Eftersom jag har haft och har problem med mitt avlopp för dagvatten så ville jag undersöka vad som hänt. Därför byggde jag mig en egen utrustning för att kunna kontrollera avloppsrören invändigt. Den består av en billig webbkamera från Biltema, ett plaströr, en plexiglasskiva som skydd för kameran och ett bakstycke av trä med ett rör fastlimmat i centrum. Tre meter vattenslang, en slangkämma och en USB-kabel samt naturligtvis en Laptop. Som belysning använde jag en ledlampa. Utrustningen ser ut som på bilden och kostnaden blev minimal
 
  • kamera.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
christobal och 1 till
  • Laddar…
Här följer några bilder inifrån avloppet där det klart framgår vad som hänt.
 
  • Frame1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Frame2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Frame5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjusigt.
Avloppet såg dessvärre inte lika tjusigt ut
 
Nä, inget vidare tjusigt avlopp precis, men nu vet jag i alla fall vad som behöver göras.

USB-kabeln på tre meter kan förlängas genom att använda en s.k. repeater. Total längd kan då maximalt bli 25 meter vilket torde räcka ganska långt. Mera precist 25m!:)
 
DIY är bäst!!!
Smart lösning på ett problem som brukar kosta mycket pengar att lösa
 
Kul grej. En fråga bara. Hur får du den in i röret? Någon meter funkar ju bra men du skriver upp til 25 meter.
 
Hittills har jag bara använt mig av en kabel/slang på 3m och det har fungerat utan problem.:)
Att få in kameran och slangen/kabeln i röret är ungefär som att skjuta in en tom vattenslang och som sagt, 3m har gått bra. Har man så lång slang/kabel som 25m blir det naturligtvis lite svårare, men helt omöjligt är det nog inte. Detta beror också på hur avloppet ser ut. Är det mycket böjar och krökar så blir det säkert betydligt besvärligare.
 
Om det är raka längder så kan jag tänka mig att du kan använda VP25 tex.. (elrör) det borde man kunna få in en bra bit. Gäller bara att skarva det så att man kan dra tillbaka också.. ;)
 
Proffsen använder ett snöre och drar kameran genom röret. Snöret går att spola in genom röret.

Prototypen
 
Tanken slog mig att använda elrör men eftersom bygget utformades efter vad jag hade liggande hemma så föll valet på vattenslang. Tanken med slang var också att den lättare kunde föras genom avloppsböjar.

Måste erkänna att snörmetoden var ny för mig så tack för tipset prototypen.:)
 
Ett annat användningsområde för denna kamera är att inspektera rökkanal i skorsten och ventilationskanaler samt andra svårinspekterbara utrymmen.
 
Smart konstruktion! Du skulle också behöva göra en liten mini traktor som kunde dra iväg kameran. En bra affärsidé, eller hur?
 
Intressant projekt, inser att jag bara använde en för sunkig webbkamera när jag försökte reda ut hur spjället fastnat i min öppna spis!

Jag använde en gammal Logitech-kamera som jag sedan satte en ring med vita lysdioder runt linsen. Tror helt enkelt den hade fel optik för jag fick aldrig rätt på fokus och sådant. Nu vet jag iaf att det är värt att försöka igen ;)
 
Sveng skrev:
Smart konstruktion! Du skulle också behöva göra en liten mini traktor som kunde dra iväg kameran. En bra affärsidé, eller hur?
Jag har tillverkat ett 10-tal åt ventilationsrengörarbranschen, så det finns redan.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.