Är det någon som hört talas om lecagjutning,man blandar lecakulor med cement/betong och gjuter upp golv.

Vi fick en offert på en badrumsrenovering där firman skulle göra en lecagjutning på betongplattan och sedan lägga klinkers.(efter flytspackling)
Golvet idag är flytande ,70mm cellplast-spånskiva-plastmatta.
 
Jodå, det är en beprövad konstruktion som rätt utförd fungerar bra.
 
det låter ju bra att den fungerar.
Ingen som vet hur man blandar en lecagjutning eller är det något man ska överlämna till "proffsen".
Hur är leca gjutning jämfört med epscement?
 
Kan bara rekomendera att använda små leka kulor för att spara på betongen.

Är själv nyfiken på epscement men har inte hört med någon med erfarenhet av det..
 
Har testat både LECA-gjutning och EPS. LECA-gjutning tycker jag passar bättre i större håligheter (volymer) medans EPS-cement är perfekt när man inte ska gjuta så tjockt. Använde en kombination av de två metoderna när jag renoverade en lägenhet i en vindsvåning med träbjälklag där vikten var av betydelse. EPS kan man flytspackla på dagen efter (om jag minns rätt) vilket såklart också är en stor fördel.

Edit: meningsbyggnadsfel...
 
  • Gilla
daviid
  • Laddar…
hur mycket lecakulor ska man ha? och vilket betong? Hur lång torkid är det på lecagjutning?
 
Det är ganska lätt att gjuta med cementbunden leca. Blanda 10 volymdelar lecakulor, en del vanlig cement (ej betong, utan cement) och max en del vatten. Kör detta i tombolablandare, och börja med halva mängden vatten för att fylla på mer tills cementslamman bildar en blank film runt varje kula. Då är det lagom med vatten. Detta ger en gjutning med hålrum, vilket är olämpligt att flytspackla direkt på då det kommer gå åt så mycket spackel för att rinna ner och fylla. Man kan då först gjuta på ett skikt med ett snabbt golvbruk eller vanlig betong (om man har tid att vänta en månad eller mer innan man jobbar vidare).

Alternativt gör man en homogen gjutning med vanlig betong där man blandar i lecakulor som utfyllnad. Vilka proportioner man ska ha då vet jag inte, men jag skulle gissa vilt att 50-50 kan vara lagom.
 
får väl se om man ger sig på detta själv eller tar hjälp till det.

Tack för svaren.
 
Ska det vara "vanlig" cement till Leca-gjutningen?alltså inte cementbruk med inblandad sand?
Har precis rivit ut mitt badrum och fick fram "berg i dagen" ca 18 cm under "färdigt golv" (på högsta punkten).Är det någon som vet/tror att det skulle kunna funka på följande vis:
1.berg
2.Leca-gjutning upp till jämn nivå med högsta bergspunkten
3.Tunt lager "betong"
4.Cellplast 10 cm(Styrofoam 250 A-N exempelvis)
5.Armerad betonggjutning 5 cm (med ingjutna golvvärmerör)
6.Flytspackel,tätskikt,klinker...
 
Ja, vanlig ren cement.

Din konstruktion låter som att den skulle fungera, med reservation för fuktproblem som kan dyka upp om det rinner vatten på berget som blir stående. Men detta antar jag är under kontroll om det inte orsakat problem tidigare.
 
Tack för svaret!

Nej, nån risk för vatten på berget finns nog inte (låg sand där när jag rev, och det var iaf snustorrt)
Då provar jag nog denna varianten.Den översta gjutningen får väl bli med snabbetong, så man kommer vidare lite kvickt, är det inte "stressigt" att gjuta med sådan förresten, verkar ju brinna väldigt fort (två man och en tombola utanför, och se'n bära in i hinkar...)
 
Nejdå, det är inte stressigt. Man blandar den jordfuktig, och sedan tar det ju inte lång tid att lägga ut den. Och så förfärligt snabbt brinner den ju inte.
 
TomasH skrev:
Ska det vara "vanlig" cement till Leca-gjutningen?alltså inte cementbruk med inblandad sand?
Har precis rivit ut mitt badrum och fick fram "berg i dagen" ca 18 cm under "färdigt golv" (på högsta punkten).Är det någon som vet/tror att det skulle kunna funka på följande vis:
1.berg
2.Leca-gjutning upp till jämn nivå med högsta bergspunkten
3.Tunt lager "betong"
4.Cellplast 10 cm(Styrofoam 250 A-N exempelvis)
5.Armerad betonggjutning 5 cm (med ingjutna golvvärmerör)
6.Flytspackel,tätskikt,klinker...
Kan man inte lägga cellplasten direkt på leca-gjutningen? Är inte 100 cellplast lite med golvvärme?
 
Jo, man skulle säkert kunna lägga cellplasten direkt på leca-gjutningen, men det verkar svårt att göra det medan gjutningen är "våt", så min tanke var att göra ett tunt skikt med gjutning ovanpå och lägga dit cellplasten medan den är våt (och för att jämna ut också), men jag vet inte om det är rätt...Jo, 100 cellplast är ju för lite egentligen, men jag får inte plats med mera, hade först tänkt göra leca-gjutning ända upp till den slutliga "plattan" men så tänkte jag att cellplast isolerar lite bättre....
 
Lyfter en gammal tråd. Någon som vet hur lång torktid det kan tänkas vara på en lecagjutning? Antar att det är betydligt snabbare än betong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.