pocarlen pocarlen skrev:
Det ska jag göra när/om de meddelar mig "rätt" pris per kwh.
Din värld stämmer nog inte överens med avtalsrätten och juridikens värld tyvärr. Du bråkar om småpotatis.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
0,03 till 0,04 kr.
Kan bli runt en tusing per år för min del om det ligger på den nivån hela året.
 
Vi har haft timmätning i flera år men rörligt månadspris från Vattenfall, så det känns ju som att dom vet hur man räknar ihop timförbrukning till månadsförbrukning. Vi har dem för både el och nät.

Vi har inte fått något mail om timpris och det står inget om timpris på oktober-fakturan. Så vad är det för skillnad mot er som har fått påtvingat timpris? Är det för att vi har en lite äldre mätare, en sort som kan rapportera per timme men inte har HAN-port?
 
M mrsnhp skrev:
Vi har haft timmätning i flera år men rörligt månadspris från Vattenfall, så det känns ju som att dom vet hur man räknar ihop timförbrukning till månadsförbrukning. Vi har dem för både el och nät.

Vi har inte fått något mail om timpris och det står inget om timpris på oktober-fakturan. Så vad är det för skillnad mot er som har fått påtvingat timpris? Är det för att vi har en lite äldre mätare, en sort som kan rapportera per timme men inte har HAN-port?
Det är skillnad på timmätning (som är det man har om man kan se timförbrukning) och timavräkning (som bl.a. innebär att faktureringsunderlaget skickas från elnätsbolag till elhandelsbolag som timdata). Vad det är för grupp personer som har fått mailet från Vattenfall har vi nog inte riktigt rett ut.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Det är skillnad på timmätning (som är det man har om man kan se timförbrukning) och timavräkning (som bl.a. innebär att faktureringsunderlaget skickas från elnätsbolag till elhandelsbolag som timdata). Vad det är för grupp personer som har fått mailet från Vattenfall har vi nog inte riktigt rett ut.
I mitt fall beror det antagligen på att Eon bytte mätare alldeles nyss till den mest moderna sorten.



M Mikael 81 skrev:
Här ([länk]) hittar Vattenfalls rörliga elpris. 60,94 öre för SE2 för oktober om jag läser rätt.
Tackar!

Försökte återskapa priset för september från min faktura men det gick inte. Diffade några ören (exklusive de rabatter jag fick under ett år genom att teckna via Elskling).
 
pocarlen pocarlen skrev:
I mitt fall beror det antagligen på att Eon bytte mätare alldeles nyss till den mest moderna sorten.
Det skumma är att det ska inte hända på grund av mätarbytet i sig - om inte Eon som elnätsleverantör bestämt sig för att ställa in mätaren som timavräknad. För det var inte du som hade använt Greenely eller något liknande väl?
 
pocarlen pocarlen skrev:
Kan bli runt en tusing per år för min del om det ligger på den nivån hela året.
Så du är beredd att gå till tingsrätten för ca 80-90kr/månad och bli slaktad och uppspikad på anslagstavlan?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Din värld stämmer nog inte överens med avtalsrätten och juridikens värld tyvärr. Du bråkar om småpotatis.
Begreppet småpotatis finns inte inom avtalsrätt/juridik. Där handlar det om rätt eller fel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så du är beredd att gå till tingsrätten för ca 80-90kr/månad och bli slaktad och uppspikad på anslagstavlan?
Det är långt till tingsrätten. Ett steg i taget.
 
pocarlen pocarlen skrev:
Det är långt till tingsrätten. Ett steg i taget.
Det går snabbt, en ansökan kommer in och sedan blir du delgiven efter 3 veckor. Det finns många Owe där ute och elbolagen har många bolagsjurister med färdiga mallar att bomba in till TR!
 
M Mikael 81 skrev:
Det skumma är att det ska inte hända på grund av mätarbytet i sig - om inte Eon som elnätsleverantör bestämt sig för att ställa in mätaren som timavräknad. För det var inte du som hade använt Greenely eller något liknande väl?

Jag har haft timavtal med Greenely men det var många år sedan.
 
pocarlen pocarlen skrev:
Manualen :)

[länk]
Hjälper inte dig, du kommer ju inte över 500kr gränsen…
 
pocarlen pocarlen skrev:
Jag har haft timavtal med Greenely men det var många år sedan.
Och Vattenfall har fakturerat månadspris för de första två månaderna du var kund hos dem - augusti och september? 61,66 öre för augusti och 110,27 för september?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.