slår till med lite fler länkar här för den som är intresserad:
https://www.elinstallatoren.se/2019/02/den-farliga-laddningen/

https://www.elinstallatoren.se/2020/09/allmanbruksuttag-av-schuko-typ-ar-for-nodfallsladdning/

https://www.elsakerhetsverket.se/pr...dare/sakerhetsrisker-vid-laddning-av-elbilar/
(notera även vem som har ansvaret - det är DU som ägare av elanläggningen, vilket rent krasst skulle kunna innebära att en försäkring inte täcker en skada i detta fall)

https://www.nyteknik.se/fordon/nya-krav-ska-stoppa-brandfarlig-laddning-6894861
(notera vad som gäller vid ändrad användning av sin elanläggning)
 
X Xanthopteryx skrev:
Tänk att folk har så svårt för det här:
Använd inte skarvsladd till höga långvariga belastningar helt enkelt. Punkt.

Dels som nämns ovan: Vad är det för skarvsladd du har? Det har du antagligen ingen aning om. Hur är skicket? Vad är den godkänd för? (10A kanske) Är den skadad? Och, längden. Längden påverkar när och om säkringen i ditt proppskåp löser ut vid kortslutning. Detkan faktiskt bli så illa att du får en kortslutning men att säkringen inte löser ut vilket kan innebära att det i stället dels börjar brinna men också att du får en ansluten produkt att bli strömförande. Vilket är rätt så obra...
Dessutom innebär en skarvsladd att du tillför minst en till skarvpunkt, av okänd kvalitet, på anslutningen vilket i sig också är riskhöjande.
Du får i dag en laddbox installerad och klar (enligt standardinstallation) för under 10.000. Då har du även möjlighet till lastbalansering så att du inte smäller säkringarna hemma samtidig som du kan trycka ut maximal laddeffekt till bilen vilket beroende på bil och dina huvudsäkringar kan innebära upp till 22 kW. DÅ ingår dessutom särskild jordfelsbrytare. Dessutom finns det med styrning i form av nätuppkoppling med appar och skit om man är road av det, och möjlighet till att styra efter nordpools elpriser. Och det blir säkrare av två anledningar:
1. Anpassad med jordfelsbrytare med mera.
2. Fast installation.
3. Korrekt kabelanslutning som är designad för att just ladda mycket och länge samt klara i- och urtagningar.
4. Automatiskt en genomgång av elektriker av aktuell anslutningspunkt (såtillvida att det är en seriös elektriker som installerar).

Det finns liksom absolut noll anledning att snåla in på sådant här.
Det ÄR reellt ökad risk för bränder och skador på människa och egendom vid långvarig högströmsanvändning via schukouttag. Det är fakta. Svårare än så är det inte.

VI slår till med lite fler länkar här för den som är intresserad:
[länk]

[länk]

[länk]
(notera även vem som har ansvaret - det är DU som ägare av elanläggningen, vilket rent krasst skulle kunna innebära att en försäkring inte täcker en skada i detta fall)

[länk]
(notera vad som gäller vid ändrad användning av sin elanläggning)
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Menar du mig eller vår påhittiga nykomling? Jag är fortfarande intresserad av din nödsladd.

En laddsladd med typ 2-kontakter har en strömkodning, ja, som anger vad laddkabeln i sig tål. Det är ju samma stickkontakt för 6 - 32 A så man behöver ett sätt att ange arean på sladden (av denna anledning får man inte skarva ihop två sladdar). Detta vägs ihop med laddstationens och bilens krav, och bilen ska då välja den lägsta av dessa strömbegränsningar.
Trots den långa och omfattande redogörelsen av skarvsladdars potentiella farlighet och eventuella problem med föräkringen i billaddningssammanhang är min samlade uppfattning ändå: Det finns viktigare saker att bekymra sig över och det finns inga bra skäl att måla fan på väggen. Problemet handlar i huvudsak om kvalitén på elmateriel i allmänhet och det finns ingen bra anledning att länka det till elbilar. Vad som behöver göras är att återinföra SEMKO. Alternativt ge Biltema dryga böter när deras undermåliga elmateriel orsakar olyckor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
Man kan ju även tänka "vad händer OM min fina biltema-skarvsladd eller det där uttaget jag skruvat upp från jula på garageytterväggen där det brukar regna ibland skulle börja brinna".

Om svaret är, inget händer, eller det värsta som händer är att friggeboden uttaget sitter på brinner upp, ja, då är det väl bara att köra på.

Om det istället är så att en brand kan göra att hela familjen brinner inne så kanske det är värt att se över sin installation.

Jag tror tyvärr många kör med billiga uttag / sladdar från biltema och jula, som är kass från början och ännu sämre efter att ha legat ute i regn och snö och man brutit laddningen genom att rycka ut kontakten.

