Tomture61 Tomture61 skrev:
Om du anser att de med rörligt avtal och som lever som jag + min familj så har du nog halva Sverige emot dig nu .
Hur ska det tolkas? Jag får inte ut något begripligt ur den meningen.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
"Dålig förbrukningsprofil" "Vettig förbrukningsprofil"

Snacka om nymodigt jävla skitsnack, vem är du att bestämma vad en vettig förbrukningsprofil är? :D
Vad jag menar med en ”dålig förbrukningsprofil”. Är en som är dyrare än en typisk profil. Jag menar inte att man är sämre för att man har en sådan profil. Men varför ska man förvänta sig att andra vill betala för den?
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Robin Lindberg och 7 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Vad jag menar med en ”dålig förbrukningsprofil”. Är en som är dyrare än en typisk profil. Jag menar inte att man är sämre för att man har en sådan profil. Men varför ska man förvänta sig att andra vill betala för den?
För att det är så elhandeln fungerat för privatpersoner i många och och kommer göra under överskådlig framtid också. Jag har en suboptimal förbrukningsprofil, därav har jag alltid kört månadsmedel (fram till kriget bröt ut) Sjukt bra för mig som vill förbruka när jag känner för det.
 
  • Gilla
  • Älska
Fredrik U och 10 till
  • Laddar…
R
S SueCia skrev:
För att det är så elhandeln fungerat för privatpersoner i många och och kommer göra under överskådlig framtid också.
Det har ju varit så eftersom det tidigare inte varit tekniskt möjligt att debitera per timme. Nu när mätarna byts kommer alla ha den möjligheten. Jag tror inte att du ska anta att rörligt kommer att fortsätta vara "det normala".

Det Daniel försöker förklara är att om du ska "vinna" på att ha rörligt måste någon annan "förlora". Varför ska de som förlorar på det behålla rörligt?

Och så fort någon med en "bra" förbrukningsprofil byter så blir det dyrare för er med rörligt. Och då blir det motiverat för ännu fler att byta. Vilket gör rörligt ännu dyrare. Rinse and repeat.

Jag skulle inte bli förvånad om rörligt avtal försvinner i en rätt snar framtid.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 40 till
  • Laddar…
C
R RoAd skrev:
Jag skulle inte bli förvånad om rörligt avtal försvinner i en rätt snar framtid.
Är benägen att hålla med. Den debiteringsmodellen är egentligen bara historiskt motiverad.
Men har samtidigt svårt att se vilken betydelse det har ur elhandlarens synvinkel(?) De har ju den debiteringsmodellen och tjänar varken mer eller mindre oavsett kundens val. Möjligen är det svårt att förklara för kunderna hur priset räknas ut.

Så det känns som något skumt med detta. Något misstag från Vattenfalls sida eller liknande.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
@RoAd sjukt bra förklarat
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 4 till
  • Laddar…
A
S SueCia skrev:
För att det är så elhandeln fungerat för privatpersoner i många och och kommer göra under överskådlig framtid också.
Jag tror att du inte bara har fel, utan tokfel. Det gamla rörliga priset är på väg att försvinna, timdebitering och effektavgifter kommer vara det nya normala.

På så sätt får man människor att påverka när man förbrukar och hur man förbrukar, vilket har potential att spara gigantiska summor i elnätsombyggnader och annan infrastruktur.

Att dra på mycket effekt samtidigt på vissa tider kommer att svida i plånboken.
 
  • Gilla
Peckalanger och 10 till
  • Laddar…
A
H Hampus55 skrev:
Varning till alla som tror dem har rörligt elavtal med schablonavräkning dvs genomsnittspris räknat på hela månaden.
Jag vet inte hur länge de haft den här skrivningen, men de är ju ganska tydliga med hur deras rörliga pris fungerar. https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/
Någon som har vattenfall får väl lägga upp avtalet här, så får vi se vad det säger?
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad jag menar med en ”dålig förbrukningsprofil”. Är en som är dyrare än en typisk profil. Jag menar inte att man är sämre för att man har en sådan profil. Men varför ska man förvänta sig att andra vill betala för den?
Ibland undrar jag verkligen hur du tänker? En ”dålig” profil ÄR en ”typisk” profil.

