R RogerHql skrev:
vadå Herregud?
Men det är klart, ge mig adressen till grannen så ska jag fixa hans laddproblem inom ramen för svensk elsäkerhet!
man måste också komma ihåg att laddboxar har blivit ett geschäft som spelar på allmänhetens okunskap om el och precis, elsäkerhet.
Ju mer man kan skrämma upp folk, desto fler onödiga laddboxar/stolpar går att kränga utan att kunden får något mervärde. I stort sett alla elbilar kan laddas i vilket 8A-uttag som helst. Med min Kangoo ZE som jag köpte förra månaden följde det med en typ2-kabel och en enfasadapter. Den senare syns på bild jag skickat och en sådan kan man skaffa sig till alla elbilar. Sen ksn du ladda hemma eller på vilket ställe som helst med 8A uttag om du har tid och det har man om man ska övernatta.
Att dissa Schuko som Bosse gör är självfallet helt fel.
Då tar man bort möjligheten att ladda sin elbil på runt 50 miljoner ställen i Svedala utan något vettigt skäl.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
CEE-don bör förhoppningsvis klara det problemfritt.
Samtidigt handlade väl @Bo.Siltberg :s länk just om trefasuttag, implicerat CEE antar jag(?)
Experten kom visserligen in på Schuko i sitt resonemang, men slutsatsen var väl ändå att även CEE-uttaget inte skall belastas med märkströmmen annat än kortvarigt?

Själv tänker jag så här. Ett 16A uttag (Shuko eller CEE) avsäkrar jag med 16A säkring. Säkringen skall skydda anläggningen. Uttaget bör alltså klara säkringens utlösningskarakteristik, annars är det inte en säker kombination. Tänker jag fel?

Jämför kabeldimensionering, där man tar hänsyn till säkring, förimpendans och förläggningssätt för att försäkra sig om att kabeln inte kan bli överbelastad så länge säkringen fyller sin funktion.
 
B BJohan skrev:
Ok, jag har laddat massor med 10 A och skarvsladd. Jag har aldrig sett några skador eller att något känts varmt. Jag började försiktigt med 6A och 8 A vid några laddningar. När allt verkade ok ökade jag till 10 A.

Däremot har jag varit med om en brand i ett uttag utomhus när motor- och kupévärmare gick. Grannen ringde på och sa "det brinner!". Plasten i uttaget brann. Där kunde garaget ha brunnit ner.

Kanske det kan vara skillnad på olika uttag och skarvsladdar? Det är ju när man sparat på dimensioner på ledare som det kan bli varmt.
Kan väl ha med sladdens grovlek på ledarna att göra också. Mycket som spelar in?
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Själv föredrar jag ”dumma” laddare så man vet vad det är som händer.
Tex skruvar du upp din Toyotaladdare till 25 A och säkringen är på 16 så har du full koll på vad som kommer att hända.
Man gör alltså inte det.
Det finns säkert någon siffra i laddningsövervakningen i din Toyota som talar om hur många ampere/kW laddaren trycker in i ditt batteri. Har du kollat manualen?
Jodå, jag har full koll på hur man ställer laddström i bilen, det var inte det vi diskuterade. Det vi diskuterade är om man gör fel och ställer bilen på 16A när laddaren bara klarar 10A eller MAX när laddaren klarar 16A. Finns det en fungerande säkerhetsfunktion mellan bil och laddare ska bilen inte kunna ladda med mer ström än laddaren tillåter men så har det inte fungerat för mig.
 
G Gizmodos skrev:
Jodå, jag har full koll på hur man ställer laddström i bilen, det var inte det vi diskuterade. Det vi diskuterade är om man gör fel och ställer bilen på 16A när laddaren bara klarar 10A eller MAX när laddaren klarar 16A. Finns det en fungerande säkerhetsfunktion mellan bil och laddare ska bilen inte kunna ladda med mer ström än laddaren tillåter men så har det inte fungerat för mig.
Hmm, du har en extern "laddare" ?
Min laddare sitter i bilen, in kommer det växelström 220 volt 9 eller 16 Ampere beroende vilken kabel man har, antingen Shuko med sladdmonterad "laddbox" eller typ 2 riggad för 16 Ampere.
Styrningen i typ2- kontakter sker via ett motstånd i själva kontaktdonet vars värde lägger "laddstolpen" i rätt mode för bilens batteri, alltså i mitt fall 16 A. Laddaren i bilen gör om elen till 350- 400 volt DC beroende på batteriets laddningstillstånd med automatisk övervakning av batteritemperatur och laddström. Din lösning förefaller vara lite special om du kan styra växelströmmen(?) till bilens batteri via särskilt manöverorgan?
Grundprincipen vid laddning av elbilar är ju att det ska vara idiotsäkert, det verkar inte vara så i din Toyota ?
 
