Hej
Vad säger dagens regler? Kan man ha träreglar 70mm mot murstock eller krävs stålreglar 70mm och vilket avstånd från murstock ska det vara?

Kan man lämna 45mm och ha mineralull som material emellan? Innerväggen blir en kaklad vägg i badrum. Cc 450mm reglat.

sen den eviga frågan om det krävs 15mm plyfa + gips?
 
Claes Sörmland
Används murstocken så att en rökkanal ligger ytterst mot badrummet? Då finns brandskyddshänsyn att ta.

I så fall ska man i princip inte bygga för den med skalväggar för då kan man inte se om murstocken läcker eller har sprickor. Så bäst är då en massiv konstruktion med t ex puts som du lägger exempelvis tätskikt och kakel på.

Men jag tror det finns ett oändligt antal badrum (inte minst i gamla flerbostadshus) som inte följer denna regel och brandskyddskontrollanterna ser mellan fingrarna.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Används murstocken så att en rökkanal ligger ytterst mot badrummet? Då finns brandskyddshänsyn att ta.

I så fall ska man i princip inte bygga för den med skalväggar för då kan man inte se om murstocken läcker eller har sprickor. Så bäst är då en massiv konstruktion med t ex puts som du lägger exempelvis tätskikt och kakel på.

Men jag tror det finns ett oändligt antal badrum (inte minst i gamla flerbostadshus) som inte följer denna regel och brandskyddskontrollanterna ser mellan fingrarna.
Tack
Ja en kanal ligger mot ”nya” väggen. Läser olika svar överallt så tar ödmjukt emot alla förlag men då kanske det är bäst att kolla med min sotare vad han säger.
Har inte påbörjat väggen än och vill inte göra mer än nödvändigt men såklart följa gällande regler.
 
Claes Sörmland
Ping @vinylskiva som i granntråden just erkände att han vet något om ämnet.
 
10cm är praxis. Kan du sätta en stålregel närmast så gör det, ta lite bildet på hur du bygger upp väggen också ifall det blir ett frågetecken längre fram.
 
Om möjligt så sätt in en rostfri slang i kanalen som används så slipper du fundera om murverket är tätt
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
I mitt hus finns ett smalt schakt mellan skorstenen och badrummet.
Går att inspektera underifrån från källaren.

Inga ord om det vid brandskyddskontrollen i sommras.
 
Claes Sörmland
Huddingebo Huddingebo skrev:
I mitt hus finns ett smalt schakt mellan skorstenen och badrummet.
Går att inspektera underifrån från källaren.

Inga ord om det vid brandskyddskontrollen i sommras.
Men då går det ju att inspektera så inga problem!

Det man ofta vill göra är att bygga för murstocken så att den inte kan inspekteras. Då kan det bli diskussion på nästa brandskyddskontroll.

(Jag fick borra upp ett 100 mm inspektionshål när jag byggde för murstocken. Vissa brandskyddskontrollanter tittar in men de flesta bryr sig inte. Vid en provtryckning av en kanal så tittades det in.)
 
Tack snälla för alla svar, då bygger vi med stålregel och lämnar 100mm. I värsta fall går det att borra upp ett hål från källaren för att komma in och inspektera i detta 100mm utrymmet då.

Tack!
 
I ett tidigare 20-talshus jag hade gick den murade skorstensstocken upp genom det nybyggda badrummet på övervåningen. På bottenvåningen satte jag upp en kakelugn.
Jag tog helt enkelt och kaklade på murstocken i badrummet och satte upp handdukskrokar vilket gjorde att jag fick en utmärkt handdukstork och varmt och skönt i badrummet till morgonduschen då murstocken lagrade värmen sedan kvällen innan.
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Jenpet Jenpet skrev:
I ett tidigare 20-talshus jag hade gick den murade skorstensstocken upp genom det nybyggda badrummet på övervåningen. På bottenvåningen satte jag upp en kakelugn.
Jag tog helt enkelt och kaklade på murstocken i badrummet och satte upp handdukskrokar vilket gjorde att jag fick en utmärkt handdukstork och varmt och skönt i badrummet till morgonduschen då murstocken lagrade värmen sedan kvällen innan.

Ja det låter ju också intressant.. hmm du gjorde det ju inte enklare för mig.
 
H Hellan10 skrev:
Ja det låter ju också intressant.. hmm du gjorde det ju inte enklare för mig.
Ha ha... tvärt om. Mycket enklare, du behöver ju inte tänka på reglar och inspektionsluckor ;). Dessutom får du ju en "värmevägg" om du har en kamin/kakelugn...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Hellan10 skrev:
Ja det låter ju också intressant.. hmm du gjorde det ju inte enklare för mig.
Gillar du inte att putsa murstocken för att det tekniskt är för svårt för en amatör att få det helt plant så kan du också "limma" upp gipsskiva med avsett bruk. Sen tätskikt rakt på det och sen kakel. Nu har du en massiv vägg hela vägen in till murstocken och den uppfyller brandskyddskrav och våtrumskrav.
 
  • Gilla
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
U
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Gillar du inte att putsa murstocken för att det tekniskt är för svårt för en amatör att få det helt plant så kan du också "limma" upp gipsskiva med avsett bruk. Sen tätskikt rakt på det och sen kakel. Nu har du en massiv vägg hela vägen in till murstocken och den uppfyller brandskyddskrav och våtrumskrav.
Så gjorde vi
Tog hem en skorstensfejare för rådgivning innan.
Putsade murstocken helt lodrät, men rätt grovt, med kalkputs och därefter limmade upp gips med ardex s48, tätskickt och kakel.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
U Utsliten och utdömd skrev:
Så gjorde vi
Tog hem en skorstensfejare för rådgivning innan.
Putsade murstocken helt lodrät, men rätt grovt, med kalkputs och därefter limmade upp gips med ardex s48, tätskickt och kakel.
Snyggt! Massivkonstruktioner är alltid bäst i de här sammanhangen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.