Många måste använda el på morgonen och kvällen… Att försöka lägga sin elförbrukning på billigare timmar är väl snarare ”otypiskt” och omöjligt för vissa med barn till exempel.
 
  • Gilla
  • Haha
rottisar och 21 till
  • Laddar…
D rob_t_j72 skrev:
Ibland undrar jag verkligen hur du tänker? En ”dålig” profil ÄR en ”typisk” profil.

Många måste använda el på morgonen och kvällen… Att försöka lägga sin elförbrukning på billigare timmar är väl snarare ”otypiskt” och omöjligt för vissa med barn till exempel.
Sån här socialliberal smörja med krydda av klimatkris gör att en del känner sig ämnade att berätta för andra vad det innebär att inte vara en god medborgare om man inte är med på masshypnosen med "att ställa om".
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Fredrik U och 25 till
  • Laddar…
A
Här håller jag med Daniel, för nätet är en vanlig profil, en dålig profil, ju mer man jämnar ut förbrukningen desto bättre.

Tänk att elnätet är som en landsväg. Den klarar lätt att svälja dygnets totala mängd bilar, men varje morgon och kväll blir det köer, när alla vill till jobbet eller hem. Om människor spred ut sina tider, så klarar man sig med befintlig väg, annars måste man bygga om till motorväg.

På samma sätt fungerar det med elnätet även vi då även får väga in tillgänglig effekt mm, att förändra folks beteende är alltså enormt mycket billigare än att bygga om infrastrukturen.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
perflo och 22 till
  • Laddar…
D rob_t_j72 skrev:
Ibland undrar jag verkligen hur du tänker? En ”dålig” profil ÄR en ”typisk” profil.

Många måste använda el på morgonen och kvällen… Att försöka lägga sin elförbrukning på billigare timmar är väl snarare ”otypiskt” och omöjligt för vissa med barn till exempel.
En typisk profil ger samma pris som ett rörligt avtal, jag gissar att du menar att det är högre än ett raktmedelvärde, vilket stämmer. Men det var inte vad jag syftade på. Är rakt medelvärde är i det här sammanhanget en bra förbrukningsprofil.
 
  • Gilla
  • Arg
Swixalot och 2 till
  • Laddar…
H
Kan detta ens stämma, att ni fått annat utan någon annan utomstående faktor?
Vattenfall skriver såhär på frågor och svar.

Jag har inte beställt Timpris men jag har det ändå, varför?


Om du har beställt Rörligt elpris, så får du månadsmedelpris som standard. Men om ditt elnätsbolag mäter din el per timme, så kommer också ditt Rörliga elpris hos oss att mätas per timme. Kontakta ditt elnätsbolag för att få mer information om hur din el mäts.

En annan anledning till att du mäts per timme kan vara att du har gett fullmakt till en applikation som visar ditt elpris per timme. Eller att den tidigare innehavaren av elavtalet på din adress hade Timpris.


Har ni samma elnätsbolag? Har ni nyligen fått ny elmätare? Signat upp er för någon tjänst som loggar er förbrukning per timme?
 
  • Gilla
Hummingbird och 6 till
  • Laddar…
Från Vattenfalls hemsida.
"Om din el mäts timme för timme utgörs vårt inköpspris av den nordiska elbörsens elpris timme för timme sammanvägt med profilen på din uppmätta elanvändning timme för timme"

Alltså att i avtalet står det att det är elNÄTs leverantörer som bestämmer om du får tim, eller genomsnitt per månad som modell hos vattenfall.
Det står tydligt i avtalet och även när man tecknar nytt avtal.
 
  • Skärmbild av Vattenfalls webbsida förklarar rörligt elpris baserat på nordisk elmarknad och kundanvändning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
Varför har dom gjort den ändringen? Jag har haft Vattenfall som elleverantör i flera år och min nätleverantör har haft timmätning i flera år. Jag har alltid betalat månadsmedelpris.

Inte för att det egentligen spelar någon roll... Jag hade ändå tänkt byta till timmätning inom en snar framtid.
 
  • Gilla
DaLundh och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.