Redigerat:
  • Gilla
Larsa Andersson
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Hmm, du har en extern "laddare" ?
Min laddare sitter i bilen, in kommer det växelström 220 volt 9 eller 16 Ampere beroende vilken kabel man har, antingen Shuko med sladdmonterad "laddbox" eller typ 2 riggad för 16 Ampere.
Styrningen i typ2- kontakter sker via ett motstånd i själva kontaktdonet vars värde lägger "laddstolpen" i rätt mode för bilens batteri, alltså i mitt fall 16 A. Laddaren i bilen gör om elen till 350- 400 volt DC beroende på batteriets laddningstillstånd med automatisk övervakning av batteritemperatur och laddström. Din lösning förefaller vara lite special om du kan styra växelströmmen(?) till bilens batteri via särskilt manöverorgan?
Grundprincipen vid laddning av elbilar är ju att det ska vara idiotsäkert, det verkar inte vara så i din Toyota ?
Laddkabel med schuko-anslutning är väl den korrekta benämningen men kallas av Toyota nödladdare. Jag har hittat två laddare, de enda två jag egentligen använder där det inte är idiotsäkert så det finns säkert fler som kan råka ut för samma sak. Den är det oklart om det är bilens eller laddstolpen/laddkabelns fel.
 
G Gizmodos skrev:
Laddkabel med schuko-anslutning är väl den korrekta benämningen men kallas av Toyota nödladdare. Jag har hittat två laddare, de enda två jag egentligen använder där det inte är idiotsäkert så det finns säkert fler som kan råka ut för samma sak. Den är det oklart om det är bilens eller laddstolpen/laddkabelns fel.
Ok, men hur sker styrningen av laddströmmen?
du nämnde någon ratt eller annat manöverorgan med ett MAX-läge och som sitter i bilen?
Det enda jag kan tänka mig är att du har en intern laddare i bilen på samma sätt som min och som du kan styra, dvs den drar mer eller mindre ström ur din "nödladdare" beroende på hur du ställer in den? Under alla omständigheter kan du ansluta en ström/effektmätare i serie med schuko-proppen så kan du då se hur mycket växelström som flyter in i bilen och hur den strömmen påverkas av hur du ställer in ditt reglage.
Vidare är din felbeskrivning oklar. Jag antar att en 8Ampere säkring går och det är det som är ditt problem eftersom laddningen då avbryts?
 
Redigerat:
R RogerHql skrev:
Ok, men hur sker styrningen av laddströmmen?
du nämnde någon ratt eller annat manöverorgan med ett MAX-läge och som sitter i bilen?
Det enda jag kan tänka mig är att du har en intern laddare i bilen på samma sätt som min och som du kan styra, dvs den drar mer eller mindre ström ur din "nödladdare" beroende på hur du ställer in den? Under alla omständigheter kan du ansluta en ström/effektmätare i serie med schuko-proppen så kan du då se hur mycket växelström som flyter in i bilen och hur den strömmen påverkas av hur du ställer in ditt reglage.
Vidare är din felbeskrivning oklar. Jag antar att en 8Ampere säkring går och det är det som är ditt problem eftersom laddningen då avbryts?
Ja, du har rätt i att själva laddaren sitter i bilen och på bilens display kan jag välja mellan 8A, 16A och MAX vilket jag tror ska vara drygt 20A.
Problem 1: Den medföljande laddkabeln med schuko är specad till 10A men om jag ställer in 16A i bilen så laddar den då också med 16A, det har jag mätt upp. Säkerhetsfunktionen som borde begränsa strömmen till 10A verkar alltså inte fungera och så säger Toyota det ska vara med denna laddkabel iaf. Därför instruerade de mig att ställa om bilen på 8A när jag laddar med denna kabel. Enligt Toyota ska man också bara använda denna laddkabel i "nödfall".
Problem 2: Laddstolpe med typ II på jobbet är specad till 16A men om man ställer in bilen på MAX så laddas bilen snabbare än med 16A enligt bilens telefonapp och efter en ganska lång stund går laddstolpens säkring. Säkerhetsfunktionen fungerar alltså inte heller i detta fall.
Eftersom jag har upptäckt dessa problem brukar jag alltid vara noggrann med att ställa in bilen för rätt laddström och fram till idag trodde jag att det var så det skulle vara. Någon djupare undersökning av vad som problemen ovan orsakas av har jag inte gjort, det skulle ju kunna vara bilen som är problemet eller så är det laddkabeln med schuko och laddstolpen på jobbet.
 
