Och hur relevant är dom Brittiska reglerna när det gäller Svenska förhållanden, så vitt jag förstår så skiljer det sig en hel del i tänk och utförande? Så vill du ge råd och hjälp på ett Svenskt forum kanske du bör hålla dig till rent Svenska förhållanden.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Plåtkapslingen smälter inte första taget och är den tät så kommer det inte åt så mycket syre så elbranden hinner slockna.

En JFB bara för kyl och frys......tja vad händer om du är på semester och den löser ut, inte går husvakten och kollar kylskåpet men om lyset inte fungerar i hallen och köket så kanske det går rädda det som är i skåpen, eller tänker jag fel?

Protte
 
Att man inte lägger kyl/frys på en egen PSA/JFB är väl sedan många år vedertaget inom branchen.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Med branschen antar jag att du menar elinstallatörerna, för Hager verkar uppenbarligen inte ha hängt med. Själv tänkte jag mera på något i stil med SEKs handbok 453 val av brytare eller liknande som jag inte läst, men har tänkt försökt hitta i något bibliotek. Standarderna såsom SS4364000 har jag full tillgång till, men den källan saknar handböckerna och CENELEC som SS standarderna utgår från.

Sen har du rätt i att jag fortfarande behöver lära mig att hålla en del av mina spridda tankar för mig själv såsom med BS7671 och AFDD tidigare. För inte alla uppskattar min tankespridhet lika mycket som jag och kan komma lite från intet.
 
Helt rätt "branschen" handlar om dom som sysslar med elinstallationer och speciellt elinstallationsföretagen.
Det är ju dom som i första hand reglerar hur det är "kopplat" i våra bostäder.
 
En till fråga, visst ersätter PSAn säkringen för gruppen? Kan inte tänka mig att man behöver lägga till den efter en vanlig säkring och ta upp ytterligare en plats på i elcentralen?
 
PSA är en kombination av säkring och jordfelsbrytare. Så ja, det stämmer.
 
  • Gilla
robbs
  • Laddar…
K Kyomujin skrev:
Om du planerar laddstolpe så ska de normalt ha en dyrare typ B JFB
Normalt, var har du fått det ifrån??
Laddstationer som kräver en extern JFB typ B kommer inte att finna några köpare.
De allra flesta laddstationer idag har inbyggda skydd. Som mest kräver de en "vanlig" JFB typ A i den fasta installationen.
K Kyomujin skrev:
En fråga, enligt vem är det en gammal rekommendation att ha PSA på kyl och dylikt.
Elsäkerhetsverket. Det fanns förr en sådan rekommendation. Vi pratar ca 20 år sedan. Den är borta nu. Man har tänkt om. Några referenser finns inte kvar, inte hos Elsäkerhetsverket i alla fall. Det finns helt enkelt ingen anledning. Bättre med två vanliga JFBer i centralen. Det är fel att skydda kylen från anläggningen, utan man ska hellre identifiera den riskkällor som finns och lägga dem på en separat JFB. En PSA använder man endast om det inte finns plats i centralen för en JFB.
K Kyomujin skrev:
Tillverkare som Hager verkar i alla fall på en del ställen fortfarande rekommendera egen PSA på kyl/frys
Hager styr inte hur vi installerar i Sverige.
K Kyomujin skrev:
Själv tänkte jag mera på något i stil med SEKs handbok 453 val av brytare eller liknande som jag inte läst
Den handlar om dvärgbrytare, jordfelsbrytare och brytare för frånskiljning, dvs egenskaperna hos dessa produkter i sig. Den berör inte mycket hur man bör tillämpa dem i en installation.

Välkommen till forumet. Jag ser att du har kunskap och erfarenhet att dela med dig. Men se till att du har grund för dina svar.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Jag funderar på att byta ett uttag utomhus till ett med jordfelsbrytare i.
Sitter ett risigt uttag där nu, så ett med jordfelsbrytare i borde ju aif vara bättre än inget.
Ang. att det måste testas, duger det med en sån där billig uttagstestare som visar fasfel och har en knapp för 30ma JFBtest?
 
Jag skulle nöjt mig med att verifiera i kopplingen och testa med knappen. Vad mer är det du vill testa? Att stoppa i något som lyser grönt säger dig ju inget.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle nöjt mig med att verifiera i kopplingen och testa med knappen. Vad mer är det du vill testa? Att stoppa i något som lyser grönt säger dig ju inget.
Jo, men jag såg här i tråden att man inte bara bör testa med JFBns egen testknapp.
 
D Daniel 109 skrev:
PSA är en kombination av säkring och jordfelsbrytare. Så ja, det stämmer.
Tack! Bra att veta. Men då antar jag att man kan antingen byta ut en dvärgsäkring för en grupp till PSA, eller dra flera grupper (på sina dvärgsäkringar) till en PSA som de delar på? Tänker återigen på planeringen för elektrikern, hur många PSA som behövs och hur man gör det hela plats- och kostnadseffektivt.
 
Riktigt så enkelt är det inte. En tvåpolig PSA tar två modulplatser och passar inte på den fasskena du eventuellt har. Så det är ganska mycket meck med att byta en enskild dvärg till en PSA. Dessutom bör du titta priset för en PSA jämfört med JFB + dvärg. Det finns faktiskt PSA'er som bara tar upp en modulplats, men då får du titta extra noga på priset.

Vi har redan kommit fram till att du har plats i centralen så behöver inte konstra med PSAer.
 
  • Gilla
robbs
  • Laddar…
Tack för all hjälp i tråden. Det kommer bli såhär i huset:

En GARO PSA för utomhusbelysning/uttag/dräneringspump dras med 3g 2,5mm2 EKLK runtom huset med 2-polig strömbrytare inne garaget där ledningen från normcentralen redan är dragen. Hittade den här https://www.ahlsell.se/products/el-...nskyddsbrytare-1/personskyddsbrytare/2163284/ som är tvåpolig även fast den bara tar upp en modulbredd och elektrikern verkar tycka den ska funka.

Kommer vara en likadan PSA för kyl/frys eftersom de redan fått en egen grupp i samband med nyliga renoveringar.

Sedan en grupp trefas som går via hantverksrum (för både en- och trefas med egen strömbrytare) samt till garage med både en- och trefasuttag där (och egen trefas strömbrytare där också). PSAn till gruppen får sitta i elcentralen.

Blir det laddstolpe får den bli en egen grupp med elcentral i garaget. Kommer få plats i elcentralen.

Garos lilla PSA är dyrare men det är inte så mycket mer pengar i det stora hela, elcentralen kommer ju finnas där många år framöver.
 
Redigerat:
Vad är skälet till 1-moduls-PSA'er? Plats? Du har 18 modulplatser lediga.
Varför går du emot rekommendationen att inte sätta kylen på en helt egen PSA?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.