Cheesen Cheesen skrev:
Jag ser att ni gjort samma misstag som oss. Vi ville också ha en gammal stil och look på vårt garage. Men nånstans blev det fel i kommunikationen och vi har också moderna småa takutsprång. När man tittar på äldre byggnader så är alltid takfoten större än på moderna hus. Den ålderdomliga looken försvinner när man har för lite utsprång.

Sen bara en kommentar angående gamla lador. Dom byggdes inte av reglar i 45Xnånting dimension. oftast var det kantade stockar man använde så det kunde vara 125X125 i sparrar, reglar och liknande. En 125X125 med moms borde väl motsvara 45X275
Nej ((125^4)/45)^(1/3)=175 eftersom bärigheten (så länge den inte vippar, vrider sig eller så) är proportionell mot regelns höjd i kubik men bara proportionell mot bredden. I den ladugård jag har (ganska liten men inte minsta sorten) är 125xd125 och 150x150 vanligt. Mellanbjälklagen är bara 75x150 cc ungefär 800 men spännvidderna då mestadels ungefär 3m.

Takutsprången är viktiga och inte bara en estetisk fråga, de skyddar ytterväggarna på ett utmärkt sätt. Ett hus jag har med rejält utsprång är byggt på 1860-talet och har såvitt jag vet originalpanel.
 
9 9999 skrev:
Tack för bra synpunkt ang takfoten. Håller med 100% om att den ska vara tilltagen på en lada. Vi funderade mycket kring detta men valde tillslut att sno måttet från en befintlig lada i närheten. Hängrännor hade vi nog gärna hoppat över men ibland måste hjärnan få vinna över hjärtat. Intressant nog så finns det en byggnadsstil idag som kallas typ ladhus, och där tar de ofta bort talsprånget helt! Ganska snurrigt för så såg ju inte lador ut. Ska diskutera med en arkitekt nästa gång jag träffar en, hur det kunde bli så.

Gällande 45-reglar så tror jag vi pratat förbi varandra. Men min poäng där var att dagens trista 45x220-standardreglar är rent hållfasthetstekniskt överlägsen gamla vackra stockar 125x125. Böjmotståndet för en 45x220 är tex 2 gånger högre än en fyrkant 125x125. Det borde innebära att jag skulle behöva mindre trä till mina takstolar idag, jämfört med det man ser i gamla lador, men det är absolut tvärt om. Med råge. Och jag tror det beror på normer, snarare än faktiskt behov.
Hittade ett par bilder på ladhus. Har alltså inget att göra med vårt projekt såklart, men intressant fenomen ändå
Ja, det är nog normer, och som du nog varit inne på så är det ofta inte brotthållfasthet utan tillåten nedböjning som sätter gränsen.
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
Spännande tråd eftersom även vi bygger lada men som blir mer hus än just lada.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-bygga-lada-blir-tvaettrum-och-garage.334589/
Vi bygger stommen med 150x150 stolpar, vilket även utgör takstolar. Knasigt kanske, men kul!
Vi har kollat lite med en konstruktör, framförallt den delen som är murad, och han pratade om att en lada ska tåla ”100-årsvinden” medan hölada på ängen bara behövde klara 50-årsvinden. Ett annat sätt att se på saken.
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
G gordell skrev:
Spännande tråd eftersom även vi bygger lada men som blir mer hus än just lada.
[länk]
Vi bygger stommen med 150x150 stolpar, vilket även utgör takstolar. Knasigt kanske, men kul!
Vi har kollat lite med en konstruktör, framförallt den delen som är murad, och han pratade om att en lada ska tåla ”100-årsvinden” medan hölada på ängen bara behövde klara 50-årsvinden. Ett annat sätt att se på saken.
Åh! Ert projekt ser superhärligt ut! Stort grattis!
Åh jag blir tårögd när jag läser din kommentar från 2019:

”Bygghandläggaren på kommunen tyckte att bygglov var onödigt byråkratiskt ute i skogen, långt från närmaste stadsplanerat område men bygganmälan på skorsten och avloppsanslutning ska förstås ordnas.”

underbart!
Det var så vi trodde det skulle bli för oss också. Vi har inte en granne på 400m, och skog överallt.
Tidigare bygge var ungefär så fritt som ert projekt. Men nu har allt förändrats. Handläggare som krävde fullständiga konstruktionsritningar, verifierade av ytterligare en konstruktör, geoteknisks utredning, radonslang, ventilationsritning, utstakning för 7000kr, och sedan lägeskontroll för typ samma summa osv osv. För ett garage 400m från närmaste grannhus. Nåja. Ett stort garage, men ändå. Varje omtag kostar minst 30000 till i ritning och avgifter, och minst 10 veckors handläggning. Pengar och tid vi kunde använt till huset.
Men jättekul att följa ert bygge. Blir jättefint och det blir såå bra när man tillåts fundera vartefter, i stället för att behöva bestämma varenda detalj på ritbordet.
 