Det måste ju vara något fel på den laddsladden. Den ska som sagt meddela bilen vilken högsta ström bilen får ta. Den typen brukar nog begränsa till 10A. Men över 16A är definitivt fel.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det måste ju vara något fel på den laddsladden. Den ska som sagt meddela bilen vilken högsta ström bilen får ta. Den typen brukar nog begränsa till 10A. Men över 16A är definitivt fel.
10A laddsladden ska som sagt fungera så enligt Toyota, men det är kanske bara billig skit. Vore kul att veta om någon annan med RAV4 kunnat konstatera att begränsning av laddström från laddkabel eller laddstolpe faktiskt fungerar.

Annars var mitt input i den här tråden egentligen att man inte ska ta för givet att en laddkabel med schuko inte laddar med mer än 10A bara för att den är specad på 10A Ska man vara säker så kan det vara bäst att manuellt ställa in rätt laddström i bilen också.
 
G Gizmodos skrev:
Ja, du har rätt i att själva laddaren sitter i bilen och på bilens display kan jag välja mellan 8A, 16A och MAX vilket jag tror ska vara drygt 20A.
Problem 1: Den medföljande laddkabeln med schuko är specad till 10A men om jag ställer in 16A i bilen så laddar den då också med 16A, det har jag mätt upp. Säkerhetsfunktionen som borde begränsa strömmen till 10A verkar alltså inte fungera och så säger Toyota det ska vara med denna laddkabel iaf. Därför instruerade de mig att ställa om bilen på 8A när jag laddar med denna kabel. Enligt Toyota ska man också bara använda denna laddkabel i "nödfall".
Problem 2: Laddstolpe med typ II på jobbet är specad till 16A men om man ställer in bilen på MAX så laddas bilen snabbare än med 16A enligt bilens telefonapp och efter en ganska lång stund går laddstolpens säkring. Säkerhetsfunktionen fungerar alltså inte heller i detta fall.
Eftersom jag har upptäckt dessa problem brukar jag alltid vara noggrann med att ställa in bilen för rätt laddström och fram till idag trodde jag att det var så det skulle vara. Någon djupare undersökning av vad som problemen ovan orsakas av har jag inte gjort, det skulle ju kunna vara bilen som är problemet eller så är det laddkabeln med schuko och laddstolpen på jobbet.
Ok. Det verkar vara som jag försökt förklara tidigare: Toyotas "nödladdare" kommunicerar inte med den energikälla den är kopplad till i motsats till typ2-standarden.
Detta av det enkla skälet att det inte går att kommunicera över en schuko-plugg.
Det finns inga kontrollsignaler som bestämmer hur mycket energi som ska transporteras till bilens batteri.
Det får ägaren ta ansvar för själv genom att undersöka hur mycket ström som schukouttaget kan leverera.
Överskrider man den nivån utlöses beroende på graden av överuttag, säkringen på andra sidan eluttaget där det vanligen sitter en säkring på 8 ampere, privatbostäder carports etc...
Du har uppenbarligen tillgång till schukouttag med 16Ampere med tillhörande säkring.
Där tappar du av mer än 16A tills säkringen går.
Då gäller det att veta var denna säkring är placerad. Det kan vara var som helst i närheten av uttaget, i värsta fall bakom en låst dörr.
Man får alltså ta reda på vad varje enskilt uttag kan leverera och ställa in bilens strömväljare efter det.
 