Vi laddar elbil på landet, ibland med skarvsladd. Uttaget sitter på vedboden och är hyfsat nytt. Vägen fram till uttaget är också hyfsat nytt, dock sitter ju elcentral och undercentral (går via båda) i två bostadshus, så är det glapp där så skulle det inte vara så kul. Men brinner uttaget som sitter på vedboden så tror jag faktiskt inte så mycket händer, och extremworstcase är att vedbon brinner upp. Jag själv laddar förresten inte med skarvsladd utan kör intill. Men jag har noterat att min bror och hans dotter som båda kör elbil har använt sladd, osäker på om de fortfarande gör det.

Men alla är ju olika. Vi tar alla risker varje dag. Jag tillhör nog de som funderar mer på risker då jag i jobbet som ingenjör ser diverse olika fel som uppstått pga produktfel.

Det är väl inte SÅ många hus som brinner upp där dessutom folk brinner inne och dör, de flesta "dåliga" uttag stannar väl vid att plasten smälter. Så risken att dö pga laddning med skarvsladd är nog väldigt liten. Men om man resonerar så att alla risker som är små kan man helt skita i, då tror jag totalen av olyckorna ökar.

Framförallt, riktigt laddbox laddar snabbare, är enklare att hantera osv, så anledningen att INTE sätta en laddbox där man laddar "varje dag" kan jag inte se.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Håller med helt, när det blir elbil sätts det upp laddbox både vid bostad och fritidshus. Min filosofi är att hellre överarbeta lite än "går det så går det".
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Man kan ju även tänka "vad händer OM min fina biltema-skarvsladd eller det där uttaget jag skruvat upp från jula på garageytterväggen där det brukar regna ibland skulle börja brinna".

Om svaret är, inget händer, eller det värsta som händer är att friggeboden uttaget sitter på brinner upp, ja, då är det väl bara att köra på.

Om det istället är så att en brand kan göra att hela familjen brinner inne så kanske det är värt att se över sin installation.

Jag tror tyvärr många kör med billiga uttag / sladdar från biltema och jula, som är kass från början och ännu sämre efter att ha legat ute i regn och snö och man brutit laddningen genom att rycka ut kontakten.

Vi laddar elbil på landet, ibland med skarvsladd. Uttaget sitter på vedboden och är hyfsat nytt. Vägen fram till uttaget är också hyfsat nytt, dock sitter ju elcentral och undercentral (går via båda) i två bostadshus, så är det glapp där så skulle det inte vara så kul. Men brinner uttaget som sitter på vedboden så tror jag faktiskt inte så mycket händer, och extremworstcase är att vedbon brinner upp. Jag själv laddar förresten inte med skarvsladd utan kör intill. Men jag har noterat att min bror och hans dotter som båda kör elbil har använt sladd, osäker på om de fortfarande gör det.

Men alla är ju olika. Vi tar alla risker varje dag. Jag tillhör nog de som funderar mer på risker då jag i jobbet som ingenjör ser diverse olika fel som uppstått pga produktfel.

Det är väl inte SÅ många hus som brinner upp där dessutom folk brinner inne och dör, de flesta "dåliga" uttag stannar väl vid att plasten smälter. Så risken att dö pga laddning med skarvsladd är nog väldigt liten. Men om man resonerar så att alla risker som är små kan man helt skita i, då tror jag totalen av olyckorna ökar.

Framförallt, riktigt laddbox laddar snabbare, är enklare att hantera osv, så anledningen att INTE sätta en laddbox där man laddar "varje dag" kan jag inte se.
Det är rätt Johan och killen som startade tråden borde leverera statistik på alla ”katastrofer” som inträffat och analysen på vad det egentligen handlade om!
Rubriken på tråden kräver det.
Annars handlar det ju bara om att göda dom särintressen som vill sänka alla vettiga åtgärder mot den totala miljökatastrof fossilbränslebrännandet hotar oss med och där elbilen är en viktig kugge i det maskineri som måste till för att få stopp på miljöförstöringen.
Att göra livet besvärligt i nödan för elbilsägare är det bara Putin &Co som tjänar på.
 
  • Haha
anders07
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Det är rätt Johan och killen som startade tråden borde leverera statistik på alla ”katastrofer” som inträffat och analysen på vad det egentligen handlade om!
Rubriken på tråden kräver det.
Annars handlar det ju bara om att göda dom särintressen som vill sänka alla vettiga åtgärder mot den totala miljökatastrof fossilbränslebrännandet hotar oss med och där elbilen är en viktig kugge i det maskineri som måste till för att få stopp på miljöförstöringen.
Att göra livet besvärligt i nödan för elbilsägare är det bara Putin &Co som tjänar på.
Men det går att ladda min Kangoo ZE med typ 2 också: Här pågår det, gratis vid kommunhuset i Norrtälje. Fick mitt kort från pesky Vattenfall häromdan:
In med kabeln, kortet på rfid-läsaren och sen 400 m till Wiilys för att handla medan kilowatten rinner in i batteriet!
 
  • Elbilar kopplade till laddningsstationer på parkeringsplats i dagsljus, träd, grå himmel, bostäder i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.