Har ett par POE-drivna övervakningskameror som inte kommit på plats än.
Har lite funderingar kring om det finns något speciellt att tänka på eller kanske rent av regler man måste följa gällande kabeldragning.
Jag tänker mig att jag kommer dra simpel tp-kabel som jag kontakterar när dragningen är på plats.
Innebär POE något specifikt i det här fallet? Är effekten sådan att man inte får eller bör dra kabeln hur som helst tvärs över vinden t.ex?

/C
 
C Costanza skrev:
Har ett par POE-drivna övervakningskameror som inte kommit på plats än.
Har lite funderingar kring om det finns något speciellt att tänka på eller kanske rent av regler man måste följa gällande kabeldragning.
Jag tänker mig att jag kommer dra simpel tp-kabel som jag kontakterar när dragningen är på plats.
Innebär POE något specifikt i det här fallet? Är effekten sådan att man inte får eller bör dra kabeln hur som helst tvärs över vinden t.ex?

/C
Under 50volt anses vara svagström vad jag förstått det.

PoE finns kanske i olika volt?

Vi har 48volt på vårt system här hemma. Har PoE matade kameror och har dragit det kors och tvärs på vinden.
 
Skulle säga att du ska undvika att knäcka kabeln (läs, vik så färgen ändras i plasten) i övrigt är det enbart estetiskt vad du själv kan acceptera..
Var noga med kontrakteringen för att uppnå full hastighet.
 
Det får inte vara för klena ledare och de ska vara av koppar, undvik kopparpläterat aluminium (CCA).
 
N Nyikåk skrev:
Det får inte vara för klena ledare och de ska vara av koppar, undvik kopparpläterat aluminium (CCA).
Å hur vet man det?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Läsa produktbladet för kabeln, tex,

CCA: [länk]

CU: [länk]
Klarar inte alla cat5e och cat6 poe?
 
Om man kommer att röra sig nära övre gränsvärden kan man välja att installera tjockare kabel. POE behöver så hög mm2 som möjligt för bäst funktion. När jag tittar på specifikationen på en kabel så hittar jag en på 0.27mm2 medans en annan är på 0.10mm2. Så om man kan välja här så bör man ta med mm2 som faktor.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Klarar inte alla cat5e och cat6 poe?
Alla klarar av POE men det kan vara olika svårt. Ju tunnare kabel ju mer spänningsfall får man och man fär över mindre effekt. Jag skulle tro att i majoriteten av fallen så kommer det fungera nästan oavsett vad man använder förbutrustning. Sen om det är så att man skulle behöva köra POE på länge sträckor kanske över specificerad kabellängd så kan det vara så att det fungerar om kabeln har lite bättre värden.

Så man ska se det som en försäkring på att det faktiskt fungerar när det väl ska kopplas. Ska man bara köra upp till 50m så lär nästan vad som helst fungera.

Jag kör billiga 10krs adaptrar med gott resultat för några webbkameror på befintlig larmkabel. Men om man skall göra det från grunden finns det ingen anledning till att inte göra det ordentligt.
 
A A-Man_08 skrev:
Klarar inte alla cat5e och cat6 poe?
Mitt svar gällde hur man kan se om kabeln är CCA eller CU.


Ja, alla klarar PoE mensur bra beror bl.a. på längden.
En kort kabel kan vara tunn, en lång kabel med hög belastning behöver vara grövre.
 
T
C Costanza skrev:
Har ett par POE-drivna övervakningskameror som inte kommit på plats än.
Har lite funderingar kring om det finns något speciellt att tänka på eller kanske rent av regler man måste följa gällande kabeldragning.
Jag tänker mig att jag kommer dra simpel tp-kabel som jag kontakterar när dragningen är på plats.
Innebär POE något specifikt i det här fallet? Är effekten sådan att man inte får eller bör dra kabeln hur som helst tvärs över vinden t.ex?

/C
Vilka längder blir det på kablarna som du ska dra? För det spelar roll med hir noga du måste vara vid val av kabeln.
 
T TechChad skrev:
Vilka längder blir det på kablarna som du ska dra? För det spelar roll med hir noga du måste vara vid val av kabeln.
Det beror lite på hur jag väljer att göra.
Ena alternativet är att ha switchen i källaren, och sedan dra dubbla PoE-kablar från den upp till vinden och ut till kamerorna. Då skulle det väl bli runt 20-25 meter kanske.

Alternativ två är att bara dra en nätverkskabel upp till vinden, och där ha en switch som driver kamerorna. Då skulle PoE-kablarna vara 5-10 meter.

Skulle vilja gå på alternativ två, men jag har inga uttag för ström på vinden, så då skulle det involvera elektriker vilket jag inte vet om jag är sugen på.

/C
 
T
C Costanza skrev:
Det beror lite på hur jag väljer att göra.
Ena alternativet är att ha switchen i källaren, och sedan dra dubbla PoE-kablar från den upp till vinden och ut till kamerorna. Då skulle det väl bli runt 20-25 meter kanske.

Alternativ två är att bara dra en nätverkskabel upp till vinden, och där ha en switch som driver kamerorna. Då skulle PoE-kablarna vara 5-10 meter.

Skulle vilja gå på alternativ två, men jag har inga uttag för ström på vinden, så då skulle det involvera elektriker vilket jag inte vet om jag är sugen på.

/C
Då skulle jag nog säga att du inte behöver oroa dig vilken kabel du väljer. Men kör med cat6
 
Jag hade då föredragen en TP + EL sladd upp till vinden för att framtidssäkra om du kanske vill sätta upp en kamera på varje sida huset i framtiden. Har själv dock PoE switch under luckan till vinden, för där finns ett uttag och vår vind är inte isolerad så lite orolig att själva switchen inte ska må så bra av att vara på vinden, är ju typ ugnsvarmt på sommaren och typ lika kallt som ute på vintern.
 
Redigerat:
T
C Costanza skrev:
Det beror lite på hur jag väljer att göra.
Ena alternativet är att ha switchen i källaren, och sedan dra dubbla PoE-kablar från den upp till vinden och ut till kamerorna. Då skulle det väl bli runt 20-25 meter kanske.

Alternativ två är att bara dra en nätverkskabel upp till vinden, och där ha en switch som driver kamerorna. Då skulle PoE-kablarna vara 5-10 meter.

Skulle vilja gå på alternativ två, men jag har inga uttag för ström på vinden, så då skulle det involvera elektriker vilket jag inte vet om jag är sugen på.

/C
Vill du promt köra på alternativ två utan att blanda in elektriker så kan du ju dra upp en elkabel från källaren och en nätverkskabel. Sen skaffar du en switch som har plintanslutning för matningen och då är det inte 230V du hålls med utan ca 48V och helt ok.

Typ som denna
https://ipcam-shop.dk/sv/vaexla-52/dahua-pfs3106-4et-60-4-portars-hi-poe-switch-p6745
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.