  • Gilla
gordell
  • Laddar…
Nu har vi kommit till nutid i den här tråden. Taket är på plats. Älskar taket! Nästan alla fönster är på plats också. Ett par dörrar är klara. Dörrarna valde vi att göra som en 100mm tjock låda av plywood klädda med svartmålad panel. I dörren använde vi frigolit som blev över från grunden.
Vi funderade först på om vi skulle ha dubbla dörrar: ytterst en som bara var panelbrädor, och en till dörr innanför som öppnar inåt, som skulle vara isolerad. Men vi valde lite enklare lösning. Dörren till vänster på bild har provisorisk upphängning.
 
  • Röd trästuga med svart tak, gula fönster, utan vegetation, staplad ved vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor röd ladugård med svart tak mot marmorerad himmel, byggnadsställning, täckta fönster, en person arbetar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
SusoDus och 16 till
  • Laddar…
apotekarnes
Kul att se hur det gick för er till slut. Ni har verkligen fått till proportioner och fönsterplaceringar fint. Det enda som avslöjar nybygget är att det ser lite för fräscht och rakt ut, men det kommer fixa sig inom 50-100 år av sig självt. Det vore kul att se insidan också när allt kommit på plats!
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
apotekarnes apotekarnes skrev:
Kul att se hur det gick för er till slut. Ni har verkligen fått till proportioner och fönsterplaceringar fint. Det enda som avslöjar nybygget är att det ser lite för fräscht och rakt ut, men det kommer fixa sig inom 50-100 år av sig självt. Det vore kul att se insidan också när allt kommit på plats!
Tack! Ja. Att det ska vara så förbannat svårt att bygga snett haha. Jag tror att detaljer kommer att få växa fram med tiden, som gör att det blir lite mindre symmetriskt och mera levande.
Dock ska man nog vara lite försiktig med att hänga upp gamla trä-krattor och andra loppisfynd utan funktion på väggarna. Det kan nog bli Pettson&Findus-huset-på-Grönan om man försöker för mycket :rofl:
Bilder på insidan kommer.
 
Magnus E K
Håller med om att taket ser för rakt ut. Man kunde kanske övervägt att göra några takstolar i mitten lite lägre.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Håller med om att taket ser för rakt ut. Man kunde kanske övervägt att göra några takstolar i mitten lite lägre.
Frestande. Men vågar nog påstå att det inte finns en enda hantverkare i hela Sverige som skulle gå med på att göra det, så du skulle jag fått lägga alla 3000 pannorna själv. Haha. Speciellt taket är ju helig mark för proffsen. Där tillåts visst ingen kreativitet. Knorrades lite kring mitt val av gammalt enkelkupigt tegel ska du veta. De fick slipa till fasen med vinkelslipen ibland, för att säkerställa att det blev heeelt perfekt. Haha.
Jag övervägde att förbjuda vattpass när panelen sattes upp. Men inte ens det fick jag bestämma över på vårt eget hus. :crysmile:
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
9 9999 skrev:
Frestande. Men vågar nog påstå att det inte finns en enda hantverkare i hela Sverige som skulle gå med på att göra det, så du skulle jag fått lägga alla 3000 pannorna själv. Haha. Speciellt taket är ju helig mark för proffsen. Där tillåts visst ingen kreativitet. Knorrades lite kring mitt val av gammalt enkelkupigt tegel ska du veta. De fick slipa till fasen med vinkelslipen ibland, för att säkerställa att det blev heeelt perfekt. Haha.
Jag övervägde att förbjuda vattpass när panelen sattes upp. Men inte ens det fick jag bestämma över på vårt eget hus. :crysmile:
"kunden har alltid fel"
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
"kunden har alltid fel"
Japp! :rofl:
 
En till bild. På håll ser det ut som att husen ligger jättenära varandra men det är inte riktigt sant. Ladan är nog 30 m från huvudhuset/parstugan.
Men här ser man i alla fall att ett plåttak eller ett tak med nytt tegel skulle blivit allt för iögonfallande.
 
  • Röd stuga i skogsglänta, blå himmel med moln, lugn och naturnära miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
406_Jonathan och 19 till
  • Laddar…
Den bilden visar att ni lyckades.
I alla fall på håll. Ladan ser ut att va hundra år gammal.

//AA
 
  • Gilla
  • Älska
BengtH och 2 till
  • Laddar…
S saiter skrev:
Den bilden visar att ni lyckades.
I alla fall på håll. Ladan ser ut att va hundra år gammal.

//AA
Tack för de vänliga orden!
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
OSB-skivorna har kommit upp. Nu ser man bättre hur snedsträvorna kommer att se ut, som håller upp både golv och takstolarnas underarmar, och styvar upp hela bygget. Vi kommer säkert att irritera oss på dem så småningom, men nu tycker vi det ser ganska coolt ut.
 
  • Inre byggarbetsplats, trästomme, OSB-skivor, naturlig belysning, fönster, konstruktion i pågående arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
dalkarl och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.