  • Natt, upplyst trädgårdslampa, träd, parkerad bil, plaststol, dunkel omgivning, elektriska sladdar, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj då. Där dök visst min nya "laddstolpe" upp i höstmörkret.
Det verkar vara fel på byggchattens användarinterface.
Sorry...
 
R RogerHql skrev:
Ok. Det verkar vara som jag försökt förklara tidigare: Toyotas "nödladdare" kommunicerar inte med den energikälla den är kopplad till i motsats till typ2-standarden.
Detta av det enkla skälet att det inte går att kommunicera över en schuko-plugg.
Det finns inga kontrollsignaler som bestämmer hur mycket energi som ska transporteras till bilens batteri.
Det får ägaren ta ansvar för själv genom att undersöka hur mycket ström som schukouttaget kan leverera.
Överskrider man den nivån utlöses beroende på graden av överuttag, säkringen på andra sidan eluttaget där det vanligen sitter en säkring på 8 ampere, privatbostäder carports etc...
Du har uppenbarligen tillgång till schukouttag med 16Ampere med tillhörande säkring.
Där tappar du av mer än 16A tills säkringen går.
Då gäller det att veta var denna säkring är placerad. Det kan vara var som helst i närheten av uttaget, i värsta fall bakom en låst dörr.
Man får alltså ta reda på vad varje enskilt uttag kan leverera och ställa in bilens strömväljare efter det.
Nej, det har inget med schuko-anslutningen att göra. 10A-begränsningen är efter schuko-anslutningen. Säkring 16A -- schuko-anslutning 16A (även om det diskuteras hur säkert det är) -- "Dosa" på laddkabel 10A! -- Typ II-anslutning till bil -- Bil 16A (Om man inte ställer den på 8A som man ska)

Säkerhetsfunktionen innebär att "dosan" på laddkabeln ska kunna kommunicera med laddaren i bilen för att begränsa laddströmmen. (Om jag förstod det som skrevs tidigare i tråden rätt) Men den funktionen finns inte i denna laddkabel och/eller i bilens laddare.
 
G Gizmodos skrev:
10A laddsladden ska som sagt fungera så enligt Toyota, men det är kanske bara billig skit.
Hur ser denna nödsladd ut? Har du en elektronikbox på sladden? Vad står på den? Kan du fota?

Laddning via schuko klassas som mod 1 vilket innebär max 16 A. Om Toyota tillåter att man belastar högre än så vill jag mena att bilen är felaktig.

G Gizmodos skrev:
Problem 2: Laddstolpe med typ II på jobbet är specad till 16A men om man ställer in bilen på MAX så laddas bilen snabbare än med 16A enligt bilens telefonapp och efter en ganska lång stund går laddstolpens säkring. Säkerhetsfunktionen fungerar alltså inte heller i detta fall.
I detta fall vet vi att det finns en laddstation som pratar med bilen. Vad som inte framgår är vilken max ström som laddstationen är inställd på, men du säger 16 A. Om det har kommunicerats med bilen så får den givetvis inte dra mer än så. Detta låter inte bra Toyota.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur ser denna nödsladd ut? Har du en elektronikbox på sladden? Vad står på den? Kan du fota?

Laddning via schuko klassas som mod 1 vilket innebär max 16 A. Om Toyota tillåter att man belastar högre än så vill jag mena att bilen är felaktig.


I detta fall vet vi att det finns en laddstation som pratar med bilen. Vad som inte framgår är vilken max ström som laddstationen är inställd på, men du säger 16 A. Om det har kommunicerats med bilen så får den givetvis inte dra mer än så. Detta låter inte bra Toyota.
Mercedes original sladd för Schuko är fix på 8A. Tyvärr går det inte att ställa lägre i bilen heller.

8A från ett vanligt vägguttag skulle jag säga är OK över natten, även jag gärna hade sett att det gått ställa ner den till 6A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.